Nordea Masters-tråden

Här snackar vi allt som har med svenska tourer och världstourer att göra.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

I detta nu börjar årets upplaga.
Vem ska dit? Vem tror du vinner? Vad tycker du om att den spelas på Barsebäck?

Närmare 30 svenskar till start, vem överraskar och vem sviker?
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Kommer att åka dit på lördag. Skall bli kul att se hur det går med gamla hemmaklubben.
Såg lite på torsdagens spel under eftermiddagen och greenerna såg inte bra ut -hoppiga, långsamma och svårt för spelarna att hitta farten. Borde man inte klippa greenerna mellan fm och em startfält? Tillväxten på gräset har varit enorm senaste två veckorna här i Skåne. Har själv klippt flera gånger i veckan, vilket inte är vanligt.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Bild

Nån som vet varför Robert Karlsson är diskad?

Edit:
Såg nu att han signerat ett felaktigt scorekort.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Området är ju otroligt vackert. Från håll såg ju banan bra ut, men när man ser tv inser man att greenerna inte håller den kvalitet som spelarna förväntar sig. Sedan blev det en massa tjat med fler fd klubbkamrater om utvecklingen av banan, styrelsen, Gösta m fl. Åkte hem o såg de sista hålen på tv. Varför har inte klubbtillverkarna tagit i anspråk ett av hålen, så man kunde testa klubbor, kanske mot betalning. Man hade en kul test av boll och en lite tävling. Tyvärr låg ju egna puttern i bilen :| .

Svenskarna rosar inte marknaden på sin hemma tävling, vilket är förvånande. Kanske en analys av detta på nästa teeparty?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Runt 11 på stimpen låter rätt segt för att vara ET va?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Drygt 11,5 på morgonen, men bara 10 på EM. Käns som gräset växer för mycket! Det är ju svårt att styra så tidigt på säsongen, speciellt då säsongen först tog fart för knappt tre veckor sedan. Nu har ju alltid Barsebäck premierat grönt, vilket inte alltid är bäst för att ha greener med tour status.

Hur kommer det sig att man i Skåne åker o tittar på golf i högre grad än i andra delar landet?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Järn7 skrev:Drygt 11,5 på morgonen, men bara 10 på EM. Käns som gräset växer för mycket! Det är ju svårt att styra så tidigt på säsongen, speciellt då säsongen först tog fart för knappt tre veckor sedan. Nu har ju alltid Barsebäck premierat grönt, vilket inte alltid är bäst för att ha greener med tour status.

Hur kommer det sig att man i Skåne åker o tittar på golf i högre grad än i andra delar landet?
Det är väl en större del danskar som dyker upp på tävlingen när den spelas på Barsebäck?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Jag måste säga att Bro Hof är en mycket roligare bana för åskådarna att titta på, man ser så mycket mer golf där. Avrinningsytor där man får se magiska små chippar/puttar och undulerade greener. Dock har ju Barsebäck en egen dimension när spelarna hamnar i skogen, dom där låga punchade järn 4orna finns ju knappt på Bro Hof.

Sen logistiken runt Barsebäck har en hel del att lära sig. När vi kom dit på lördagen strax efter 13 så hörde vi folk som hade väntat i 1.5 timme på att få parkera, det är fan inte acceptabelt. För oss tog det ca 15min i kö innan vi kunde parkera, om man inte räknar tiden det tog att köra runt från norra sidan till den södra då dom inte skyltat om att man inte kunde parkera från den norra, utan man möttes av en vakt vid banan som sa att man måste köra till den södra infarten.

Banan i sig var långt ifrån toppskick, greenerna var inte helt jämna och fairways var fläckvis dåliga. Stimpen har jag dålig koll på om det var något problem, men om det ligger på 10 på eftermiddagen på torra dagar så kan jag tro att spelarna tycker att det rullar halvdåligt.

Sen avslutningshålen är rätt tråkiga i mina ögon på Barsebäck, 16:e är väl rätt OK då om man väljer att gå för green på två så har man ett rätt smalt landningsområde före greenen. Miss höger så är det granskog, vänster björkskog och bunkrar som vaktar vid punchade slag ut från skogen.
17:e är ett riktigt vackert hål från tee, men ett ganska tråkigt hål att titta på. 18:e är väl också det OK, men jag tycker att man ska vinna på birdies, inte på bogeys. Mycket roligare att se en spelare spela ett hål bra än som i helgen då både Paratore och Wood är ute i problem. Kunde lika gärna blivit Fitzpatrick som kunde ha vunnit. Men smaken är som backen, delad. Det möjliggör ju flera underdogs att vinna då dom har ju möjligheten att göra birdies, medans ledarna kan göra bogeys.

Frågan över vem som drog mest är odiskutabel, Bro Hof har en hel del att hämta upp där. Men halva Sverige har jävligt långt ner till Skåne för att titta på våran enda Europatourtävling. Danskarna var rätt många av dom i publiken, Olesen verkade dra rätt mycket folk bara han och riktigt den möjligheten finns ju inte för Bro Hof att få danskarna att åka upp till Bro Hof i samma uträckning.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vad tror ni? Kan Hills bli en hit nästa år? OM den läggs där alltså...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Tycker också att Hills skulle vara ett bra alternativ. Hur banan står emot herrproffsen, speciellt efter ombyggnaden, har jag svårt att svara på. Har spelat banan innan ombyggnationen. Därutöver är det ju en massa annan logistik som skall till.

En anm från Barsebäck: Det var väldigt många hål som spelades 20-30 m kortare än vad banan kan spelas. Känns lite som falsk marknadsföring att skriva hur lång banan teoretisk kan spelas, om den aldrig spelas från denna längd!
Skriv svar