[Poll] - längdkontroll

Här snackar vi träning och övningar...

Vad gör ni oftast för att nå en längd som inte kräver ett fullt slag? T.ex 50 meter.

Hålla ner hela vägen på greppet på en 57-62 wedge för att ta ett fullt slag.
0
Inga röster
Hålla upp hela vägen på greppet på en 57-62 wedge för att ta ett fullt men långsammare slag.
2
13%
Hålla (valfritt) för ett halv-slag
8
50%
Hålla (valfritt) för ett tre-kvartsslag
6
38%
 
Antal röster: 16
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

stevvee skrev: Skulle absolut aldrig någonsin rulla en boll25 meter för att nå greenkant.
50 meter säger mig som sagt ingenting. Det är som att säga hålet är 260 meter från tee vad slår du ?
Vet ej hur stor green är eller vart flaggan står, är det platå eller ej. Så jag kan nog ej svara på ditt scenario då jag behöver mer,
Skickat från min iPhone med Tapatalk
50 borde säga någonting då det är avståndet till hålet. Du har en backe framför dig vi kan säga att den är 4 meter hög och precis ovanför backen är framkant. Så bollen måste gå 4.1 meter högt och gå 25 meter för att nå framkant. 50 meter för att nå hålet och 75 meter för att nå bakkant. Flaggan står i mitten - stimp:11, green väldigt hård och därav rullar väldigt fort. Vad gör du? Nu fick du lite mer detaljerat så hoppas detta duger :)
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

RobinJohnsson skrev:
stevvee skrev: Skulle absolut aldrig någonsin rulla en boll25 meter för att nå greenkant.
50 meter säger mig som sagt ingenting. Det är som att säga hålet är 260 meter från tee vad slår du ?
Vet ej hur stor green är eller vart flaggan står, är det platå eller ej. Så jag kan nog ej svara på ditt scenario då jag behöver mer,
Skickat från min iPhone med Tapatalk
50 borde säga någonting då det är avståndet till hålet. Du har en backe framför dig vi kan säga att den är 4 meter hög och precis ovanför backen är framkant. Så bollen måste gå 4.1 meter högt och gå 25 meter för att nå framkant. 50 meter för att nå hålet och 75 meter för att nå bakkant. Flaggan står i mitten - stimp:11, green väldigt hård och därav rullar väldigt fort. Vad gör du? Nu fick du lite mer detaljerat så hoppas detta duger :)
lutning på green ?
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

RobinJohnsson skrev:
stevvee skrev: Skulle absolut aldrig någonsin rulla en boll25 meter för att nå greenkant.
50 meter säger mig som sagt ingenting. Det är som att säga hålet är 260 meter från tee vad slår du ?
Vet ej hur stor green är eller vart flaggan står, är det platå eller ej. Så jag kan nog ej svara på ditt scenario då jag behöver mer,
Skickat från min iPhone med Tapatalk
50 borde säga någonting då det är avståndet till hålet. Du har en backe framför dig vi kan säga att den är 4 meter hög och precis ovanför backen är framkant. Så bollen måste gå 4.1 meter högt och gå 25 meter för att nå framkant. 50 meter för att nå hålet och 75 meter för att nå bakkant. Flaggan står i mitten - stimp:11, green väldigt hård och därav rullar väldigt fort. Vad gör du? Nu fick du lite mer detaljerat så hoppas detta duger :)
Du skrev i förra att det var "50 meter till framkant" men isåfall skulle jag antingen välja 60 graders halvsving och attackera med höjd och gå förbi flagg för att spinna tillbaka eller slå 54 lågt med mycket spinn en studs några meter innan för att sen bita till.
Beror lite på hur det ser ut med lutningar osv. Jag föredrar 60 graders slaget


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

stevvee skrev:
RobinJohnsson skrev:
stevvee skrev: Skulle absolut aldrig någonsin rulla en boll25 meter för att nå greenkant.
50 meter säger mig som sagt ingenting. Det är som att säga hålet är 260 meter från tee vad slår du ?
Vet ej hur stor green är eller vart flaggan står, är det platå eller ej. Så jag kan nog ej svara på ditt scenario då jag behöver mer,
Skickat från min iPhone med Tapatalk
50 borde säga någonting då det är avståndet till hålet. Du har en backe framför dig vi kan säga att den är 4 meter hög och precis ovanför backen är framkant. Så bollen måste gå 4.1 meter högt och gå 25 meter för att nå framkant. 50 meter för att nå hålet och 75 meter för att nå bakkant. Flaggan står i mitten - stimp:11, green väldigt hård och därav rullar väldigt fort. Vad gör du? Nu fick du lite mer detaljerat så hoppas detta duger :)
Du skrev i förra att det var "50 meter till framkant" men isåfall skulle jag antingen välja 60 graders halvsving och attackera med höjd och gå förbi flagg för att spinna tillbaka eller slå 54 lågt med mycket spinn en studs några meter innan för att sen bita till.
Beror lite på hur det ser ut med lutningar osv. Jag föredrar 60 graders slaget


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har ändrat om mitt ursprungliga meddelande då det inte var bra skrivet alls - Så nu är det som jag skrev till dig. 25 meter fram, 50 mitt, 75 bak m.m. Jag hade gjort liknande till vad du skrev då jag själv hade valt 60 wedge för att slå så nära 50 som för mig är att jag greppar ner hälften på klubban med en halvsving eller en trekvartssving då jag känner att om jag greppar ner hälften och tar en halv så skulle jag gissa på 40 meter medans halvt grepp med trekvarts så skulle jag närma mig 55-60. Då greenen är platt så hade jag gått på trekvarts för att komma 55-60 för att ge bollen chansen att gå i.
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Erikxson skrev:Rent generellt skulle jag säga 58an squareblad och min 45m carry sving. En studs sen bite.
Samma här, alternativt 50-graders om det är fördelaktigt att slå en lägre boll, beroende på var flagga står o.s.v.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Så frågan är - hur slår du ett standard pitchslag?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
greendevil
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 sep 2016, 12:08

För mig är 50 meter ganska precis en 52a svingad "höft till höft" (som svingtanke, alltid med "full acceleration"), alternativt en nedgreppad 58a svingad "axel till axel". Bäst felmarginal på en 52a, så den får det bli.
D: Srixon Z565 3W: Callaway X2 Hot Deep 2H: Titleist 913H DI: Srixon Z U65
Järn: Wilson Staff FG Tour V2 Wedge: Vokey SM6 (52,58)
Putter: Cleveland Huntington Beach, Rife Aussie IBF
Skriv svar