"Utöka" skåror

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Paddan
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 mar 2016, 08:00

Har en fråga gällande regler för utrustning: får man utöka skårorna på en wedge så de täcker hela bladet liksom det är på Callaways PM Grind-wedge t ex får man utöka skårorna på Titleist SM6 så de täcker lika stor mycket av bladet som ovan nämnda Callaway?
Någon som är påläst gällande detta?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Känns ju svårt att utföra några förändringar över huvudtaget på groovesen utan att bryta mot minst en av nedanstående regler, men skulle man lyckas göra det, så ser jag inte varför den skulle nekas. Alla förändringar på klubban måste ju "conforma" med gällande regler.

Bild

Källa: http://www.usga.org/rules/rules-and-dec ... ppendix-ii
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Paddan
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 mar 2016, 08:00

Tack för svar!!
Ja jag förstår att det är knepigt att fixa till det.
Skulle vara intressant, OM det gick, att fixa till nuvarande wedgar med skåror över hela träffytan. Detta för att öka möjligheten att kontrollera slagen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Paddan skrev:Tack för svar!!
Ja jag förstår att det är knepigt att fixa till det.
Skulle vara intressant, OM det gick, att fixa till nuvarande wedgar med skåror över hela träffytan. Detta för att öka möjligheten att kontrollera slagen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vad skall du ut på tån att göra ? Enda anledningen jag ser att man behöver det är när man öppnar upp bladet riktigt ordentligt som man kanske bara gör med en 60+ graders :roll:
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Paddan
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 mar 2016, 08:00

Öppnar även upp min 52a ibland samt att jag chippar ibland med tån på wedgarna.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Paddan skrev:Öppnar även upp min 52a ibland samt att jag chippar ibland med tån på wedgarna.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Enligt min kunskap på området så skulle skåror på tån för slagen du beskriver inte göra någon skillnad. Slår du bollen avsiktligt på tån med en chip t.ex. så gissar jag att du vill uppnå en boll som spinner så lite som möjligt, där är ju avsaknaden av skåror bara positiv. Om du öppnar upp din wedge så vill du ju ändå sträva efter att få en träff i masscentrum på klubban för hjälpen det ger, eller?
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Paddan skrev:Öppnar även upp min 52a ibland samt att jag chippar ibland med tån på wedgarna.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo det gör jag med men kommer aldrig ner så mycket mot marken att jag behöver slå dom närmare tån,
Däremot om jag lägger en 60 ner och skall slå riktiga floppar då kan jag behöva närma mig tån.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stevvee skrev:Jo det gör jag med men kommer aldrig ner så mycket mot marken att jag behöver slå dom närmare tån,
Däremot om jag lägger en 60 ner och skall slå riktiga floppar då kan jag behöva närma mig tån.
Men eftersom man skär bollen rätt duktigt när man slår lobbar så används väl inte tån?
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:
stevvee skrev:Jo det gör jag med men kommer aldrig ner så mycket mot marken att jag behöver slå dom närmare tån,
Däremot om jag lägger en 60 ner och skall slå riktiga floppar då kan jag behöva närma mig tån.
Men eftersom man skär bollen rätt duktigt när man slår lobbar så används väl inte tån?
När jag slår lobbar så närmar min bollträff tån i alla fall, är väll mycket därför PH vill ha sin tå större och även scorer där på sin 64? graders just att han vill ha så stor träffyta som möjligt där.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Paddan
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 mar 2016, 08:00

MaxP skrev:
Paddan skrev:Öppnar även upp min 52a ibland samt att jag chippar ibland med tån på wedgarna.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Enligt min kunskap på området så skulle skåror på tån för slagen du beskriver inte göra någon skillnad. Slår du bollen avsiktligt på tån med en chip t.ex. så gissar jag att du vill uppnå en boll som spinner så lite som möjligt, där är ju avsaknaden av skåror bara positiv. Om du öppnar upp din wedge så vill du ju ändå sträva efter att få en träff i masscentrum på klubban för hjälpen det ger, eller?
Känner faktiskt ibland att jag skulle vilja ha mer kontroll på chipparna med tån.
Sen kan det ju vara så att jag är för dålig på slag med öppet klubblad så jag behöver HELA träffytan...BildBild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar