Innifrån och ut

Här snackar vi träning och övningar...
DanielSlatt
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 jul 2017, 12:29

Hej,

Jag har liksom många andra problem med att kontrollera min Driver. Främst Slicar jag.
Många tips och råd har fått mig att tänka för mycket och resultatet har blivit att bollarna sprids lite "all over the place".

Mycket handlar om att jag skär bollen, dvs slår mer utifrån och in. Men jag vet inte hur jag skall bli av med detta.


Hur går jag tillväga för att lära mig slå mer innifrån och ut?

Jag känner att jag behöver hjälp.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

En bra video som jag såg med en äldre rutinerade tränare gick ut på att göra så här:
- Ställ upp som du brukar.
- Flytta sedan din högerfot så att du nästan står med ryggen mot rangen. Överdriv verkligen!
- Svinga som vanligt.
- Flytta sedan fram högerfoten en bit i taget tills du är tillbaka till din normala uppställning.

Det man förstår och känner då är hur man måste röra kroppen för att slå utifrån och in.
Man får helt enkelt en bra känsla för vad resultatet blir.

Har en kompis som slår grymma fina draws på sina drives och han står med högerfoten en aning "innanför" vänsterfoten.

(Ovan gäller om du är högerspelare så klart).
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Marcus Edblad har en hel del bra videos i ämnet, tex den här:

Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Bra video med Max också!

Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Denna hjälpte mig mycket

Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

StefanL skrev:Denna hjälpte mig mycket

Den är också bra!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

DanielSlatt skrev:Hej,

Jag har liksom många andra problem med att kontrollera min Driver. Främst Slicar jag.
Många tips och råd har fått mig att tänka för mycket och resultatet har blivit att bollarna sprids lite "all over the place".

Mycket handlar om att jag skär bollen, dvs slår mer utifrån och in. Men jag vet inte hur jag skall bli av med detta.


Hur går jag tillväga för att lära mig slå mer innifrån och ut?

Jag känner att jag behöver hjälp.
Det har ju länkats många tips redan och brist på övningar på ditt problem lär det ju inte vara. En del kommer vara träning, en annan medvetenhet om problemet. Två vanliga problem jag ser som sällan finns med i videos är att du siktar vänster med kroppen för att kompensera för högerskruven, vilket i sin tur förvärrar högerskruven. Alternativ två är att du inte svingar höger för att undvika slice vilket bara gör saker värre.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Två vanliga problem jag ser som sällan finns med i videos är att du siktar vänster med kroppen för att kompensera för högerskruven, vilket i sin tur förvärrar högerskruven. Alternativ två är att du inte svingar höger för att undvika slice vilket bara gör saker värre.
Jo tack, det har man ju varit med om :lol:
Anders
Inlägg: 225
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:54
Kontakt:

StefanL skrev:Denna hjälpte mig mycket

Har också kämpat mycket med outside in de senaste åren. Det här verkar lovande, det omvända K:et. Gäller det även för kortare klubbor, även ner till wedge?
Hur ett äpple klarar en vinter i bagen med mera
http://andersgolf.blogspot.se/
Skriv svar