Driver, hur träffar jag?

Här snackar vi träning och övningar...
Astrom86
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 jul 2017, 17:50

Hej.

Har inte spelat golf på 12 år och nu har jag börjat igen och har 36 i hcp. Går ganska bra med drivern, slår ca 230 meter carry.

Slår från vänster och har ofta en lätt fade.

Det jag har märkt är att om jag pengar högt halva bollen över klubbhuvudet så har dom en tendens att dra vääääldigt mkt vänster.

Peggar jag lågt (ingen del av bollen är då över klubbhuvudet) så blir dom rakare slagen.

Träffar jag för mycket ner på bollen då?
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

Du kan se det relativt lätt på hur bollen går. Om bollen är väldigt hög så kan du inte åstadkomma det med att slå ner på bollen. Om bollen går väldigt högt så slår du upp på bollen. Jag carryar bollen cirka 210+ med min FW3 och jag vet att jag slår ner på bollen för att bollen som som ett pistolskott - 5 meter över marken medans någon som slår upp på bollen så går bollen säkert en 10+ meter över marken.

Drivern är det väldigt vääääldigt svårt att få ett bra slag med om man slår ner på bollen i jämförelse med en FW3 då du kan slå ner med en FW3 medans driver huvudet är minst sagt det dubbla jämfört med FW3 så blir slagen mestadels skit om du inte lär dig att slå upp.

Så det är bara att lära dig själv att slå upp eller att börja använda FW3 istället (som jag gör :D ) - En grej du kan testa för att få mer utav en uppåt-smäll på bolljäveln kan ju vara att dra bak din höger fot så kommer du mer in-ut som är mer sweeping. Lycka till!
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Astrom86
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 jul 2017, 17:50

Okej.

Bollen går högt men de är att ibland så blir det sån jävla slice att den svänger nåt sjukt åt vänster.

Måste vara svingen som är fel då.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Astrom86 skrev:Okej.

Bollen går högt men de är att ibland så blir det sån jävla slice att den svänger nåt sjukt åt vänster.

Måste vara svingen som är fel då.
En så sjuk slice kommer inte från träffen hur du än träffar. Det kommer vara svingjobb som gäller!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

Då du skriver att din slice svänger vänster så antar jag att du är vänster-spelare då en "sjuk" vänsterskruv för en högerspelare är en hook.

Som MaxP skrev så spelar det ingen roll hur du träffar bollen då det handlar om ett svingfel. Det blir jäkligt tvärtom om jag ska förklara vad som orsakar en slice för en vänsterspelare då jag måste tänka helt tvärtom men det vanligaste felet är (för en högerspelare) att de siktar för mycket vänster med ett öppet klubbhuvud för att sedan svinga för mycket vänster. (out-to-in) öppet klubbhuvud pekar höger och om du svingar vänster så får du en vänster till högerskruv. Om du svingar 8 grader till vänster om square med ett 12 graders öppet klubbhuvud så får du en rätt kraftig slice medans om det hade varit 3 grader öppet till 3 grader in-out så hade det varit rakt. 3 grader öppet klubbhuvud till en sving som går 5 grader vänster om square så hade du fått en fin liten fade.

Så det hela handlar om att du svingar alldeles för mycket till vänster om square med ett öppet klubbhuvud för vad hade hänt om du hade haft klubbhuvudet stängt till en out-to-in sving? Jo, du hade börjat pulla alla bollar, de hade gått 3-5 meter vänster om det du hade siktat på men de hade gått spikrakt. Så första steget för dig är att verkligen verkligen se till att ditt klubbhuvud är square till hur du siktar, sedan så kan du göra fel i svingen så att den svänger men sålänge du ställer dig korrekt och svingar på rätt arc så har du gett dig själv chansen.

Ett annat tips är att ta bak din högerfot längre bak än din vänster för att på så vis kunna svinga in-to-out för om du är van vid att svinga det motsatta så kan detta fixa din sving helt och hållet.

Du får helt enkelt göra tvärtom på det jag skrev då det är jobbigt att skriva om detta för en vänsterspelare :D
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Användarens profilbild
JohanOOB
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 okt 2017, 09:13

Astrom86 skrev:Okej.

Bollen går högt men de är att ibland så blir det sån jävla slice att den svänger nåt sjukt åt vänster.

Måste vara svingen som är fel då.
Det kan ju vara en kombination av att du slår för mycket ner på bollen också. Det skapar ju mycket spin på bollen och om du samtidigt kommer utifrån och in så blir det en riktigt sjuk slice. Försök hitta något ställe du kan kolla hur dina bollträffar ser ut och träna därefter på svingen
Skriv svar