Den stora "Hål du hatar"-tråden

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Alla har vi dem, hålen vi hatar, och som vi helst bara skulle vilja gå förbi och pegga upp på nästa tee.
Dela med er av era hathål och beskriv gärna vad som är så svårt/dåligt!

Har själv skrivit lite om hål 4 på Kings Kungsängen så jag tar ett annat hål där som jag aldrig hört någon säga något gott om:
Hål 11 på samma bana.

https://www.caddee.se/klubb/kungsangen- ... 5&slide=12

Hålet mäter 336 meter från gul tee, är väldigt smalt och går svagt höger sett från tee.

För normalspelare som slår en drive runt 200 meter eller lite mer är landningsytan liten.
Går man lite för mycket vänster ligger man i skiten bakom träden och med lite otur är bollen out.
Går man lite för mycket åt höger och inte har tur med studsen ligger man också bakom träd.

Lyckas man mot förmodan få ut sitt utslag på fairway väntar en av Sveriges svåraste greener och flaggan står nästan alltid långt bak.
På höger sida är det en sluttning ned mot green och på vänster sida en sluttning ned mot skogen.

Att missa vänster innebär att man har en chip med rejäl höjdskillnad (du ser inte vart du ska landa).
Missar du höger rullar bollen 9 gånger av 10 ned på green men hinner inte stanna så då står du där med en uppförs-chip.
Skulle bollen mot förmodan inte rinna av har den garanterat stannat upp på kullen och du har en mysig nedförs-chip som är omöjlig att få stopp på.

Greenen i sig är konvex, dvs buktar uppåt, och otroligt svårläst. Rullen känns annorlunda jämfört med andra hål på banan.

Som lök på laxen har Ramirent byggt en gigantisk uppställningsplats på vänster sida längs hela hålet och bakom den dundrar bilarna fram på motorvägen.

Om jag ägt banan hade jag byggt om hela greenområdet och breddat fairway!
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Haha, jag som spelar med en naturlig fade älskar elvan på Kings. Min bollbana svänger precis med hålet, och lägger sig vidd 100-meterstofsen. men sist slog jag rakt och det blev ju faktiskt katastrof. Man måste sikta på högra sidan av green med inspelet och låta bollen rulla ner på green, för mig funkar det oftare än 9 av 10 ggr. Att missa vänster är döden.

Däremot tian. Det är nog mitt hathål på den banan. Man måste slå ett utslag på exakt 170-180 meter (eller något sådant och alltid med- eller motvind). För kort och man är mask med det där trädet, för långt och man är mask eller i bunker. Sedan om man faktiskt gjort ett bra utslag så måste man träffa rätt platå på green. Missar man green rinner allting av också. Bunkern är bästa missen.

Hål 7 på Queens. Endast för att fairway lutar på tok för mycket, och är lite konstigt.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev:Haha, jag som spelar med en naturlig fade älskar elvan på Kings. Min bollbana svänger precis med hålet, och lägger sig vidd 100-meterstofsen. men sist slog jag rakt och det blev ju faktiskt katastrof. Man måste sikta på högra sidan av green med inspelet och låta bollen rulla ner på green, för mig funkar det oftare än 9 av 10 ggr. Att missa vänster är döden.

Däremot tian. Det är nog mitt hathål på den banan. Man måste slå ett utslag på exakt 170-180 meter (eller något sådant och alltid med- eller motvind). För kort och man är mask med det där trädet, för långt och man är mask eller i bunker. Sedan om man faktiskt gjort ett bra utslag så måste man träffa rätt platå på green. Missar man green rinner allting av också. Bunkern är bästa missen.

Hål 7 på Queens. Endast för att fairway lutar på tok för mycket, och är lite konstigt.
7:an på Queens är inget bra golfhål men det har inte hittat upp på min hatlista ännu :D
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Niklas skrev:Haha, jag som spelar med en naturlig fade älskar elvan på Kings. Min bollbana svänger precis med hålet, och lägger sig vidd 100-meterstofsen. men sist slog jag rakt och det blev ju faktiskt katastrof. Man måste sikta på högra sidan av green med inspelet och låta bollen rulla ner på green, för mig funkar det oftare än 9 av 10 ggr. Att missa vänster är döden.

Däremot tian. Det är nog mitt hathål på den banan. Man måste slå ett utslag på exakt 170-180 meter (eller något sådant och alltid med- eller motvind). För kort och man är mask med det där trädet, för långt och man är mask eller i bunker. Sedan om man faktiskt gjort ett bra utslag så måste man träffa rätt platå på green. Missar man green rinner allting av också. Bunkern är bästa missen.

Hål 7 på Queens. Endast för att fairway lutar på tok för mycket, och är lite konstigt.
Men når du 100 meters tofsen samt slår naturlig fade kan du väll gå över vattnet mot green på 10an. Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
picknickkorgen
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 maj 2017, 21:22

Brollsta hål 9 är ingen höjdare för mig som bara spelar med järn och inte slår så långt
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

stevvee skrev:
Niklas skrev:Haha, jag som spelar med en naturlig fade älskar elvan på Kings. Min bollbana svänger precis med hålet, och lägger sig vidd 100-meterstofsen. men sist slog jag rakt och det blev ju faktiskt katastrof. Man måste sikta på högra sidan av green med inspelet och låta bollen rulla ner på green, för mig funkar det oftare än 9 av 10 ggr. Att missa vänster är döden.

Däremot tian. Det är nog mitt hathål på den banan. Man måste slå ett utslag på exakt 170-180 meter (eller något sådant och alltid med- eller motvind). För kort och man är mask med det där trädet, för långt och man är mask eller i bunker. Sedan om man faktiskt gjort ett bra utslag så måste man träffa rätt platå på green. Missar man green rinner allting av också. Bunkern är bästa missen.

Hål 7 på Queens. Endast för att fairway lutar på tok för mycket, och är lite konstigt.
Men når du 100 meters tofsen samt slår naturlig fade kan du väll gå över vattnet mot green på 10an. Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk[/qu

Jo, egentligen kanske, men inte riktigt vågat det. Lite för mycket precision krävs. Sen har jag ganska mycket rull på mina driverutslag, så tveksamt om carry räcker. Dessutom tittar slicen fram ibland, så det känns väldigt riskfyllt. För att nå 100-tofsen på 11:an måste det vara torrt, då så mycket av längden är rull (runt 30 meter).
Hcp: ~12
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Niklas skrev:
stevvee skrev:
Niklas skrev:Haha, jag som spelar med en naturlig fade älskar elvan på Kings. Min bollbana svänger precis med hålet, och lägger sig vidd 100-meterstofsen. men sist slog jag rakt och det blev ju faktiskt katastrof. Man måste sikta på högra sidan av green med inspelet och låta bollen rulla ner på green, för mig funkar det oftare än 9 av 10 ggr. Att missa vänster är döden.

Däremot tian. Det är nog mitt hathål på den banan. Man måste slå ett utslag på exakt 170-180 meter (eller något sådant och alltid med- eller motvind). För kort och man är mask med det där trädet, för långt och man är mask eller i bunker. Sedan om man faktiskt gjort ett bra utslag så måste man träffa rätt platå på green. Missar man green rinner allting av också. Bunkern är bästa missen.

Hål 7 på Queens. Endast för att fairway lutar på tok för mycket, och är lite konstigt.
Men når du 100 meters tofsen samt slår naturlig fade kan du väll gå över vattnet mot green på 10an. Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk[/qu

Jo, egentligen kanske, men inte riktigt vågat det. Lite för mycket precision krävs. Sen har jag ganska mycket rull på mina driverutslag, så tveksamt om carry räcker. Dessutom tittar slicen fram ibland, så det känns väldigt riskfyllt. För att nå 100-tofsen på 11:an måste det vara torrt, då så mycket av längden är rull (runt 30 meter).
Förstår, lite synd. Ta med dig motorsåg till nästa kvällsrunda och plocka ner något träd eller två ;)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Spontant säger jag hål 10 på Hagge GK. Inget dåligt golfhål, är rätt bra egentligen. Jag kan bara inte spela det ok någonsin. Har aldrig satt en boll i spel från tee på det hålet.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

picknickkorgen skrev:Brollsta hål 9 är ingen höjdare för mig som bara spelar med järn och inte slår så långt
Instämmer. Kan vara drygt 200 carry för att nå så inget vidare roligt hål för de flesta :(
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Mikael316 skrev:Spontant säger jag hål 10 på Hagge GK. Inget dåligt golfhål, är rätt bra egentligen. Jag kan bara inte spela det ok någonsin. Har aldrig satt en boll i spel från tee på det hålet.
Hål 10 på Hagge är för den som kan sansa sig, jag slår J4 ut där.
Det är ganska brett egentligen men allt studsar vänster.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Skriv svar