Rengöring av klubborna. Hur tänker de?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Genom åren har jag märkt att många helt struntar i att göra rent klubborna mellan slagen. När man ska testa en kompis klubba ser det ut som att den använts för att plöja en åker och gräva ner 42 jordgubbsplantor.

När skårorna är fyllda med skit blir det ingen ren kontakt med bollen utan mer som en flyer. Underskruven minskar och chansen att stanna bollen på green, om den nu landar där och inte 10 meter bakom, minskar rejält.

Tycker mig se ett mönster i att de ofta är de med lite högre handikapp som inte gör rent sina klubbor men har även sett spelare med runt 10-15 i hcp som helt verkar ha missat vad skårorna är till för.

Varför är det så? Är det ren lathet eller okunskap?
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Ser du någon koppling till att dessa personer även bryr sig ganska lite om vad de spelar för järn/wedgar? Att de har 5+ år gamla modeller och wedgar som såg sina bästa bollträffar för flera säsonger sedan?

Det känns som att det finns golfare som försöker optimera det mesta, inklusive den senaste tekniken i klubborna, rengöra träffytorna, greppen, ha fräsch handske, bra spikes under skorna, ren och dyr boll och gud vet vad. Med syfte att göra vad man kan för att ha "oddsen på sin sida" rent materialistiskt. Sedan finns det det andra lägret som mest njuter av själva fritidsaktiviteten golf, och som snarare kanske skulle hävda att all prylhets och detaljer mer är att klassa som mer eller mindre överflödigt nörderi.

Kanske kopplar detta an till podcast-resonemanget om hobbygolfare vs. sportgolfare? Eller finns det sportgolfare som skiter i att de slår pitchslag med grooves fyllda av torkad lera?
Senast redigerad av Hollowind den 27 jun 2017, 12:45, redigerad totalt 1 gånger.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag blir också väldigt förvånad när jag tar upp en klubba ur någons bag och den är helt igentorkad av skit.
Men jag tror det är golfare som inte förstår eller bryr sig om detaljer. Ambitionsnivå låg, skulle jag säga.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Kan ärligt säga att efter ett otroligt dåligt slag så kan jag bara skita i att göra rent klubban för att jag blir så less, men då får man ju göra rent den till nästa slag den ska användas såklart :lol: :lol:
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Hatar folk som inte rengör klubborna (eller har ordning i bagen osv), inte för att dom kommer slå för långt med en flyer eller misslyckas med att få bollen att bita sig fast på green utan för att dom är så sjukt snabba fram till nästa slag.

Stressgolfaren personifierad, samma folk som tar av samtliga headcovers med motiveringen - På golfbanan ska de gå snabbt seeerröööö!
Saltar alltid en bra story
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Paradispetter skrev:Hatar folk som inte rengör klubborna (eller har ordning i bagen osv), inte för att dom kommer slå för långt med en flyer eller misslyckas med att få bollen att bita sig fast på green utan för att dom är så sjukt snabba fram till nästa slag.

Stressgolfaren personifierad, samma folk som tar av samtliga headcovers med motiveringen - På golfbanan ska de gå snabbt seeerröööö!
Det låter som du inte skulle gilla mig, jag rengör klubborna först inför varje slag och har en jäkla oordning i bagen ;)
Däremot har jag mina headcovers på!
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

MaxP skrev:
Paradispetter skrev:Hatar folk som inte rengör klubborna (eller har ordning i bagen osv), inte för att dom kommer slå för långt med en flyer eller misslyckas med att få bollen att bita sig fast på green utan för att dom är så sjukt snabba fram till nästa slag.

Stressgolfaren personifierad, samma folk som tar av samtliga headcovers med motiveringen - På golfbanan ska de gå snabbt seeerröööö!
Det låter som du inte skulle gilla mig, jag rengör klubborna först inför varje slag och har en jäkla oordning i bagen ;)
Däremot har jag mina headcovers på!
Snart ser vi dig säkerligen med en elvagn också :D
Saltar alltid en bra story
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

MaxP skrev:
Paradispetter skrev:Hatar folk som inte rengör klubborna (eller har ordning i bagen osv), inte för att dom kommer slå för långt med en flyer eller misslyckas med att få bollen att bita sig fast på green utan för att dom är så sjukt snabba fram till nästa slag.

Stressgolfaren personifierad, samma folk som tar av samtliga headcovers med motiveringen - På golfbanan ska de gå snabbt seeerröööö!
Det låter som du inte skulle gilla mig, jag rengör klubborna först inför varje slag och har en jäkla oordning i bagen ;)
Däremot har jag mina headcovers på!

Han har inga problem med att ha slitna grepp heller den där Max.... tro mig man vill inte slå hans klubbor ;)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Hollowind skrev:Ser du någon koppling till att dessa personer även bryr sig ganska lite om vad de spelar för järn/wedgar? Att de har 5+ år gamla modeller och wedgar som såg sina bästa bollträffar för flera säsonger sedan?

Det känns som att det finns golfare som försöker optimera det mesta, inklusive den senaste tekniken i klubborna, rengöra träffytorna, greppen, ha fräsch handske, bra spikes under skorna, ren och dyr boll och gud vet vad. Med syfte att göra vad man kan för att ha "oddsen på sin sida" rent materialistiskt. Sedan finns det det andra lägret som mest njuter av själva fritidsaktiviteten golf, och som snarare kanske skulle hävda att all prylhets och detaljer mer är att klassa som mer eller mindre överflödigt nörderi.

Kanske kopplar detta an till podcast-resonemanget om hobbygolfare vs. sportgolfare? Eller finns det sportgolfare som skiter i att de slår pitchslag med grooves fyllda av torkad lera?
Senaste provade jag en kompis klubbor som var nya för säsongen, JPX900 Tour, och jag fick ta fram min lilla borste och skrapa bort en mindre trädgård :D

Har andra kompisar som köpt nya klubbor i år eller förra året som inte verkar bry sig. Dock har många av dem spelförbättrande järn och ambitionsnivån är väl inte superhög direkt.

Jag tillhör definitivt kategorin som vill optimera och det kanske gör att jag svär inombords när jag ser deras skitiga klubbor och vet att de skulle kunna spela bättre om det bara tog sig 10 sekunder och gjorde rent klubban.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

StefanL skrev:Kan ärligt säga att efter ett otroligt dåligt slag så kan jag bara skita i att göra rent klubban för att jag blir så less, men då får man ju göra rent den till nästa slag den ska användas såklart :lol: :lol:
Jag är likadan men då blir det som sagt rengöring nästa gång den ska användas.
Skriv svar