Ett ärligt försök från en talanglös bollsopa!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Känns som du tänker för mycket, spela och ha kul så kommer resten som ett brev på posten.
Du är nog för fokuserad på teknik hit och teknik dit. Det behövs inte förens man kommer ner riktigt lågt i hcp.

Kämpa på och det viktiga HA KUL!!!! Minska träningen och spela mer eller som Mikael säger lek runt när du tränar eller träna på banan om du har möjlighet.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

stevvee skrev:Känns som du tänker för mycket, spela och ha kul så kommer resten som ett brev på posten.
Du är nog för fokuserad på teknik hit och teknik dit. Det behövs inte förens man kommer ner riktigt lågt i hcp.

Kämpa på och det viktiga HA KUL!!!! Minska träningen och spela mer eller som Mikael säger lek runt när du tränar eller träna på banan om du har möjlighet.
Detta och alla andra tidigare råd i tråden är klockrena för spelare som du beskriver dig själv. Ha kul och upplev härligheten med att spela golf. Jämförelser med andra spelare är det värsta du kan göra i den här sporten.

Och bli inte för teknisk, jag gillar att du vill få hjälp med strukturerad träning, men det måste fylla en funktion. Med andra ord - funkar inte spelet en dag när du vet att du kan så kommer inte mer teknik vara lösningen.

Jag hoppas du hittar tillbaka till sporten för ditt intresse verkar genuint. Vi behöver alla såna golfare vi kan hitta!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Mikael316 skrev: Jag tror du bara behöver ta det lugnt. Låt det komma i din takt. Att tävla med andra är givetvis en extra sporre och funkar det så använd det. Annars tänker jag att du ska tänka mindre och just gå ut och ha kul.

Träningsmässigt om du vill gå ner i hcp har jag ett tips, det funkade för mig ner till ca 9 i hcp. Träna uteslutande spelet runt greenerna. Chip och putt. Det du tränar med fullslagen är att hålla bollen levande och veta ungefär hur långt du slår. Det behövs knappt tränas utan handlar om att veta sina misstag och spela på dem. Inte försöka tvinga något och släppa prestige. Slår man drivern som jag gjorde mellan 180-200 med 40 m vänsterskruv så får den gå så. Sikta tillräckligt mycket höger! :)

Kör hårt och och när du tränar, lek som bara den. Slå konstiga slag från konstiga lägen. Högt lågt vönster höger jonglera studsa spring osv osv...
Du har säkerligen rätt, jag tar det nog helt för seriöst för vad det är. Det är trots allt bara en hobby och jag tänker/kan aldrig bli proffs. Runt greenerna funkar det ganska bra nu, men det där med att släppa prestigen har du helt rätt i! Kommer nog inte träna så mycket framöver utan det blir mest spel med vänner och bektanta i hopp om att hitta tillbaka till det där roliga som en gång fick en att fastna.
stevvee skrev:Känns som du tänker för mycket, spela och ha kul så kommer resten som ett brev på posten.
Du är nog för fokuserad på teknik hit och teknik dit. Det behövs inte förens man kommer ner riktigt lågt i hcp.

Kämpa på och det viktiga HA KUL!!!! Minska träningen och spela mer eller som Mikael säger lek runt när du tränar eller träna på banan om du har möjlighet.
Absolut gör jag det, överanalyserar det mesta som jag gör vilket säkert är roten till bristen av framsteg inom just golfen. Ska definitivt skära ner på rangeträningen, för den sätter mycket grillor i huvudet på en. Dessutom är rangeträningen svår att ta sig med ut på banan av olika anledningar (Tack MaxP för din serie om detta!).
MaxP skrev:
Detta och alla andra tidigare råd i tråden är klockrena för spelare som du beskriver dig själv. Ha kul och upplev härligheten med att spela golf. Jämförelser med andra spelare är det värsta du kan göra i den här sporten.

Och bli inte för teknisk, jag gillar att du vill få hjälp med strukturerad träning, men det måste fylla en funktion. Med andra ord - funkar inte spelet en dag när du vet att du kan så kommer inte mer teknik vara lösningen.

Jag hoppas du hittar tillbaka till sporten för ditt intresse verkar genuint. Vi behöver alla såna golfare vi kan hitta!
Det svåra är väl självförtroendet i det fallet, när det inte funkar så utgår jag från att då det väl gick bra var det bara stjärnorna som linjerade och inte som att den dåliga rundan är en avvikelse. Då drar jag slutsatsen "mer träning", men det kanske blir en ond spiral.
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Jag tänker lite såhär. Lek på rangen med olika mål. Tänk inte på att slå exakta slag med rätt teknik utan målet skall vara att få bollen dit du siktar. Börja stort ta ut ett mål på rangen säg 100 meters skylt sedan något till höger eller vänster om den som kan skapa dig en fairway. Så försöker du helt enkelt bara få bollen dit på olika sätt och se vad som passar dig.

Sen när du hittat det där har du den delen i bakhuvudet när du är ute och spelar. Så när det börjar gå dåligt kan du ta ett att tillbaka tänka andas och köra på det sättet som fungerade på rangen.


Jag hade ex en grotesk Slice med drivern förut, jag visste hur jag skulle göra för att den skulle komma men inte hur jag skulle göra för att få bort den. Ja men då ställde jag upp och sikta låååååångt vänster och spelade helt enkelt med den. Visst ibland gick det åt skogen det med men det gör det för alla någon gång under en runda. Jag körde på det ner till runt 17 hcp järnen var också slice men inte lika mycket såklart.

Finner du dock ingen glädje alls så skall du ju självklart inte tvinga dig men jag lovar när du börjar krypa neråt så finns det få saker som slår den känslan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

stevvee skrev:Jag tänker lite såhär. Lek på rangen med olika mål. Tänk inte på att slå exakta slag med rätt teknik utan målet skall vara att få bollen dit du siktar. Börja stort ta ut ett mål på rangen säg 100 meters skylt sedan något till höger eller vänster om den som kan skapa dig en fairway. Så försöker du helt enkelt bara få bollen dit på olika sätt och se vad som passar dig.

Sen när du hittat det där har du den delen i bakhuvudet när du är ute och spelar. Så när det börjar gå dåligt kan du ta ett att tillbaka tänka andas och köra på det sättet som fungerade på rangen.


Jag hade ex en grotesk Slice med drivern förut, jag visste hur jag skulle göra för att den skulle komma men inte hur jag skulle göra för att få bort den. Ja men då ställde jag upp och sikta låååååångt vänster och spelade helt enkelt med den. Visst ibland gick det åt skogen det med men det gör det för alla någon gång under en runda. Jag körde på det ner till runt 17 hcp järnen var också slice men inte lika mycket såklart.

Finner du dock ingen glädje alls så skall du ju självklart inte tvinga dig men jag lovar när du börjar krypa neråt så finns det få saker som slår den känslan Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för tipsen! Brukar faktiskt köra så på rangen, har ett mål som jag siktar på, byter lite då och då beroende på klubba. Sen bestämmer jag var gränsen för godkänt är och försöker slå så.

Jag har en riktigt grov slice, jag var av med stora delar av den ett tag men av fel anledning. PROn ville korrigera det som gjorde att jag inte slicade den, så nu är jag tillbaka på ruta 1. Märkligt nog så ju längre till väsnmter jag siktar desto mer kurvas bollen. Jag vet inte riktigt hur det går till, men något kompenserar den felande känslan utan att jag vet om det och det blir ännu värre. Drivern ligger numera inte i bagen, vilket känns tråkigt men något jag måste göra för att ta spelet vidare.
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Raesmus skrev:
stevvee skrev:Jag tänker lite såhär. Lek på rangen med olika mål. Tänk inte på att slå exakta slag med rätt teknik utan målet skall vara att få bollen dit du siktar. Börja stort ta ut ett mål på rangen säg 100 meters skylt sedan något till höger eller vänster om den som kan skapa dig en fairway. Så försöker du helt enkelt bara få bollen dit på olika sätt och se vad som passar dig.

Sen när du hittat det där har du den delen i bakhuvudet när du är ute och spelar. Så när det börjar gå dåligt kan du ta ett att tillbaka tänka andas och köra på det sättet som fungerade på rangen.


Jag hade ex en grotesk Slice med drivern förut, jag visste hur jag skulle göra för att den skulle komma men inte hur jag skulle göra för att få bort den. Ja men då ställde jag upp och sikta låååååångt vänster och spelade helt enkelt med den. Visst ibland gick det åt skogen det med men det gör det för alla någon gång under en runda. Jag körde på det ner till runt 17 hcp järnen var också slice men inte lika mycket såklart.

Finner du dock ingen glädje alls så skall du ju självklart inte tvinga dig men jag lovar när du börjar krypa neråt så finns det få saker som slår den känslan Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för tipsen! Brukar faktiskt köra så på rangen, har ett mål som jag siktar på, byter lite då och då beroende på klubba. Sen bestämmer jag var gränsen för godkänt är och försöker slå så.

Jag har en riktigt grov slice, jag var av med stora delar av den ett tag men av fel anledning. PROn ville korrigera det som gjorde att jag inte slicade den, så nu är jag tillbaka på ruta 1. Märkligt nog så ju längre till väsnmter jag siktar desto mer kurvas bollen. Jag vet inte riktigt hur det går till, men något kompenserar den felande känslan utan att jag vet om det och det blir ännu värre. Drivern ligger numera inte i bagen, vilket känns tråkigt men något jag måste göra för att ta spelet vidare.
Jag känner igen det du säger. Nu är jag lekman deluxe och absolut ingen tränare men om jag tänker mig själv och vad jag hittat så är det såhär.

Tar jag ut ett mål på rangen och sen ställer upp mig vänster för att jag vet slicen kommer så kompenserar kroppen för den förstår att man är påväg åt fel håll kontra målet, men om jag sätter ut ett siktes mål till vänster om målet som jag vill slå till för att sen låta den skruva till mitt huvudmål fungerar det kanon.


Jag har lagt märke till detta när jag spelar på banan att siktar jag ex mot flagg på längre avstånd och jag vet att jag har min draw så siktar jag då till höger mot ex en bunker eller träd som står lagom mycket ifrån flaggan i sidled så jag vet att jag skruvar in bollen rätt.

Men då fokuserar jag bara på det målet och inte flaggan.

Prova det att ha ett siktesmål och huvudmål. För kroppen är smartare och snabbare än man tror.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

stevvee skrev:
Jag känner igen det du säger. Nu är jag lekman deluxe och absolut ingen tränare men om jag tänker mig själv och vad jag hittat så är det såhär.

Tar jag ut ett mål på rangen och sen ställer upp mig vänster för att jag vet slicen kommer så kompenserar kroppen för den förstår att man är påväg åt fel håll kontra målet, men om jag sätter ut ett siktes mål till vänster om målet som jag vill slå till för att sen låta den skruva till mitt huvudmål fungerar det kanon.


Jag har lagt märke till detta när jag spelar på banan att siktar jag ex mot flagg på längre avstånd och jag vet att jag har min draw så siktar jag då till höger mot ex en bunker eller träd som står lagom mycket ifrån flaggan i sidled så jag vet att jag skruvar in bollen rätt.

Men då fokuserar jag bara på det målet och inte flaggan.

Prova det att ha ett siktesmål och huvudmål. För kroppen är smartare och snabbare än man tror.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Låter vettigt! Ska testa det imorgon :)
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Raesmus skrev:
stevvee skrev:
Jag känner igen det du säger. Nu är jag lekman deluxe och absolut ingen tränare men om jag tänker mig själv och vad jag hittat så är det såhär.

Tar jag ut ett mål på rangen och sen ställer upp mig vänster för att jag vet slicen kommer så kompenserar kroppen för den förstår att man är påväg åt fel håll kontra målet, men om jag sätter ut ett siktes mål till vänster om målet som jag vill slå till för att sen låta den skruva till mitt huvudmål fungerar det kanon.


Jag har lagt märke till detta när jag spelar på banan att siktar jag ex mot flagg på längre avstånd och jag vet att jag har min draw så siktar jag då till höger mot ex en bunker eller träd som står lagom mycket ifrån flaggan i sidled så jag vet att jag skruvar in bollen rätt.

Men då fokuserar jag bara på det målet och inte flaggan.

Prova det att ha ett siktesmål och huvudmål. För kroppen är smartare och snabbare än man tror.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Låter vettigt! Ska testa det imorgon :)
Du kan enkelt testa detta med puttern. Ställ upp dig mot ditt mål vrid sen kroppen och du kommer slå bollen väldigt konstigt just då för man vill kompensera tillbaka det snea.

Jag hoppas du kan hitta glädjen :) berätta hur det gick sen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Klassiskt problem som sliceare skapar, bollen skruvar höger så siktet blir mer höger, gärna med kroppen. Så du svingar egentligen mer vänster än tidigare vilket förvärrar högerskruven. För att slå mindre höger behöver du svinga mer höger!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

stevvee skrev:
Raesmus skrev:
Låter vettigt! Ska testa det imorgon :)
Du kan enkelt testa detta med puttern. Ställ upp dig mot ditt mål vrid sen kroppen och du kommer slå bollen väldigt konstigt just då för man vill kompensera tillbaka det snea.

Jag hoppas du kan hitta glädjen :) berätta hur det gick sen
Testade och det funkade bra! Rent allmänt så försökte jag att bry mig mindre, och det verkar gå bättre. Tyvärr är en lättsammare inställning ett två-eggat svärd för min del. Visst, jag tar det mycket mindre hårt att jag behöver strecka ett hål, men samtidigt blir jag inte heller lika glad vid ett par.

Låg på 16p efter 7 hål, sumpade utslaget på 8e som är det svåraste hålet på banan och sumpade även utslaget på 9e vilket gjorde att jag bara kunde plocka 1p där. 17p på 9, jag är trots det helnöjd.
MaxP skrev:Klassiskt problem som sliceare skapar, bollen skruvar höger så siktet blir mer höger, gärna med kroppen. Så du svingar egentligen mer vänster än tidigare vilket förvärrar högerskruven. För att slå mindre höger behöver du svinga mer höger!
Lite "hit it to the right field" för att använda jänkarnas basebollanalogier?


Kan nämna kort att jag har haft en lite annan approach till träningen på senaste och det är lite roligare.

Dels har jag slutat vara så lösningsorienterad (t.ex jag slicar, så jag försöker hitta botmedel mot en slice), utan fokuserar mer på att bygga en bra sving. Detta innebär att jag helhjärtat tror på att om grepp, uppställning, svingplan, hinge, viktförflyttning, rotation, release osv. utförs på rätt sätt så kommer det andra att lösa sig. Grepp och uppställning fungerar bra nu, jag måste dock fortfarande påminna mig om att inte strypa klubban. Att hålla lättare gör att klubban releasar naturligt eftersom jag spänner underarmar och handleder. Jag har genom att filma mig självr sett att jag har ett ganska platt svingplan och att jag lägger av klubban i toppläget, vilket gör att jag sedan kastar den tillbaka i nedsvingen och får lite out-to-in. Den dåliga bollträffen jag haft grundar sig mycket i att jag haft för mycket vikt på bakfoten, något jag känner i finishposen.

Sen går jag en del korthål för att öva på olika lies och situationer, lite som Mikael var inne på. Går även runt korthålen utan putter, dels för att greenerna är rätt dåliga på min klubb vilket kan förstöra för mig då jag väl är på den stora banan, och dels för att det hindrar mig från att avsluta hål och därmed räkna poängen. Fokus på träningen och inte poängen alltså.

Tackar för alla fina tips jag fått, detta är verkligen ett forum med många härliga människor!
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Skriv svar