Slå FW

Här snackar vi träning och övningar...
tobias.melin
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jul 2017, 14:55
Ort: Hässleholm (Skyrups GK)
Kontakt:

Vet att man ska slå ner på bollen med Järnklubbor och slå upp på bollen med Drivern. Men vilket håll ska man gå åt när man ska slå med sina Fairway Woods? Är et att slå ner eller, som jag hört, att svepa iväg bollen?
D: Callaway Great Big Bertha Hawk Eye 11°
FW: Synchron II FW 5 (19°)
Järnset: Mizuno JPX-900 Forged 5-P
Wedgar: Cleveland CBX 50° + 58°
Putter: Donnay Golf Recision 1

Hcp: 24,7 (22/7-2018)
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

tobias.melin skrev:Vet att man ska slå ner på bollen med Järnklubbor och slå upp på bollen med Drivern. Men vilket håll ska man gå åt när man ska slå med sina Fairway Woods? Är et att slå ner eller, som jag hört, att svepa iväg bollen?
Det beror ju mycket på hur du själv svingar och vad dina tendenser är. Tycker inte dessa ska brytas för mycket utan slå som du brukar.

Men likt de långa järnen kan det hjälpa att ha en känsla av att du sveper iväg bollen, med det inte sagt att du ligger neutralt utan du tar den nog en bit på nedvägen.

Träna mycket opeggat på rangen så hittar du nog ett schysst sätt! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

Svaret för min del att jag slår ner på den, visserligen inte lika kraftigt ner som järn/hybrid men jag slår fortfarande ner.

DU kan slå ner med FW och du kan sweepa, handlar helt och hållet om hur du svingar. Däremot om du får en STOR torva så vet du att du gör fel (för mycket ner) finns väl egentligen ingenting man kan skriva som hjälper dig då det handlar om känsla men båda fungerar. Angående drivern så behöver du inte slå upp på bollen utan det finns många som är level med bollen i träff.

Bara testa dig fram och se vad du "KÄNNER", det är känslan du är ute efter och för det så måste du slå slå slå slå slå på rangen tills du får till den dära grymma bollträffen och då kommer du att veta vad du gjorde för att få till den och efter det så kommer du att kunna göra om det.

Lycka till!
Senast redigerad av RobinJohnsson den 07 aug 2017, 11:02, redigerad totalt 1 gånger.
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

RobinJohnsson skrev:Svaret för min del att jag slår ner på den, visserligen inte lika kraftigt ner som järn/hybrid men jag slår fortfarande ner.

DU kan slå ner med FW och du kan sweepa, handlar helt och hållet om hur du svingar. Däremot om du får en stor torva så vet du att du gör fel (för mycket ner) finns väl egentligen ingenting man kan skriva som hjälper dig då det handlar om känsla men båda fungerar. Angående drivern så behöver du inte slå upp på bollen utan det finns många som är level med bollen i träff.

Bara testa dig fram och se vad du "KÄNNER", det är känslan du är ute efter och för det så måste du slå slå slå slå slå på rangen tills du får till den dära grymma bollträffen och då kommer du att veta vad du gjorde för att få till den och efter det så kommer du att kunna göra om det.

Lycka till!
Tycker man ska akta sig för att säga vad som är fel. Slår du en trätrea med torva gör det om det funkar. För vissa kanske det faktiskt är lättare och ger en bättre kontakt. Det handlar till stor del om att hitta det du själv känner dig bekväm med att prestera i. Detta kan alltså skilja sig markant mellan olika individer. Golf är en individuell sport med många individuella lösningar! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mikael316 skrev:Tycker man ska akta sig för att säga vad som är fel. Slår du en trätrea med torva gör det om det funkar. För vissa kanske det faktiskt är lättare och ger en bättre kontakt. Det handlar till stor del om att hitta det du själv känner dig bekväm med att prestera i. Detta kan alltså skilja sig markant mellan olika individer. Golf är en individuell sport med många individuella lösningar! :)
Det där håller jag med om. Har kompisar som tar djupa torvor med järnen och andra som tar supertunna och de får samma resultat.

Att "svepa i väg" bollen med metalwoods TROR jag kommer mycket ifrån att det är en längre klubba och att man "måste" swinga mer runt kroppen. Många upplever kanske då att de sveper iväg bollen mer.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Jesper Parnevik låter kanske bekant?

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Personligen tycker jag att jag får bättre flykt om jag försöker gå lite brantare på bollen med spoonen, annars är lätt att man får den där flacka bollbanan som stiger lite i höjd, men som inte får speciellt bra carry utan mest en massa rull. Men jag är en riktigt svag spoonspelare så vad fan vet jag :lol:
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

tobias.melin skrev:Vet att man ska slå ner på bollen med Järnklubbor och slå upp på bollen med Drivern. Men vilket håll ska man gå åt när man ska slå med sina Fairway Woods? Är et att slå ner eller, som jag hört, att svepa iväg bollen?
Det kommer bero på om de är peggade eller inte. För att maximera längden från tee kan det vara en god idé att pegga så pass att du kan träffa väldigt nära nollpunkten/lägsta punkten eller precis innan. När bollen ligger på marken måste du däremot slå ner för att komma åt bollen, någon grad men inte lika mycket som dina järnklubbor.
Skriv svar