Databas med övningar

Här snackar vi träning och övningar...
mrgbg
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 maj 2014, 11:40

Har väldigt många övningar på lager, delar gärna med mig med de jag kan.
Golftränare i Göteborgstrakten.
HCP: +1.7
mrgbg
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 maj 2014, 11:40

NÄRSPEL

8-bollsövningen

Syftet är att bli bättre på de kortare närspelsslagen. Genom att få poäng så kan man hela tiden se om man blir bättre.
Slagen du använder dig av är chippar, pitchar, bunkerslag & lobbar.
Totalt slås 40 slag, 2 av varje typ.

Mall:
Chipp 10m
Chipp 30m
Pitch 20m
Pitch 40m
Lobb 15m
Lobb 25m
Bunker 10m
Bunker 20m

Poängsystem:
I hål = 4p
Inom 1m = 3p
Inom 2m = 2p
Inom 3m = 1p
Utanför 3m = 0p

Du kör alla dessa 8 slagen 5 gånger och räknar hur många poäng du får.

Jag droppar bollen i lägen man väljer att slå från ruff, placerar på fairway & i bunkern.

Mitt rekord: 95. Sattes på bra underlag till mjuka greener och är ett väldigt bra resultat. Allting över 60p är ett bra resultat.
Golftränare i Göteborgstrakten.
HCP: +1.7
mrgbg
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 maj 2014, 11:40

PUTTNING

50 boll

Syftet är att bli bra på puttar mellan 1-5m. Alla puttar ska slås tävlingslikt, med den farten du använder när du spelar på banan, samma rutin osv.

Såhär går den till:
Du kommer som minst att slå 50 puttar förutsatt att du sänker alla, alla puttar ska hålas i och du räknar hur många puttar du behöver.

Mall:
1m
2m
3m
4m
5m

Du sätter upp peggar runt ett hål och slår dessa puttar, fem olika givetvis, sedan byter du hål och kör samma sak, 10 gånger.
En kortare variant är 25-boll och är halva den här övningen.

Som sagt du hålar ut på varje hål och räknar antal slag.

Mitt rekord: 72, är väl "sådär", har hittills inte hört om någon som tagit sig under 70 puttar.
Golftränare i Göteborgstrakten.
HCP: +1.7
mrgbg
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 maj 2014, 11:40

PUTTNING

Marius övningen

Övningen är uppkallad efter norsken Marius Thorp som var en av världens stora framtidshopp för 5-6 år sedan. Är lika gammal som Rory McIlroy och spöade honom en del när de var amatörer. Har kommit bra till i British Open som amatör. Blev proffs och tävlade en del på ET, spelade helt okej men tappade suget för golf och började jobba i en klädbutik i Oslo. Någonting som ingen riktigt förstår.

Han var i alla fall en av världens bästa puttare, det var det han var känd för.

Detta är en längdkänsla övning som hjälper dig att bli bättre på att kontrollera längden när du puttar upp till 6m.

Såhär sätter du upp den:
Puttar ska slås från 1-6m, sätt upp den på varsin sida hålet, mot varandra. Sedan sätter du upp en målzon 40-50cm förbi hål, som putten ska kunna stanna inom om den inte går i. Fixas lättas om du drar en linje med en pegg eller nyckel till exempel.

Du börjar med 1m putten från ena hållet, sätter du den i eller inom målzonen så går du vidare till 1m putten från andra sidan. Fortsätter så långt du klarar och när du klarat båda 6m puttarna är du klar med övningen. Missar du en putt så är det bara att börja om från början.

Detta är en så kallad "klara av övning", man gör den tills man klarar och lämnar inte övningsområdet om man inte är klar med övningen. Här kan man inte slå något rekord men det är ett bra test för psyket att klara den hela vägen.
Golftränare i Göteborgstrakten.
HCP: +1.7
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Som en parentes jobbade jag i Norge och deltog i norska mästerskapen när Marius var som hetas. Året efter hans goda placering på BO tror jag det var. Tyvärr gjorde han tabben att bli proffs efter framgången i BO och vinkade därmed adjö till chansen på college-golf. Ett beslut som jag och många med mig tror kostade honom en bra karriär i golfen.

En riktigt bra övning annars.
mrgbg
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 maj 2014, 11:40

PUTTNING


Enfotsövningen

Syftet är här att träna kortputtar. Men här får du bara en chans varje dag, bränner du så är ditt försök över för dagen och du får testa igen imorgon.

Det är väldigt enkelt, du börjar med att stega ut 1 fot, slår putten och om den går i så fortsätter du med 2 fot osv.

Så många som möjligt i rad tills du missar. Det blir ett viss moment med press eftersom att så fort du missar så tar det slut och du får inte börja om igen.

Mitt rekord är 13 fot.
Golftränare i Göteborgstrakten.
HCP: +1.7
mrgbg
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 maj 2014, 11:40

PUTTNING

36:an

Syftet är att träna kortputtar.

Totalt ska du slå 36 puttar som är mellan 1-2m.

Du sätter upp peggar runt ett hål med avstånden 1m-1,5m-2m-1,5m

Sedan byter du hål och kör detta totalt 9 gånger = 36 puttar.

Räkna hur många du sätter, alltså om du missar putten behöver du inte håla i.

Mitt rekord är 30.
Golftränare i Göteborgstrakten.
HCP: +1.7
mrgbg
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 maj 2014, 11:40

NÄRSPEL

Trappan

Syftet här är att träna längdkänsla när du ska landa bollen när du chippar/pitchar.

Här kan man bestämma själv hur svår man vill göra den.

Men såhär kan ett exempel se ut:

Du ställer dig på fairway på en bestämd plats, stegar ut 7-8m och lägger ner en klubba, stegar ut 1m därifrån och lägger ned en klubba till. Jag brukar köra med 4 zoner att träffa på och då behöver du 5 klubbor.

Man kan göra den här hur svår man vill men det är en väldigt bra övning för att träna distanskontroll.
Golftränare i Göteborgstrakten.
HCP: +1.7
mrgbg
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 maj 2014, 11:40

WEDGAR

Distanskontroll

Detta är en väldigt bra övning, men det krävs att man är två stycken och att man har ganska mycket träningsområde att jobba med.

I alla fall så är syftet att få koll på distanskontroll med wedgarna.

Jag brukar köra 50-90m.

Ena personen slår och den andra står "ute på fältet", när ena har slagit så ställer sig personen där bollen landade och mäter hur långt slaget var.

Ett tips är att skriva ned all info och sedan efteråt får du en rätt bra koll på hur bra du är på de olika avstånden.
Golftränare i Göteborgstrakten.
HCP: +1.7
mrgbg
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 maj 2014, 11:40

PUTTNING

Visakortstestet

Syftet är att träna bollstart och längd på samma gång. Svårigheten är att slå ihop dessa två momenten tillsammans istället för att bara träna de en och en.

Såhär går den till:
Bilagor
Visakort.jpg
Visakort.jpg (54.87 KiB) Visad 21938 gånger
Golftränare i Göteborgstrakten.
HCP: +1.7
Skriv svar