Hur många banor har du spelat i år?

Recensera eller fråga om tips...
niclaska
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 mar 2017, 11:57
Ort: Göteborg

I år har jag spelat:

Kungsängen Queens
Kungsbacka GK
Linköpings GK
Landeryds GK Norra
Öijared GK Parkbanan
Ale GK

Hills på Torsdag!! Någon som har spelat den i år?
"Är inte du för arg för att spela golf?"

Driver: Titleist 915 D3 10,5° Aldila X
3W: TaylorMade Rocketballz St2. Diamana 60 X, 15°
3-PW: Titleist 714 AP2 Dynamic Gold X100
Wedgar: Titleist SM6 50°, 54°, 58°
Putter: Ping Karsten TR Anser 2
VonVasknacke
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 jul 2017, 16:01
Ort: Göteborg

niclaska skrev:I år har jag spelat:

Kungsängen Queens
Kungsbacka GK
Linköpings GK
Landeryds GK Norra
Öijared GK Parkbanan
Ale GK

Hills på Torsdag!! Någon som har spelat den i år?
Spelade min femte runda på Hills igår och enligt mig är banan grymt bra. Fina fairways/greener och bra variation på hålen, fantastiskt fin miljö är det också. Det är inte så konstigt att Hills håller i Nordea Masters nästa år med tanke på hur bra banan sköts. Lycka till!
Användarens profilbild
manget
Inlägg: 253
Blev medlem: 12 aug 2015, 14:49

Dags att uppdatera med två nygamla bekantskaper i närområdet (Svartinge & Kevinge).

*****5 stjärnor
Torrey Pines - North (US), inte riktigt lika vass som storebror South, men riktigt bra och minst lika fantastiska vyer. Imponerande att PGA-tour stannade här tidigare i våras då banan mer eller mindre var jord (ombyggnad) när jag var där senast i augusti. Klassisk walk up för min del även denna gång, ställde mig i kö strax efter kl 5, och kom ut i första boll tillsammans med tre sköna seniorer. Med residence card spelar pensionärer för USD 29 (bra att veta när pensionen ska planeras :D )!
PGA West - Stadium Course (US), banan där Jason Dufner slog ett fantastiskt slag på 17 och snuvade Lingmerth på segern (numera har han en plakett där). Tuff bana med flera djupa och stora bunkrar plus en hel del vatten. Bra inramning med fina villor och berg i bakgrunden.
London Golf Club - Heritage (UK), den privata av de två banorna som var värd för ET 2008 & 2009
Real Club Sevilla Golf (ESP), med i Golfhäftet (riktigt bra med 50% rabatt) och senast värd för ET 2012 och World Cup 2004
Bro Hof Stadium, riktigt bra direkt från öppning! Oerhört imponerad av skicket och det jobb som läggs ned på banan.
Bro Hof Castle, börjar bli riktigt bra den också, växer för varje gång jag lirar den (fortfarande lillebror till Stadium dock)


****4 stjärnor
McCormich Ranch - Pines (US), trevlig resortbana i Scottsdale som är relativt lätt och alla par 5 går att nå på 2 slag. Mkt Coors light och gangsta rap i golfbilarna :mrgreen:
Oakcreek CC (US), favoritbana i Sedona/Oakcreek, designad av Trent Jones sr & jr och klassiskt old school. Mumma för en value man med GF (inklusive bil och bollar till rangen) på runt USD 20 efter 16:30. Går att spela under 2h om det är fritt framför. Eventuella WAGS som inte är intresserade av golf hänger med fördel på Hiltons spa under tiden.
Club Zaudin Golf (ESP), också med i Golfhäftet. Designad av Gary Player och ligger högt upp med bra utsikt över Sevilla
Heron Banks (ZA), bra bana som spelas längs med en flod på slutet. Inledningen ligger lite högre med bra utsikt över omgivningen.
Kungsängen Kings, alltid en trevlig bana att spela!
Svartinge, mycket bättre än vad jag kunde minnas. En av få banor där de verkligen lyckats med hög svajande svingelruff. Ruffen ser riktigt bra ut men är samtidigt tillräckligt gles för att hitta bollarna. Stort tack också till medlemmarna som bara spelar nya ProV1 som de inte orkar leta efter :mrgreen:
Stockholms GK, riktigt trevlig trots att den är lite kort och knixig på sina ställen. Bra estetik på bunkrar osv med ett brittiskt snitt.


***3 stjärnor
Elephant Rocks (US), trevlig bana med flera riktigt bra hål. Ytterst nära en 4a men skicket och ambitionen är lite för låg. Avslutningen med en par 5a och par 3a med sjuka höjdskillnader är alltid kul att lira.
Mälarö 19-27, förvånansvärt bra för att hålla öppet hela året! (4 stjärnor på ambitionen)
De Peelse Golf (NLD), blandar och ger. Ett par tveksamma hål mixat med ett par riktigt bra hål. Som alltid i Holland mycket vind.

**2 stjärnor

*1 stjärna
Alhaurin Golf Resort (ESP), trots att den är med i Golfhäftet är den inte värd att lira! Riktig Kalle Anka bana med blinda utslag till extremt smala och sluttande fairways! Förmodligen en av anledningarna till att gul tee i princip alltid var framflyttad till blå/röd. Från vit var det bara att blunda och hoppas på det bästa :mrgreen: Jag klarade mig precis med de bollarna jag hade i bagen! :o Behållningen är utsikten och att det är kul att köra golfbil när det är backigt
WITB
Driver: TSi3
Spoon: Cobra F6
Järn 3: Titleist U500
Järn 4-7: Titleist 620 CB
Järn 8-P: Titleist 620 MB
Wedgar: Vokey SM8 (50/54/60)
Putter: SIK
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Har under semestern provat:

Riksten- riktigt rolig och min bästa score hitills på 14 över par.

International - Ny favorit och lätt topp 3 inom Golfstar. Minus för långt att åka. Håller på att renovera tees.

Gripsholm - Usch vad mycket bunkrar. Men helt ok, utom konstiga, irriterande rangmattor.

Brollsta, 18-hålsbanan: Typisk Roslagenbana, lite besviken, maten det bästa här.

Lindö Dal - sämsta banan jag spelat i år. För dåligt skick på fairway. Hade otur med vinden på denna dag, då det blåste stark mot - eller slicevind på 80 % av alla hål, vilket förstörde intrycket en del.

Har fortfarande inte spelar Viksberg, Kyssinge, de andra två Lindöbanorna, Sundsta och Lisinge inom Golfstar. Får se om det blir i höst.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

*****5 stjärnor
Vasatorp Tournament Course

****4 stjärnor
Forsgårdens GK - Slottsbanan
Forsgårdens GK - Kungsbanan

***3 stjärnor
Lycke GK
Eskilstuna GK
Hofgårds GK
Varbergs GK Västra
Font del Llop (ESP)
Albatross 19-27

**2 stjärnor
Partille GK
Björnhults GK
Varbergs GK Östra

*1 stjärna

Kan ha missat någon, men får fylla på längre fram isf :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Har i år spelat:

Rekommenderas starkt!!
Frösåker
Mälarö
Katrineholm

Roliga banor om du ändå har vägarna förbi
Lindesberg
Strand
Nyköping
Strängnäs
Skerike
Trosa

Övrigt
Stallarholmen
Viksberg
Eskilstuna
Sundbyvik
Fogdö
Troshälla
Ängsö
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Uppdaterat med Bodaholm, Bro Hof Stadium och Ullna

5 *****
Bro Hof Stadium Course Kommentarer överflödiga

4 ****
Bro Hof Castle Course En av landets roligaste banor som trots våren är i kanonskick.
Ullna Smal, trixig bana med små kuperade greener och design från 80-talet. Fint skick och trevlig atmosfär. Saknar range.

3 ***
Kungsängen Kings Svår men med fina greener. (Usla bunkrar drar ned betyget).
Kungsängen Queens Smal men kul. Lite skadade fairways på sina ställen.
Waxholm Varierad banan som är helt okej.

2 **
Kyssinge Konstiga pinnplaceringar och trasiga hålkoppar i kombination med ett par Kalle Anka-hål ger inget högt betyg.
Gripsholm Typisk landsortsbana som påminner om Kyssinge och Waxholm. Tröga greener men i fint skick. Pyttesmå flaggor som var svåra att träffa med kikaren. Konstiga utslagsplatser på rangen med bollrännan i mitten (de vinglade dessutom).
Bodaholm Landsortsbana i helt okej skick utan större svårigheter. Trevlig personal.

1 *
International Sämsta banan jag spelat på flera år. Tees ser ut som åkrar. Greenerna saknar gräs här och där och är väldigt ojämna. Rangebollarna är så slitna att de borde vara gratis. Banans design är på många hål ett skämt med massor av blinda slag.
Användarens profilbild
manget
Inlägg: 253
Blev medlem: 12 aug 2015, 14:49

En ny (Hankley Common) och två gamla klassiker sen senast

*****5 stjärnor
Torrey Pines - North (US), inte riktigt lika vass som storebror South, men riktigt bra och minst lika fantastiska vyer. Imponerande att PGA-tour stannade här tidigare i våras då banan mer eller mindre var jord (ombyggnad) när jag var där senast i augusti. Klassisk walk up för min del även denna gång, ställde mig i kö strax efter kl 5, och kom ut i första boll tillsammans med tre sköna seniorer. Med residence card spelar pensionärer för USD 29 (bra att veta när pensionen ska planeras :D )!
PGA West - Stadium Course (US), banan där Jason Dufner slog ett fantastiskt slag på 17 och snuvade Lingmerth på segern (numera har han en plakett där). Tuff bana med flera djupa och stora bunkrar plus en hel del vatten. Bra inramning med fina villor och berg i bakgrunden.
London Golf Club - Heritage (UK), den privata av de två banorna som var värd för ET 2008 & 2009
Real Club Sevilla Golf (ESP), med i Golfhäftet (riktigt bra med 50% rabatt) och senast värd för ET 2012 och World Cup 2004
Bro Hof Stadium, riktigt bra direkt från öppning! Oerhört imponerad av skicket och det jobb som läggs ned på banan.
Bro Hof Castle, börjar bli riktigt bra den också, växer för varje gång jag lirar den (fortfarande lillebror till Stadium dock)
Hankley Common (UK), Riktigt trevlig bana i sandbältet sydväst om London. Ljung och tallar ramar in fairways som i kombination med perfekt turf ger den en solklar femma i betyg. OK pris på en dagsbiljett trots relativ närhet till London.


****4 stjärnor
McCormich Ranch - Pines (US), trevlig resortbana i Scottsdale som är relativt lätt och alla par 5 går att nå på 2 slag. Mkt Coors light och gangsta rap i golfbilarna :mrgreen:
Oakcreek CC (US), favoritbana i Sedona/Oakcreek, designad av Trent Jones sr & jr och klassiskt old school. Mumma för en value man med GF (inklusive bil och bollar till rangen) på runt USD 20 efter 16:30. Går att spela under 2h om det är fritt framför. Eventuella WAGS som inte är intresserade av golf hänger med fördel på Hiltons spa under tiden.
Club Zaudin Golf (ESP), också med i Golfhäftet. Designad av Gary Player och ligger högt upp med bra utsikt över Sevilla
Heron Banks (ZA), bra bana som spelas längs med en flod på slutet. Inledningen ligger lite högre med bra utsikt över omgivningen.
Kungsängen Kings, alltid en trevlig bana att spela!
Svartinge, mycket bättre än vad jag kunde minnas. En av få banor där de verkligen lyckats med hög svajande svingelruff. Ruffen ser riktigt bra ut men är samtidigt tillräckligt gles för att hitta bollarna. Stort tack också till medlemmarna som bara spelar nya ProV1 som de inte orkar leta efter :mrgreen:
Stockholms GK, riktigt trevlig trots att den är lite kort och knixig på sina ställen. Bra estetik på bunkrar osv med ett brittiskt snitt.


***3 stjärnor
Elephant Rocks (US), trevlig bana med flera riktigt bra hål. Ytterst nära en 4a men skicket och ambitionen är lite för låg. Avslutningen med en par 5a och par 3a med sjuka höjdskillnader är alltid kul att lira.
Mälarö 19-27, förvånansvärt bra för att hålla öppet hela året! (4 stjärnor på ambitionen)
De Peelse Golf (NLD), blandar och ger. Ett par tveksamma hål mixat med ett par riktigt bra hål. Som alltid i Holland mycket vind.
International, har alltid gillat International uppe vid Arlanda och den kommer att bli ännu bättre med nya tees. Rangebollarna får dock en etta i betyg, går att sätta draw/hook och fade/slice spin i samma slag :lol:

**2 stjärnor
Woolston Manor (UK), Central Line till Debden (zone 6), kort promenad och sen hoppa över stängslet för att slippa gå runt hela banan. Så brukade mina helger se ut när jag jobbade i London. Tyvärr var skicket bedrövligt nu med flyerlängd på gräset på fairway och i övrigt lite nedgånget. Kul dock med en trip down memory lane

*1 stjärna
Alhaurin Golf Resort (ESP), trots att den är med i Golfhäftet är den inte värd att lira! Riktig Kalle Anka bana med blinda utslag till extremt smala och sluttande fairways! Förmodligen en av anledningarna till att gul tee i princip alltid var framflyttad till blå/röd. Från vit var det bara att blunda och hoppas på det bästa :mrgreen: Jag klarade mig precis med de bollarna jag hade i bagen! :o Behållningen är utsikten och att det är kul att köra golfbil när det är backigt
WITB
Driver: TSi3
Spoon: Cobra F6
Järn 3: Titleist U500
Järn 4-7: Titleist 620 CB
Järn 8-P: Titleist 620 MB
Wedgar: Vokey SM8 (50/54/60)
Putter: SIK
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Väljer att inte ranka dom, fråga om det är något ni vill veta om banan istället.

Spanien
La Canada GC
Atalaya GC - Old Course
Dona Julia GC
Valle Romano
El Paraiso GC

Västmanland
Västerås GK
Orresta GK
Frösåker G&CC
Frösåker G&CC Links
Enköpings GK


Uppland
Söderby GK
Edenhof GK
Grönlunds GK
Johannesbergs GK
Örbyhus GK
Wattholma GK
Arlandastad GK - Masters
Sigtuna GK

Skåne
S:t Arild GK
Vasatorp GK - TC

Stockholm
Bro-Bålsta GK
Täby GK
Kungsängen Kings


[*]Uppdaterat 2017-08-28[/b][/i]
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
korben
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 aug 2017, 15:17

4++++

Kungsängen – Kings – Bästa skicket av alla Golfstar banor jag har spelat hittills. Inte mycket att tillägga från tidigare poster.

Toiyabe Golf Club (NV, US) - Nyligen omgjord från privat till delvis öppen för allmänheten. Alla bekvämligheter som en privat bana har och de små detaljerna (kylbox med vatten och is på carten, GPS skärm m.m.) lyfter allt. Tahoe området hade enormt mycket snö vintern 16/17 vilket har påverkat Carson Valley så ett par hål är fortfarande väldigt vattentyngda.

Dayton Valley Golf Club (NV, US) – Fairways var lite fläckiga när jag spelade. Förståeligt med tanke på öknen runt omkring men ändå oväntat jämfört med andra banor i området. Greener i utmärkt kondition. Väldigt tuff bana med vatten i spel på 12 hål.

3+++

International - ett par roliga hål men avdrag för dåliga temporära tees och lite varierande nivå på greenerna. Verkar som många som spelar är helt oförmögna att reparera nedslagsmärken. Blinda slag är inte helt fel men naturligtvis mycket svårare när man spelar en bana för första gången.

Kyssinge – väldigt trevlig bana (intryck hjälpt av bästa resultatet på 18 månader!). Kul med par 74 även om några par 5 är väldigt korta från 57 tee, men det kanske man inte ska klaga på. Greener ser lite fläckiga ut men är bra och jämn rull på dem. Ett par bunkrar hade stående vatten men det får man nog leva med efter en vecka med regn varje dag i slutet på september. Baserat på kommentarer online hade de samma skyltproblem som Lindö tidigare säsonger men hade absolut fixat det med väldigt klara hänvisningar till nästa tee.

Brollsta - Fairways i bra skick även om många spelare inte reparerar tuvor. Greener väldigt snabba med svenska mått mätt (spelad början av augusti). Minus för temporära tees på fyra hål. När de blir spelklara kan betyget nog gå upp till 4.

Kungsängen - Queens – trixig och kul bana, inte ofta man har chansen att ta fram drivern utan måste använda de grå cellerna lite mer. Lika bra underhållen som Kings men lite för kort för att få 4 i betyg.

Rotebro – bästa pay & play jag har sett hittils sedan flytt tillbaka till Sverige.

Lindö Park – Trevlig bana även om jag spelade otroligt dåligt pga andra rundan på nästan ett år. Dock, hur dyra är skyltar som pekar till nästa tee??

Viksjö – Samma som Lindö Park, dock var den väldigt torr (början på juli) och greenerna behövde verkligen vatten. Mycket bättre andra rundan i september även om greenerna var väldigt långsamma.

2++

Lindö Dal – Fairways är inte i bra skick (som kommenterat på Golfstars egen blogg) men kan nog bli en bra bana när de återhämtar sig.

1+

Bromma – ok träningsbana för närspel och läget är svårt att slå då den ligger runt hörnet för mig men tramsigt dyr om du inte är Golfstar medlem.

Ser fram emot att lägga till Frösåker på listan på torsdag!
Senast redigerad av korben den 25 sep 2017, 14:48, redigerad totalt 1 gånger.
Hemmaklubb: Ingarö GK

Driver Ping G400 Max
3W Ping G425
Irons Callaway Hot X2 3-PW (3-4 Hybrid)
Wedge Titleist SM5 50, 54 SM6 58
Putter Odyssey Works #7 Versa

Hdcp: 13.5
Skriv svar