Ett ärligt försök från en talanglös bollsopa!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Kul att det blev lite skillnad och 17 poäng på 9 skall man vara nöjd med tycker jag kan ju lika gärna bli 19 poäng med samma typ av runda men någon stolpe in mer.

När du står över bollen och har tagit ut ditt sikte. Fortsätter du tänka på målet eller litar du på siktet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

stevvee skrev:Kul att det blev lite skillnad och 17 poäng på 9 skall man vara nöjd med tycker jag kan ju lika gärna bli 19 poäng med samma typ av runda men någon stolpe in mer.

När du står över bollen och har tagit ut ditt sikte. Fortsätter du tänka på målet eller litar du på siktet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Absolut! Helnöjd.

Mja, jag lyckas väl ett par av gångerna, jag behöver fortfarande träna på det! Har fortsatt träna på svingspåret och har faktiskt mer och mer gått ifrån min push/svag slice på järnklubborna, men tills vidare ska jag sikta mer som du föreslog!
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

Raesmus jag läste precis igenom tråden, jag är relativt ny användare här så tänkte kanske ge dig lite tips. En sak jag fastnade för är att du skrev "ju längre vänster jag siktar desto mer kurvar bollen" det blir så om man gör några små fel men det är även så man slår en fade med rätt tankesätt.

---------------------------
Om detta är en rak linje som du ska svinga på om du ställer dig 1 cm eller till och med 8-9 milimeter (VÄNSTER) om den linjen så kommer klubban att följa dina fötter och om klubban inte är 100% SQUARE till fötterna (som siktar lite vänster om) så får du en fade (en skruv till höger)
Öppet blad, fötter som är mer vänster än bladet är öppet = fade
Stängt blad, fötter som är mer höger än bladet är stängt = draw

Golf handlar om motsägelser. T.ex om du ligger i bunkern och gör en flop-shot d.v.s bladet HELT öppet så siktar du mer vänster med fötterna för att få bollen att gå rätt. Blad öppet = så pekar klubbhuvudet höger om där du siktar. Fötter vänster = öppet. Om du istället vill ha en RAK bollbana så ska du tänka på att fötterna är parallella med klubbhuvudet, om klubbhuvudet är "litelite liteee mer öppet än vad fötterna är" så får du en liten fade och om bladet är lite mer stängt än vad fötterna är så kan du få en liten pull eller en draw. Sen så svingar alla inte likadant, vissa stänger bladet mer i nersvingen medans andra öppnar bladet lite i nersvingen (utan att tänka på det) och om du vet vad bladet gör i nersvingen så kan du kontrollera det lättare.

Stå på rangen och öppna bladet lite mer än vad du brukar och slå, om du öppnar lite men bollen skruvas mycket höger så öppnar du bladet ännu mera i nersvingen p.g.a antingen dina höfter som snurrar bladet öppet istället för att trycka fram vikten till vänster foten för en höger spelare (vanligaste)

Majoriteten av proffsen spelar till 99% med klubbhuvudet lite öppet innan de börjar svinga eftersom om du kan göra de korrekta ändringarna så får du mer höjd av ett lite mer öppet blad än square medans om du adresserar dig med ett lite stängd klubbhuvud så får du en lägre bollbana och det är de jag spelar med eftersom jag är mest konsekvent med en lägre bollbana.

Det är mycket att tänka på inom golfen men övning ger färdighet. Jag hoppas denna A4-sida kan vara till lite hjälp :)

PS: Om du slicar som du säger att du gör så är detta felet du gör. Du ställer upp dig för mycket vänster med fötterna (du tror det är rakt, det gör alla som slicar eller har slicat (inklusive mig) och i och med att du ställer upp dig för mycket vänster med fötterna så tänker du inte på att klubbhuvudet också måste vara mer vänster (d.v.s stängt) det ska vara lika stängt som dina fötter är för en rak boll. Ställ dig MYCKET mer höger än du brukar, du ska känna dig konstig för att bryta en ovana, detta kommer 100% fixa ditt fel.
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

RobinJohnsson skrev:Raesmus jag läste precis igenom tråden, jag är relativt ny användare här så tänkte kanske ge dig lite tips. En sak jag fastnade för är att du skrev "ju längre vänster jag siktar desto mer kurvar bollen" det blir så om man gör några små fel men det är även så man slår en fade med rätt tankesätt.

---------------------------
Om detta är en rak linje som du ska svinga på om du ställer dig 1 cm eller till och med 8-9 milimeter (VÄNSTER) om den linjen så kommer klubban att följa dina fötter och om klubban inte är 100% SQUARE till fötterna (som siktar lite vänster om) så får du en fade (en skruv till höger)
Öppet blad, fötter som är mer vänster än bladet är öppet = fade
Stängt blad, fötter som är mer höger än bladet är stängt = draw

Golf handlar om motsägelser. T.ex om du ligger i bunkern och gör en flop-shot d.v.s bladet HELT öppet så siktar du mer vänster med fötterna för att få bollen att gå rätt. Blad öppet = så pekar klubbhuvudet höger om där du siktar. Fötter vänster = öppet. Om du istället vill ha en RAK bollbana så ska du tänka på att fötterna är parallella med klubbhuvudet, om klubbhuvudet är "litelite liteee mer öppet än vad fötterna är" så får du en liten fade och om bladet är lite mer stängt än vad fötterna är så kan du få en liten pull eller en draw. Sen så svingar alla inte likadant, vissa stänger bladet mer i nersvingen medans andra öppnar bladet lite i nersvingen (utan att tänka på det) och om du vet vad bladet gör i nersvingen så kan du kontrollera det lättare.

Stå på rangen och öppna bladet lite mer än vad du brukar och slå, om du öppnar lite men bollen skruvas mycket höger så öppnar du bladet ännu mera i nersvingen p.g.a antingen dina höfter som snurrar bladet öppet istället för att trycka fram vikten till vänster foten för en höger spelare (vanligaste)

Majoriteten av proffsen spelar till 99% med klubbhuvudet lite öppet innan de börjar svinga eftersom om du kan göra de korrekta ändringarna så får du mer höjd av ett lite mer öppet blad än square medans om du adresserar dig med ett lite stängd klubbhuvud så får du en lägre bollbana och det är de jag spelar med eftersom jag är mest konsekvent med en lägre bollbana.

Det är mycket att tänka på inom golfen men övning ger färdighet. Jag hoppas denna A4-sida kan vara till lite hjälp :)

PS: Om du slicar som du säger att du gör så är detta felet du gör. Du ställer upp dig för mycket vänster med fötterna (du tror det är rakt, det gör alla som slicar eller har slicat (inklusive mig) och i och med att du ställer upp dig för mycket vänster med fötterna så tänker du inte på att klubbhuvudet också måste vara mer vänster (d.v.s stängt) det ska vara lika stängt som dina fötter är för en rak boll. Ställ dig MYCKET mer höger än du brukar, du ska känna dig konstig för att bryta en ovana, detta kommer 100% fixa ditt fel.
Tjena Robin!

Tack så hjärtligt för din input! Har inte varit inne här på forumet på ett tag, men jag ska titta närmare på det du nämnt! Jag har definitivt, som du nämner, svårt att få över vikten på vänsterfoten, men jobbar på det. Funkar väldigt bra på järnen nu för tiden, men woodsen hänger inte med. Jag har fortfarande svårt att stänga klubbhuvudet med dem, men vet inte riktigt hur jag ska göra.

Det som kanske stämmer, men som känns märkligt för mig, är själva uppställningen. Om jag nu står för mycket vänster, borde inte det märkas på järnen också? Nu för tiden går de faktiskt hyffsat rakt. Jag ska testa nästa gång med att lägga upp siktpinnar och experimentera med det du nämnt!
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Som uppföljning på tidigare inlägg till dig, Robin.

Testade att stå mer "stängt", vilket kändes avigt som tusan. Jag ställde upp mig medvetet lite "stängt", la en siktpinne vid fötterna och backade av för att dubbelkolla och det visade sig att jag antigen stod rakt eller något åt det stängda hållet i det fallet. Det kändes udda, men gav bra resultat!

Fokuserade idag på rangesessionen att stå som du nämnt, men även på att få känslan av att höger handflata ned mot marken i nedsvingen för att stänga huvudet, samt att få känslan av att den högra armbågen är mer framför höger höft i nedsvingen för att komma mer in-ut.

Överlag, gott resultat! Några draws med samtliga klubbor, även om woodsen fortfarande har väldigt ojämn bollträff. Åt rätt håll mao. Tack för tipsen!
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Tänkte att jag kunde göra en liten update, trots att dagboken inte är särskilt aktiv längre. Det är ju alltid kul när det går bra!

Läste igenom boken "Golf is not a game of perfect" häromdagen och har sett drastiska skillnader i mitt spel. Har släppt allt vad svingtankar heter på golfbanan, jag har bestämt mig för att acceptera den sving jag har och inte försöka ändra den på banan, utan endast på rangen. Jag tar ut ett mål, ställer upp (lite stängt för slicens skull vilket har hjälpt OTROLIGT mycket), tittar mot målet och visualiserar detta när jag svingar.

Har spelat 2 st 18 håls-rundor sedan detta, landade på 34p i fredags och 44p (!) idag. Helnöjd med dagen, jag accepterar de skitslagen jag hade fullständigt eftersom det är en del av spelet på den hcp-nivå jag har. Extra nöjd är jag över de 2 hål där jag slog i vattenhinder, men lyckades släppa det och plocka 2p på båda hålen.

Träningen fortsätter på rangen, få saker i taget. Nu väntar en vecka i Bulgarien, kunde inte avslutat en golffri vecka på ett bättre sätt!

Hoppas det går lika bra för er, ha en fortsatt fin sommar!
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Raesmus skrev:Tänkte att jag kunde göra en liten update, trots att dagboken inte är särskilt aktiv längre. Det är ju alltid kul när det går bra!

Läste igenom boken "Golf is not a game of perfect" häromdagen och har sett drastiska skillnader i mitt spel. Har släppt allt vad svingtankar heter på golfbanan, jag har bestämt mig för att acceptera den sving jag har och inte försöka ändra den på banan, utan endast på rangen. Jag tar ut ett mål, ställer upp (lite stängt för slicens skull vilket har hjälpt OTROLIGT mycket), tittar mot målet och visualiserar detta när jag svingar.

Har spelat 2 st 18 håls-rundor sedan detta, landade på 34p i fredags och 44p (!) idag. Helnöjd med dagen, jag accepterar de skitslagen jag hade fullständigt eftersom det är en del av spelet på den hcp-nivå jag har. Extra nöjd är jag över de 2 hål där jag slog i vattenhinder, men lyckades släppa det och plocka 2p på båda hålen.

Träningen fortsätter på rangen, få saker i taget. Nu väntar en vecka i Bulgarien, kunde inte avslutat en golffri vecka på ett bättre sätt!

Hoppas det går lika bra för er, ha en fortsatt fin sommar!
Kul att Dr Rotella hjälpt så mycket. Troligen en av de böcker som hjälpt absolut flest golfare världen över vid det här laget!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Raesmus skrev:Tänkte att jag kunde göra en liten update, trots att dagboken inte är särskilt aktiv längre. Det är ju alltid kul när det går bra!

Läste igenom boken "Golf is not a game of perfect" häromdagen och har sett drastiska skillnader i mitt spel. Har släppt allt vad svingtankar heter på golfbanan, jag har bestämt mig för att acceptera den sving jag har och inte försöka ändra den på banan, utan endast på rangen. Jag tar ut ett mål, ställer upp (lite stängt för slicens skull vilket har hjälpt OTROLIGT mycket), tittar mot målet och visualiserar detta när jag svingar.

Har spelat 2 st 18 håls-rundor sedan detta, landade på 34p i fredags och 44p (!) idag. Helnöjd med dagen, jag accepterar de skitslagen jag hade fullständigt eftersom det är en del av spelet på den hcp-nivå jag har. Extra nöjd är jag över de 2 hål där jag slog i vattenhinder, men lyckades släppa det och plocka 2p på båda hålen.

Träningen fortsätter på rangen, få saker i taget. Nu väntar en vecka i Bulgarien, kunde inte avslutat en golffri vecka på ett bättre sätt!

Hoppas det går lika bra för er, ha en fortsatt fin sommar!
Fint att höra! Ska definitivt läsa den boken jag också, då jag hör att jag kommer ha nytta av det.

Tack detsamma :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Vad härligt att läsa grattis till en kanonrunda!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

Raesmus skrev:Som uppföljning på tidigare inlägg till dig, Robin.

Testade att stå mer "stängt", vilket kändes avigt som tusan. Jag ställde upp mig medvetet lite "stängt", la en siktpinne vid fötterna och backade av för att dubbelkolla och det visade sig att jag antigen stod rakt eller något åt det stängda hållet i det fallet. Det kändes udda, men gav bra resultat!

Fokuserade idag på rangesessionen att stå som du nämnt, men även på att få känslan av att höger handflata ned mot marken i nedsvingen för att stänga huvudet, samt att få känslan av att den högra armbågen är mer framför höger höft i nedsvingen för att komma mer in-ut.

Överlag, gott resultat! Några draws med samtliga klubbor, även om woodsen fortfarande har väldigt ojämn bollträff. Åt rätt håll mao. Tack för tipsen!

Låter riktigt bra det dära! :D när du får en draw på ett slag och du tidigare slicat så är det riktigt skönt för att slå en draw och i vanliga fall har slicat en del är riktigt bra, eftersom det är nästintill helt tvärtom du måste uppnå ifrån att gå ifrån en slice.

I och med sliceandet så är det att de brukar sikta lite mer till vänster än de skall men hela grejen är just den att de inte har klubbhuvudet rätt till relationen av hur du siktar. Du behöver inte tänka så mycket på hur du står utan det är mest att klubbhuvudet är lika stängt som dina fötter är stängda för när det kommer att du ska slå åt höger så slicar du nog inte lika (skulle jag tro) mycket eftersom du alltid "hade" klubbhuvudet öppet så ju mer höger du står desto mer square är klubbhuvudet till där du ska. Jag slicade en del förut men mest med Fairway, driver inte så mycket med järn-klubborna.

Jag är glad att jag kunde vara till hjälp i och med att du inte slicar så mycket längre, tveka inte att höra av dig om du vill något :D
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Skriv svar