Felaktig viktfördelning övning?

Här snackar vi träning och övningar...
Niklas
Inlägg: 1081
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Gick på en grupplektion där jag var den enda som dök upp igår, vilket resulterade betydligt mer genomgående analys av min sving än vad jag var förberedd på mentalt.

Kan väl säga så att nu när man sett vad felet är, så är det otroligt mycket arbete kvar...

Mitt problem är att vikten hamnar på vänster fot (högerspelare) i baksvingen, vilket resulterar i att det enda jag kan göra för att få iväg bollen är att flytta viken till högerfoten i nersvingen. Ja, som väntat blir det ingen bra kontakt med bollen och ofta duffar (dessutom känns det inte särskilt bra i ryggen).

Jag vet vad jag ska göra men kroppen vill inte, så jag undrar om någon sitter på en bra övning där man jobbar mycket med att få rätt viktöverföring?

Sen kunde jag förvisso göra rätt i provsvingarna, så mycket är mentalt när det är en boll man ska slå.
Hcp: ~12
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Att "kliva" in i slaget tycker jag själva är en väldigt skön övning för att få fart på viktfördelningen.

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Niklas
Inlägg: 1081
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Det ska definivt provas. Får bli ett intensvit rangepass idag helt enkelt. Videon visade tydligt det problem jag har.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Ett tips som funkar för mig:
Gör en rejäl paus på toppen. Tänk Matsuyama (Googla videos)

Har för mig att det finns en träningsklubba från Gabe Golf med kulor i för att man ska vänta tills dessa fallit ned innan man börjar nedsvingen.
Niklas
Inlägg: 1081
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev:Ett tips som funkar för mig:
Gör en rejäl paus på toppen. Tänk Matsuyama (Googla videos)

Har för mig att det finns en träningsklubba från Gabe Golf med kulor i för att man ska vänta tills dessa fallit ned innan man börjar nedsvingen.
Det tipset jag fick från tränaren också. Så otroligt löjligt svårt att träffa bollen då gör att jag automatisk slutar med pausen. Men får jobba vidare på det utan en tränare som tittar hela tiden. Jag bryr mig faktiskt inte alls hur bollen flyger på rangen nu utan vill bara få in rätt känsla i kroppen.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev:Det tipset jag fick från tränaren också. Så otroligt löjligt svårt att träffa bollen då gör att jag automatisk slutar med pausen. Men får jobba vidare på det utan en tränare som tittar hela tiden. Jag bryr mig faktiskt inte alls hur bollen flyger på rangen nu utan vill bara få in rätt känsla i kroppen.
Tränar du för Patrik och Johannes på Kungsängen? :)
Niklas
Inlägg: 1081
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev:
Niklas skrev:Det tipset jag fick från tränaren också. Så otroligt löjligt svårt att träffa bollen då gör att jag automatisk slutar med pausen. Men får jobba vidare på det utan en tränare som tittar hela tiden. Jag bryr mig faktiskt inte alls hur bollen flyger på rangen nu utan vill bara få in rätt känsla i kroppen.
Tränar du för Patrik och Johannes på Kungsängen? :)
Nej, igår var det med Vincent på Bromma. Är ju meningen att det ska vara en tematräning med 10 personer, men det var dålig uppslutning igår. De glömde nog ställa in, så jag stod där ensam.

Har 50% på en privatlektion inom golfstar så kommer boka in en "riktig" privatlektion också och då kanske det blir med Patric eller Johannes. Har inte bestämt mig riktigt än. Har ju spelat med folk som rekommenderar Patric på Kungsängen. Om nu Kungsängen accepterar att de är med i golfstars träningskoncept vill säga. De verkar ju köra lite för sig själva.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev:
Sandstream skrev:
Niklas skrev:Det tipset jag fick från tränaren också. Så otroligt löjligt svårt att träffa bollen då gör att jag automatisk slutar med pausen. Men får jobba vidare på det utan en tränare som tittar hela tiden. Jag bryr mig faktiskt inte alls hur bollen flyger på rangen nu utan vill bara få in rätt känsla i kroppen.
Tränar du för Patrik och Johannes på Kungsängen? :)
Nej, igår var det med Vincent på Bromma. Är ju meningen att det ska vara en tematräning med 10 personer, men det var dålig uppslutning igår. De glömde nog ställa in, så jag stod där ensam.

Har 50% på en privatlektion inom golfstar så kommer boka in en "riktig" privatlektion också och då kanske det blir med Patric eller Johannes. Har inte bestämt mig riktigt än. Har ju spelat med folk som rekommenderar Patric på Kungsängen. Om nu Kungsängen accepterar att de är med i golfstars träningskoncept vill säga. De verkar ju köra lite för sig själva.
Okej!

Har själv inte tränat för någon av dem men tycker att Johannes verkar ha koll.
Patrik köper jag bara utrustning av, med varierande resultat :D
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Niklas skrev:Gick på en grupplektion där jag var den enda som dök upp igår, vilket resulterade betydligt mer genomgående analys av min sving än vad jag var förberedd på mentalt.

Kan väl säga så att nu när man sett vad felet är, så är det otroligt mycket arbete kvar...

Mitt problem är att vikten hamnar på vänster fot (högerspelare) i baksvingen, vilket resulterar i att det enda jag kan göra för att få iväg bollen är att flytta viken till högerfoten i nersvingen. Ja, som väntat blir det ingen bra kontakt med bollen och ofta duffar (dessutom känns det inte särskilt bra i ryggen).

Jag vet vad jag ska göra men kroppen vill inte, så jag undrar om någon sitter på en bra övning där man jobbar mycket med att få rätt viktöverföring?

Sen kunde jag förvisso göra rätt i provsvingarna, så mycket är mentalt när det är en boll man ska slå.
En nervikt basebollsving. Nej men typ så. När du gör baksvingen lyft vänsterfoten. Kan du inte det är vikten fel! :) hobbytips ta med en nypa salt. Det har hjälpt mig iaf. Hitta det som funkar för dig
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Niklas
Inlägg: 1081
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Gick helt ok på rangen igår, men inser att problemet består av två delar. Dels viktfördelningen som jag måste fixa först, men när jag gör det rätt så har jag fortfarande en early-release som är helt värdelös. Dålig träff, dålig spinn, dålig längd. Men kollade på Max videor om det och ska prova hans tips och övningar nästa rangepass. Jag har ganska mycket fart i klubban, så känns ju ganska värdelöst att slösa bort all kraft innan man träffar bollen.
Hcp: ~12
Skriv svar