Min golfsatsning!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

StefanL skrev:
MaxP skrev:Är det fortfarande iPhone du kör?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det mesta med gopro men också iPhone.
Inte fått tummen ur att införskaffa kamera, golfutrustning hade högre prio ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du kan göra mycket bra med bara en iPhone. Mest anledningen att byta är kanske att den är lite otymplig att hitta vinklar med osv.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

MaxP skrev:
StefanL skrev:
MaxP skrev:Är det fortfarande iPhone du kör?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det mesta med gopro men också iPhone.
Inte fått tummen ur att införskaffa kamera, golfutrustning hade högre prio ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du kan göra mycket bra med bara en iPhone. Mest anledningen att byta är kanske att den är lite otymplig att hitta vinklar med osv.
Nu har jag väl lärt mig men tidigare så fick man springa fram och tillbaka för att kolla om man var med i bild. Syns kanske när jag pratar att det är lite svårt att veta exakt vart man är i bilden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Ja, nu var det ett tag sedan det kom någon mer ingående uppdatering här.

Mitt i semestern och det golfas för fullt, har hittills hunnit med 10 rundor de senaste 2 veckorna.
Helgerna har varit golffria men veckorna har det varit golf måndag till fredag, när jag inte har varit på banan så har jag varit på rangen eller övningsområdet.

Jag har hunnit med en runda på Aspeboda med Jesper Eriksson, Jefro_444, här på forument, en trevlig bana med väldigt utmanade vind för dagen. Snickrar ihop en helt OK runda tillslut.

Bild

För övrigt har det varit riktig Hawaii-golf, ena rundan på 23 poäng och rundan efter bättre än handicap.

Jag har hunnit spela 4 tävlingar under dessa 2 veckor, en riktigt intressant tävlingsform i en-manna scramble.
Där gick det sisådär och hamnade mitt i fältet, andra tävlingen var random-tees, klubben hade lottat vilka tees som skulle spelas för dagen och herrar som damer spelade banan exakt lika.

Bild


Där lyckades jag snicka ihop en runda och i synnerhet sista nio. Var ledare i klubbhuset länge men blev nerpetad på slutet till nionde plats.

Bild

Sen skrev jag upp mig som reserv till Greensomen och blev inringd och min partner var en Ragnar med ungefär samma handicap som jag har.
Det blev ingen succe men roligt och ett helt OK resultat ändå där det blev lite för många missar från oss båda.

Bild

Ny vecka och denna blev hektisk, lyckades med att klämma in 99 hål på fyra dagar, 63 av hålen på två dagar.
Först körde jag en träningsmåndag, för att spela för 18 tisdag eftermiddag, spela så dåligt att jag blev förbannad på mig själv och gick direkt ut och spelade nio till, på ett bättre än handicap.

Ett utropstecken dock på första 18 är birdien på femman som är ett duffat utslag på det 180 meter långa hålet som lämnar mig med en 70m chipp som jag sänker för birdie.
Men annars är det rundan bara att glömma för att sedan spela nio till där jag gör allt rätt, tar bra beslut och sätter mig i lägen.

Bild

Bild

Så onsdags, var det dags igen. Jag var ute tidigt för att utnyttja det fina vädret.
Slog ut 7.40, allt börjar bra, par, bogey, sen började strulet, vatten vatten vatten.
Försöker spela smart men det mesta krånglar jag får inte till det ännu en gång.
Huvudet spelar mig ett spratt och i slutändan tänker jag mer på min sving än på att slå bollen.

Bild

Slagen så tar jag mig in i restaurangen och funderar över resten av dagen, tanken från början var att dedikera den till träning men efter att chattat lite med Stevvee så ändrar jag mig och bokar in mig med ett väldigt trevligt par från Stockholm som är här upp på semester. Jag går ut med inställningen att bogey är OK och att jag inte ska jaga resultatet.
Håller det hela första nio och vänder på på handicap, blir på fel platå på 10 så treputtar, vatten och feg chipp på 11an gör att jag tappar tre slag mot handicap, men jag maler på med min taktik och vet att fortsätter jag så kommer jag få lägena att scora.
Sagt och gjort så plockar jag in de tre tappade slagen på 11an och går på handicap.

Bild

För att inte göra något enklare så ordnar jag en startplats i Västerås GK´s singeltävling på golfveckan sent onsdagkväll, utslag 10.40 i Västerås torsdag, klockan på 0700 och köra mot gurkstaden.
Med en bra länsla i kroppen ändå så kommer jag fram, slår en hink och puttar, för lite ska det visa sig.
Åker från Hagge där dom släppt upp greenerna rejält efter golfveckan till Västerås GK där dom är i topp skick och runt 12 på stimpen och det visar sig bli mitt fall.
Öppnar starkt och har parläge redan på ettan men puttningen var inte på plats.
Skulle spenderat mer tid på puttinggreenen för att få in hastigheten som jag inte hade någon känsla för alls.
Jag var på tok för aggressiv i min puttning och gav mig själv otrevliga returer.

Efter 4-5 hål började jag slokna, det mesta började fallera, svingade konstigt och träffade inte bollen.
Jag rycker upp mig lite andra nio, lite tonfisk och några bananer får upp bloksocker och glöden.
Går 3 slag sämre än handicap och jag hittade tillbaka med puttningen, att det ska ta nio hål...

Dagens höjdpunkt är när jag på 17 driver ut +2 collegespelaren som dessutom spelar från röd tee, det var riktigt kul att se henne på nära håll, hon var jätte duktig och har en ljus framtid.

Bild

Avslutade veckan med att spela 18, möra ben så hyrde jag golfbil.
Det är en helt OK runda, saknade det där lilla sista för att sätta ihop en bra score, men kände att det är så jag ska spela.
Nöta på, så kommer lägena ges, så ska jag bara ta till vara på dom när dom kommer.

Bild

I helgen har det varit vila från golf, har spelats vollyboll och innebandy istället men imorgon är det på det igen.
Mitt primära mål är att gå på handicap, släppa allt teknik tänk på banan och lita på svingen.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Runda elva på semestern, ännu ett steg i rätt riktning. Missar kommer, det handlar om att kunna släppa dom. Extremt svår vind där det ibland blåste upp till tre klubbor.

Treputt på fyran och femman som endast är slarv och nian där det är ett felbeslut att slå provisoriska med drivern.

Det jag gjorde bra idag är att jag släppte tekniken helt på banan, fokuserade på att slå bollen och få bollen i hål.

Begränsa missar och bra beslut så ska det bli fina scorer!

Bild

På det igen imorgon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Bara fortsätta kämpa!
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Dagens lärdom: har du inte tid för 18, spela inte 18.

Då jag har semester men min kära sambo jobbar så hade jag beställt väckning, bara det att hon försov sig och jag bommade starttiden 07.40. Bokade in mig igen 10.10 med tanken att går det fort första 9 så går jag 18, skulle bort efter lunch.

Första nio gick snabbt, ungefär 1h 20m, tänker att jag hinner, det gjorde jag nästan men fokus blev helt fel sista 9.

Vilket syns i scoren.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Ja denna veckas lärdom är att inte spela golf när man sovit 22 timmar från torsdag till måndag och 10 av dom är söndag till måndag. Spelat innebandy fredag - lördag, är mentalt slutkörd efter åttondelsfinalen mot AIK's ssl-herrar(som vi vinner) och har inmundigat sportdryck, men ville ut och känna på klubborna en sista gång innan semestern var slut.

Hade bra energi på rangen och ut på första tee, men det räckte inte till motgångar.
Jag hade kunnat somna på banan på femte tee.

Men rycker upp mig och står för en OK avslutning ändå.
Bogeyn på nian är på andra bollen efter att jag skickat första out, ger par-putten chansen ifrån forgreen men den smiter så när bredvid och jag sätter halvmeters för bogey.

Bild

Nu är semestern slut och tillbaka till jobblunken, till helgen är det KM och förberedelserna börjar ikväll med ett gympass och imorgon ska jag ut och köra putt och chipp!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Som sagt KM till helgen och veckans första träningspass för att vässa formen.

Idag var det wedgarna som fick sig en körare, började med distansträning tränade med endast 3 bollar, slog 3 olika slag från varje avstånd. Bollen långt fram i stansen, mitt i stansen och långt bak i stansen.

Slog från 30m och in. Började med 60 graders, bytte till 54 graders och körde mellan 20 och 60m. Kände att jag har lättare att kontrollera 54 graders när jag kommer över 25 meter än 6 graders.

Gick sedan över och körde målträning, nu var det så nära flaggan som gällde. Samma flagga olika längder och lägen hela tiden.

Avslutade med chipp-en-putt, 15m och in med 60graders, nya lägen hela tiden.

Satte målet att 5 på rad sen fick jag gå hem. Efter 4 chipp-en-putt så sänkte jag chippen för 5!

Så länge jag litar på mig själv och låter klubban göra jobbet så chippar jag riktigt bra!

Imorgon är fetlagd spelets tur, samma där fokus på resultat och genomförande, tekniken lämnar vi hemma.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

StefanL skrev:Som sagt KM till helgen och veckans första träningspass för att vässa formen.

Idag var det wedgarna som fick sig en körare, började med distansträning tränade med endast 3 bollar, slog 3 olika slag från varje avstånd. Bollen långt fram i stansen, mitt i stansen och långt bak i stansen.

Slog från 30m och in. Började med 60 graders, bytte till 54 graders och körde mellan 20 och 60m. Kände att jag har lättare att kontrollera 54 graders när jag kommer över 25 meter än 6 graders.

Gick sedan över och körde målträning, nu var det så nära flaggan som gällde. Samma flagga olika längder och lägen hela tiden.

Avslutade med chipp-en-putt, 15m och in med 60graders, nya lägen hela tiden.

Satte målet att 5 på rad sen fick jag gå hem. Efter 4 chipp-en-putt så sänkte jag chippen för 5!

Så länge jag litar på mig själv och låter klubban göra jobbet så chippar jag riktigt bra!

Imorgon är fetlagd spelets tur, samma där fokus på resultat och genomförande, tekniken lämnar vi hemma.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Riktigt bra pass!
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Ja tyvärr så kan man inte alltid styra över allt.

Situationen på jobbet tvingade fram 3 timmar övertid idag och tyvärr blev träningen inställd..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Skriv svar