EnFahlgren

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
EnFahlgren
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 sep 2017, 21:41
Ort: Östersund

Hallå!

André heter jag och är nybörjare både i sporten och här på forumet.
Egentligen borde jag ha varit betydligt mer rutinerad då jag kom i kontakt med sporten redan för ca 20 år sedan. Mamma flyttade ihop med en ny karl, och hans golfbag fick inte vara fredad från en klåfingrig tioårig André. Dock blev det aldrig av att jag tog steget att börja spela annat än hemma på gården. I gymnasiet fick jag en ny chans då kurs och medlemskap var kraftigt rabatterat genom skolan. Där var jag dock bara med på första teoripasset innan jag försov mig de tre kommande gångerna och sen gav upp.

Det dröjde ända till i år innan jag tog tag i saken. Till stor del tack vara att jag fick ett gäng klubbor, kurs och medlemsskap i 30årspresent i november.

Jag gick en snabbkurs på Storsjöbygdens GK i början av Juni, och var redo att ta mig an banan. Tyvärr hade jag svårigheter att få tag i fadder, så nästan hela juni passerade innan jag den 29/6 fick officiellt handicap och kunde gå ut på banan. Sedan dess har i stort sett all ledig tid spenderats på banan.

Jag har inte några direkta mål med mitt golfande, annat än att få med mig slagen från rangen ut på banan. I nuläget ligger jag på hcp 26, vilket jag är rätt säker på att jag har kapacitet att sänka rätt ordentligt. Dock spelar jag de 99% av rundorna själv, vilket omöjliggör sänkning. Dessutom, förmodligen pga att jag oftast spelar själv, chokar jag ordentligt när jag har sällskap. Jag kan direkt lägga på iaf 15 slag när jag inte är själv. Jag har en del att jobba på när det gäller den mentala biten, och framförallt acceptera att jag inte har plushandicap och spelar på pgatouren.


Nu börjar säsongen lida mot sitt slut och jobb, familj och mörka kvällar gör att det blir max ett par rundor varannan vecka. Så nu ligger fokus på att försöka få till en kropp som tillåter mig att spela så pass mycket som jag vill nästa sommar.

Tack för ordet
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Välkommen hit André !


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Välkommen André! :D
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kul med nytt folk på forumet. Välkommen
EnFahlgren
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 sep 2017, 21:41
Ort: Östersund

Tack hörrni!

Jobb, barn och mörker gör att det blir väldigt lite tid för golf nu. Dock plöjer jag diverse youtubecoacher, och hittar hela tiden nya saker att experimentera med. Så har försökt skynda mig iväg till rangen ett par gånger efter jobbet för att gnugga på under den sista timmen med hyfsat ljus.

De tre senaste rangepassen har känts ruggigt bra, och min ökända driverslice (jag vet iaf tre pers här på forumet som kan intyga om dess brutalitet) har så sakteliga bytts ut mot en stabil draw. Därför tappade jag allt hopp när jag igår tog mig ut i isvindarna och slog bort tre bollar på de inledande två hålen. Om någon av er spelat storsjöbygdens gk så vet ni dessutom vilken overklig slice som krävs för att slå bollen med bra startriktning, men ändå skära över både skogen och 9ans fairway. När jag även slog bort utslaget på tvåan så gav jag upp och åkte hem. Jag packade för första ggn på hela sommaren ur klubborna ur bilen, och bestämde att det fick vara färdigspelat på svensk mark för i år. Har bokat mxpgolf.se's Portugalresa i november, och avsåg att vila mig i form till dess.

Så vaknade jag upp imorse och tittade ut. Strålande höstväder, och det började direkt att rycka i golftarmen.
Innan jag visste ordet av så stod jag på rangen och värmde upp.
Drivern förpassades till bagen under större delen av rundan, och spoonen som jag knappt svingat på hela sommaren fick ersätta. Helt klart rätt beslut. Jag skulle tippa på att jag i snitt tappar runt 30 meter med den, men höll bollen bra i spel och har nog aldrig haft så hög fairway%.
Jag kom i mål på 96 slag brutto, 64 netto, och 47 poäng, vilket tog mig från hcp 26 till 21,6. Herregud vad kul det blev med golf helt plötsligt! Nu lämnade dagens runda ordentligt utrymme för förbättring, då jag hade både rediga duffar och toppningar med järnen, samt på tok för många treputtar. Dessutom sniffar jag ju på att komma ner under 20 under debutsäsongen, vilket nu blev ett litet hcp-mål.

Siktar på ytterligare en runda imorgon, och hoppas dagens form håller i sig.

Fridens



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

EnFahlgren skrev:Tack hörrni!

Jobb, barn och mörker gör att det blir väldigt lite tid för golf nu. Dock plöjer jag diverse youtubecoacher, och hittar hela tiden nya saker att experimentera med. Så har försökt skynda mig iväg till rangen ett par gånger efter jobbet för att gnugga på under den sista timmen med hyfsat ljus.

De tre senaste rangepassen har känts ruggigt bra, och min ökända driverslice (jag vet iaf tre pers här på forumet som kan intyga om dess brutalitet) har så sakteliga bytts ut mot en stabil draw. Därför tappade jag allt hopp när jag igår tog mig ut i isvindarna och slog bort tre bollar på de inledande två hålen. Om någon av er spelat storsjöbygdens gk så vet ni dessutom vilken overklig slice som krävs för att slå bollen med bra startriktning, men ändå skära över både skogen och 9ans fairway. När jag även slog bort utslaget på tvåan så gav jag upp och åkte hem. Jag packade för första ggn på hela sommaren ur klubborna ur bilen, och bestämde att det fick vara färdigspelat på svensk mark för i år. Har bokat mxpgolf.se's Portugalresa i november, och avsåg att vila mig i form till dess.

Så vaknade jag upp imorse och tittade ut. Strålande höstväder, och det började direkt att rycka i golftarmen.
Innan jag visste ordet av så stod jag på rangen och värmde upp.
Drivern förpassades till bagen under större delen av rundan, och spoonen som jag knappt svingat på hela sommaren fick ersätta. Helt klart rätt beslut. Jag skulle tippa på att jag i snitt tappar runt 30 meter med den, men höll bollen bra i spel och har nog aldrig haft så hög fairway%.
Jag kom i mål på 96 slag brutto, 64 netto, och 47 poäng, vilket tog mig från hcp 26 till 21,6. Herregud vad kul det blev med golf helt plötsligt! Nu lämnade dagens runda ordentligt utrymme för förbättring, då jag hade både rediga duffar och toppningar med järnen, samt på tok för många treputtar. Dessutom sniffar jag ju på att komma ner under 20 under debutsäsongen, vilket nu blev ett litet hcp-mål.

Siktar på ytterligare en runda imorgon, och hoppas dagens form håller i sig.

Fridens



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
47 poäng får mer än godkänt, bra jobbat André!

P.S. Försöker förstå hur mycket bollen som startar bra på hål 1 går över fairway på hål 9 på SBGK måste skruva höger..... ;)
EnFahlgren
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 sep 2017, 21:41
Ort: Östersund

Ytterligare en runda där allt stämde i Fredags. Jag hann förvisso bara gå 13 hål innan mörkret tvingade mig att avbryta, men ack vilka 13 hål det blev. 1 över banans(!!) par, vilket innebar att jag med 5 hål kvar att spela hade skramlat ihop 43 poäng. Jag kanske har haft fel inställning som hela sommaren försökt spela och svinga så mycket jag bara kunnat, då jag nu när det blir betydligt mer sporadiskt presterar topprundor på löpande band?

Idag var jag och tog del av kunskaperna som Max inhämtat i Nederländerna. Sjukt intressant! Hela sommaren har jag kämpat med att svinga inifrån och ut, och känt mig tämligen usel som bannemej inte lyckas. Helt plötsligt visar det sig att jag SKA svinga utifrån och in, vilket känns otroligt bra. Nu är det "bara" ett nytt grepp att vänja mig, vilket borde gå relativt smärtfritt då jag redan har ett liknande grepp både på wedgarna och trä. Undrar varför jag inte anammat det på järnen.. Tack Max, det är alltid både kul och lärorikt att jobba med dig!

Nedan illustreras före och efter. Klar skillnad!

Bild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

EnFahlgren skrev:Ytterligare en runda där allt stämde i Fredags. Jag hann förvisso bara gå 13 hål innan mörkret tvingade mig att avbryta, men ack vilka 13 hål det blev. 1 över banans(!!) par, vilket innebar att jag med 5 hål kvar att spela hade skramlat ihop 43 poäng. Jag kanske har haft fel inställning som hela sommaren försökt spela och svinga så mycket jag bara kunnat, då jag nu när det blir betydligt mer sporadiskt presterar topprundor på löpande band?

Idag var jag och tog del av kunskaperna som Max inhämtat i Nederländerna. Sjukt intressant! Hela sommaren har jag kämpat med att svinga inifrån och ut, och känt mig tämligen usel som bannemej inte lyckas. Helt plötsligt visar det sig att jag SKA svinga utifrån och in, vilket känns otroligt bra. Nu är det "bara" ett nytt grepp att vänja mig, vilket borde gå relativt smärtfritt då jag redan har ett liknande grepp både på wedgarna och trä. Undrar varför jag inte anammat det på järnen.. Tack Max, det är alltid både kul och lärorikt att jobba med dig!

Nedan illustreras före och efter. Klar skillnad!

Bild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Vilket helt galet flyt du är inne i just nu! Bild

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
EnFahlgren
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 sep 2017, 21:41
Ort: Östersund

joakim.pekkari skrev:Vilket helt galet flyt du är inne i just nu! Bild
Jo tack, det känns verkligen bra för dagen. Jag hoppas att formen håller i sig tills i november då jag åker med Max till Portugal.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skriv svar