Mulligan på första tee

Här snackar vi allmänt om golf...
K0kk0
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 jul 2014, 12:12
Ort: Göteborg (Vallda)

Jag ser att frågan gällande mulligans har varit aktuell tidigare, men jag måste lyfta den igen.

För några år sen så var kompisgänget på golfresa och vi skulle slå ut från första tee. Självklart gick den första bollen rakt ut i skogen. Då personen i fråga sa att han skulle ta mulligan. Detta resulterade givetvis i samma diskussion som här på forumet. Till saken var att "startern", som stod vid sidan om, bröt in i diskussionen och påstod sig veta vad reglerna sa i ämnet.

Enligt honom så får man välja att avbryta sin golfrundan och direkt efter påbörja en ny. Vilket medför att man kan slå en regelrätt mulligan. Detta gällde givetvis enbart under sällskapsrond.

Ingen i gänget har någonsin brytt sig om att källgranska hans påstående då det är en ganska trevlig "regel" att tillämpa när man spelar med kompisar. Men nu tänkte jag försöka gå till botten med frågan

Så mina fråga är: Finns det något belägg för ovannämnd "starters" påstående eller är det bara något påhittat?
Driver PING G, Spoon PING G30, 3-PW PING i25, Wedgar 50* 54* 60* Ping Glide och Titleist Vokey, Boll ProV1x
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

K0kk0 skrev:Jag ser att frågan gällande mulligans har varit aktuell tidigare, men jag måste lyfta den igen.

För några år sen så var kompisgänget på golfresa och vi skulle slå ut från första tee. Självklart gick den första bollen rakt ut i skogen. Då personen i fråga sa att han skulle ta mulligan. Detta resulterade givetvis i samma diskussion som här på forumet. Till saken var att "startern", som stod vid sidan om, bröt in i diskussionen och påstod sig veta vad reglerna sa i ämnet.

Enligt honom så får man välja att avbryta sin golfrundan och direkt efter påbörja en ny. Vilket medför att man kan slå en regelrätt mulligan. Detta gällde givetvis enbart under sällskapsrond.

Ingen i gänget har någonsin brytt sig om att källgranska hans påstående då det är en ganska trevlig "regel" att tillämpa när man spelar med kompisar. Men nu tänkte jag försöka gå till botten med frågan

Så mina fråga är: Finns det något belägg för ovannämnd "starters" påstående eller är det bara något påhittat?
Ja alltså i teorin så är det ju fullt sant som han säger. Säg att du "går av" efter första slaget och sen påbörjar en ny runda så är det ju en ny runda.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

MaxP skrev:
K0kk0 skrev:Jag ser att frågan gällande mulligans har varit aktuell tidigare, men jag måste lyfta den igen.

För några år sen så var kompisgänget på golfresa och vi skulle slå ut från första tee. Självklart gick den första bollen rakt ut i skogen. Då personen i fråga sa att han skulle ta mulligan. Detta resulterade givetvis i samma diskussion som här på forumet. Till saken var att "startern", som stod vid sidan om, bröt in i diskussionen och påstod sig veta vad reglerna sa i ämnet.

Enligt honom så får man välja att avbryta sin golfrundan och direkt efter påbörja en ny. Vilket medför att man kan slå en regelrätt mulligan. Detta gällde givetvis enbart under sällskapsrond.

Ingen i gänget har någonsin brytt sig om att källgranska hans påstående då det är en ganska trevlig "regel" att tillämpa när man spelar med kompisar. Men nu tänkte jag försöka gå till botten med frågan

Så mina fråga är: Finns det något belägg för ovannämnd "starters" påstående eller är det bara något påhittat?
Ja alltså i teorin så är det ju fullt sant som han säger. Säg att du "går av" efter första slaget och sen påbörjar en ny runda så är det ju en ny runda.
Oj, där tog mulligan diskussionen en intressant vändning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

StefanL skrev:
MaxP skrev:
K0kk0 skrev:Jag ser att frågan gällande mulligans har varit aktuell tidigare, men jag måste lyfta den igen.

För några år sen så var kompisgänget på golfresa och vi skulle slå ut från första tee. Självklart gick den första bollen rakt ut i skogen. Då personen i fråga sa att han skulle ta mulligan. Detta resulterade givetvis i samma diskussion som här på forumet. Till saken var att "startern", som stod vid sidan om, bröt in i diskussionen och påstod sig veta vad reglerna sa i ämnet.

Enligt honom så får man välja att avbryta sin golfrundan och direkt efter påbörja en ny. Vilket medför att man kan slå en regelrätt mulligan. Detta gällde givetvis enbart under sällskapsrond.

Ingen i gänget har någonsin brytt sig om att källgranska hans påstående då det är en ganska trevlig "regel" att tillämpa när man spelar med kompisar. Men nu tänkte jag försöka gå till botten med frågan

Så mina fråga är: Finns det något belägg för ovannämnd "starters" påstående eller är det bara något påhittat?
Ja alltså i teorin så är det ju fullt sant som han säger. Säg att du "går av" efter första slaget och sen påbörjar en ny runda så är det ju en ny runda.
Oj, där tog mulligan diskussionen en intressant vändning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hahhaa 15+ hcparn vakna direkt Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Många ställer den frågan på första tee. Jag svarar alltid att jag aldrig spelar med mulligan men att de får göra som de vill. Det är en samvetsfråga i min bok. Hur skulle det kännas att skotta in sin första runda på par efter en mulle på första? Jag skulle inte ha mage att hävda en par-runda oavsett om jag "gått av och startat en ny".

Vid närmare eftertanke har jag nog tagit någon när man kommit rakt från parkeringen till första tee och i princip missat bollen på första svingen..
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Läste en intervju för några år sedan med något proffs, som hade gjort på det här sättet för att få ner sitt handicap i unga dar med kompisarna: gick första, andra eller tredje hålet dåligt började de om från början igen tills de fick en start de var nöjda med. Enklare när han spelade eftersom det var tomma banor.

Det är faktiskt helt regelrätt att göra så, så varför inte ha en mulligan på första hålet? Man får ju börja om en sällskapsrunda. Sen kanske det är en annan diskussion om man går förregisterad runda. Får man avbryta en förregisterad hursomhelst? För man kan ju börja om och säga att man går en förregisterad igen på första tee.
Hcp: ~12
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Jag har aldrig haft några problem med samvetet när jag sänkt mig efter en ny boll på första tee. Har aldrig reflekterat över det ens så jag vet inte med säkerhet att jag sänkt mig någon gång efter en sådan men sannolikheten säger att jag nog definitivt gjort det.

Eftersom det inte är ett brott mot reglerna att börja en ny rond ser jag inga problem med det. För mig är det så tråkigt att börja med att dra iväg en usel boll. Nu har vi inte out på de första hålen här men lite vatten finns det iaf och att börja med en dropp slipper jag gärna.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Jag skulle tippa att det går emot golfens anda om vi skulle fråga R&A tex. Det är nog min åsikt i alla fall. Det påverkar ju faktiskt ditt slag att du vet med dig att du kan slå en ny, och en ny, och en ny etc tills du är nöjd. Det tar ju bort pressen från första tee. Någonstans lurar man sig själv och det riskerar sända dåliga vanor vidare till andra och så till slut står en fyrboll där och Happy Gilmore:ar 5 utslag var och ska knata iväg och hämta 16 bollar innan det är dags att slå slag 2 (eller som jag skulle kallat det, slag 10).

En liten överdrift och jag har tagit en och annan genom åren själv. Kan dock inte erinra mig om nån sänkning i sammanhanget. Om det nu tvunget är så viktigt att sänka sig så är det väl bara att kapa lite slag när du petar in scoren, det är snudd på samma sak i mina ögon.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Golfprylar skrev: Nu har vi inte out på de första hålen här men lite vatten finns det iaf och att börja med en dropp slipper jag gärna.
Då finns ju andra alternativ, så som att välja en annan klubba, spela en annan bana eller varför inte sluta spela helt och hållet? Då tar du verkligen det säkra före det osäkra och tar bort all risk att behöva plikta :)
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Enannantanke skrev:
Golfprylar skrev: Nu har vi inte out på de första hålen här men lite vatten finns det iaf och att börja med en dropp slipper jag gärna.
Då finns ju andra alternativ, så som att välja en annan klubba, spela en annan bana eller varför inte sluta spela helt och hållet? Då tar du verkligen det säkra före det osäkra och tar bort all risk att behöva plikta :)
Ja för att sluta är ju precis det logiska steget att gå från att inte vilja starta ronden med en dålig upplevelse.

Som tur var inom golfen finns det ju plats för olika sätt att se på saker och ting. Stör ju inte mig det minsta om du väljer att slå slag tre från tee eller klättra in bland träden. På lika vis som det inte borde störa dig att jag vill ha en trevlig upplevelse på banan inom reglerna.

Kan även erkänna att jag nog ibland inte har droppat på exakt rätt plats, puttat med flaggan i osv så även om jag vid första tee följer reglerna gör jag inte alltid det slaviskt ute på banan om det gör upplevelsen trevligare.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Skriv svar