Regel 28, ospelbar boll i Bunker

Här snackar vi golfregler...
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Hej
Sitter och får information om att man i nya regel häftet har gett möjlighet att droppa sig ur bunker.
Nekade starkt till att detta har fallit genom. Men läser i appen som släppts om regel 28.
Och där står följande
Bild

Och då verkar det ju som att man får det från föregående plats, vad är er tolkning ?




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Linusg skrev:Hej
Sitter och får information om att man i nya regel häftet har gett möjlighet att droppa sig ur bunker.
Nekade starkt till att detta har fallit genom. Men läser i appen som släppts om regel 28.
Och där står följande
Bild

Och då verkar det ju som att man får det från föregående plats, vad är er tolkning ?




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Eller tar regel 20-5 bort den möjligheten genom att du får droppa men att bollen måste vidröra del som tillhör hindret?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
linys
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:04

Du får inte droppa dig fri från bunkern.
Du får väl alltid spela om från föregående plats men "om du droppar bakåt på linjen eller inom två klubblängder , måste droppa i bunker"

Tror de finns förslag på att införa att man får droppa sig fri i nya regelboken 2019

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Du kan ju alltid välja att slå från föregående plats
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det står ju att om du droppar, måste du droppa i bunkern. Så det är väl inte den nya regeln om att man kan droppa sig ut...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Linusg skrev:Hej
Sitter och får information om att man i nya regel häftet har gett möjlighet att droppa sig ur bunker.
Nekade starkt till att detta har fallit genom. Men läser i appen som släppts om regel 28.
Och där står följande
Bild

Och då verkar det ju som att man får det från föregående plats, vad är er tolkning ?




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ändringarna är som sagt föreslagna för framtida regelböcker, det är aktuellt först 2019. Tills dess får vi snällt droppa i bunkern om bollen är ospelbar.
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Detta är alltså inte från de nya reglerna, utan detta är från den gällande regelboken som är inlagd i appen som SGF har släppt.
Finns även en handbok som SGF har delat ut där precis denna text är med. Och där fanns inte heller någon koppling till 20-5 regeln, så antar att en del kanske nyttjar möjligheten att med 1 slags plikt slå om ett slag från föregående plats istället för att lära sig slå ur bunker.

Och läser man regel 28 så framgår att jag får spela från föregående plats om jag dömer bollen ospelbar.
Däremot regel 20-5 säger att jag isåfall måste droppa i bunkern även då, alltså kan jag egentligen inte spela bollen från föregående plats annat än om föregående plats också var i bunkern?
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Linusg skrev:Detta är alltså inte från de nya reglerna, utan detta är från den gällande regelboken som är inlagd i appen som SGF har släppt.
Finns även en handbok som SGF har delat ut där precis denna text är med. Och där fanns inte heller någon koppling till 20-5 regeln, så antar att en del kanske nyttjar möjligheten att med 1 slags plikt slå om ett slag från föregående plats istället för att lära sig slå ur bunker.

Och läser man regel 28 så framgår att jag får spela från föregående plats om jag dömer bollen ospelbar.
Däremot regel 20-5 säger att jag isåfall måste droppa i bunkern även då, alltså kan jag egentligen inte spela bollen från föregående plats annat än om föregående plats också var i bunkern?
Du kan ju alltid förklara din boll ospelbar och välja föregående plats, ingen som kan argumentera emot om du anser att bollen är ospelbar eller inte. Däremot kan du ju inte droppa dig ur bunkern genom att använda flagglinjen eller 2 klubbor.

Kort och gott, du har 3 val.. slå bollfan där den ligger, ta tidigare plats eller droppa den till ett möjligen bättre läge i bunkern.
Saltar alltid en bra story
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Paradispetter skrev:
Linusg skrev:Detta är alltså inte från de nya reglerna, utan detta är från den gällande regelboken som är inlagd i appen som SGF har släppt.
Finns även en handbok som SGF har delat ut där precis denna text är med. Och där fanns inte heller någon koppling till 20-5 regeln, så antar att en del kanske nyttjar möjligheten att med 1 slags plikt slå om ett slag från föregående plats istället för att lära sig slå ur bunker.

Och läser man regel 28 så framgår att jag får spela från föregående plats om jag dömer bollen ospelbar.
Däremot regel 20-5 säger att jag isåfall måste droppa i bunkern även då, alltså kan jag egentligen inte spela bollen från föregående plats annat än om föregående plats också var i bunkern?
Du kan ju alltid förklara din boll ospelbar och välja föregående plats, ingen som kan argumentera emot om du anser att bollen är ospelbar eller inte. Däremot kan du ju inte droppa dig ur bunkern genom att använda flagglinjen eller 2 klubbor.

Kort och gott, du har 3 val.. slå bollfan där den ligger, ta tidigare plats eller droppa den till ett möjligen bättre läge i bunkern.
Utifrån det så är det alltså OK att slå bollen från föregående plats (trots att det inte är i bunkern) med 1 slags plikt. Kan ju vara aktuellt om man har föregående plats 1 meter bakom bunkern och slår en toppad boll som blir pluggad i bakkant, då är det ju bättre slå från föregående plats än inom 2 klubblängder..
Var en helt ny regel enl mig, men kan klart vara användbart vid ett fåtal tillfällen.
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Linusg skrev:
Paradispetter skrev:
Linusg skrev:Detta är alltså inte från de nya reglerna, utan detta är från den gällande regelboken som är inlagd i appen som SGF har släppt.
Finns även en handbok som SGF har delat ut där precis denna text är med. Och där fanns inte heller någon koppling till 20-5 regeln, så antar att en del kanske nyttjar möjligheten att med 1 slags plikt slå om ett slag från föregående plats istället för att lära sig slå ur bunker.

Och läser man regel 28 så framgår att jag får spela från föregående plats om jag dömer bollen ospelbar.
Däremot regel 20-5 säger att jag isåfall måste droppa i bunkern även då, alltså kan jag egentligen inte spela bollen från föregående plats annat än om föregående plats också var i bunkern?
Du kan ju alltid förklara din boll ospelbar och välja föregående plats, ingen som kan argumentera emot om du anser att bollen är ospelbar eller inte. Däremot kan du ju inte droppa dig ur bunkern genom att använda flagglinjen eller 2 klubbor.

Kort och gott, du har 3 val.. slå bollfan där den ligger, ta tidigare plats eller droppa den till ett möjligen bättre läge i bunkern.
Utifrån det så är det alltså OK att slå bollen från föregående plats (trots att det inte är i bunkern) med 1 slags plikt. Kan ju vara aktuellt om man har föregående plats 1 meter bakom bunkern och slår en toppad boll som blir pluggad i bakkant, då är det ju bättre slå från föregående plats än inom 2 klubblängder..
Var en helt ny regel enl mig, men kan klart vara användbart vid ett fåtal tillfällen.

Jag kan givetvis ha riktigt fel här, men visst fan måste få förklara en etc. pluggad boll ospelbar i en bunker & välja senast punkt, oavsett om det är 230 eller 10 meter innan bunkern.

Lyfter frågan omgående med klubbchefen för att se svaret!
Saltar alltid en bra story
Skriv svar