Ultimata beg-setet för 4000kr

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Getinthehole skrev:
MaxP skrev:
Problemet med en sån slutsats är ju att majoriteten av hobbygolfare faktiskt har ett problem med att träffa bollen rent (och då speciellt gärna toppar bollen eller en lyftreflex som jag kallar det), oavsett om spelaren är 150cm eller 200cm lång. Samma spelare skulle göra samma sak även med förlängda klubbor av min erfarenhet. Du hittar samam problem om du t.ex. drar slutsatsen vänsterskruv = för mycket offset.
Håller inte med om detta.

Jag jobbar mest med Pings karta där man kollar på förlängda klubbor när personen är över 184cm. Sen givetvis med hur wrist-to-floor måttet är. Nu har jag gjort över 1600 utprovningar med kunder och dom som är långa och enligt måtten ska ha förlängda klubbor har alla upplevt en positiv skillnad när dom får rätt längd för dom.

Inte minst så ser jag väldigt ofta att dom kompenserar och gungar med knäna för att deras std klubba som är för kort ska få "rätt längd". Sen är det väldigt många av dom som upplever att dom har börjat få eller har haft en längre tid smärtor i ländryggen. Väldigt vanligt med för korta klubbor.

Skillnad mellan oss är att vi ser det annorlunda. Du jobbar med svingen och få den bra. Jag jobbar med klubborna och vill få dom så bra som möjligt för att svingen sen blir lättare.

En spelare som är 190cm lång och har normal långa armar som spelar med standard längd och lie har fel klubbor. Alla är olika men av erfarenhet så 0.5" förlängda och 2 grader upright är mer rätt för den personen. Det blir deras standard då längden gör att dom står mer uppprätt än t ex en som är 155cm lång som står mer flackt.

Sen din teori om "lyftreflexen" bör ju isåfall en förlängd klubba motverka det då trots att personen lyfter eller skopar som jag kallar det så med en längre klubba minskar det trots att personen lyfter lika mycket som vanligt då den längre klubban automatiskt kommer mer under bollen pga sin längd.

Men en klubba med rätt längd och lie kommer alltid förbättra bollträffen kontra att inte ha det.
Det låter ju så klart rimligt att längden på klubban kan få stor effekt, inom vissa gränser. Dina kunder som kommer in och toppar J7 luftsvingar ju inte J9, eller? Om man toppar en 37" klubba med 34 grader loft, varför skulle man inte toppa en 37" klubba med 38 grader loft?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

JohanAdministratör skrev:Hej,

min plastbrorsa ska kitta upp sig ned nya grejer. Hans budget är cirka 3-4000kr. Utmaningen blir att hitta bra beggade grejer till bästa priset.
Vad skulle ni satsa på? Skicka gärna länkar till Blocket osv!

Jag själv tänker något i stil med:

Järnset 4-PW Titleist AP2 710/712 som man borde kunna få för runt 1500-2000kr.
Wedgar, typ ett wedge-set med tre wedgar från ebay för 7-800kr.
Driver Callaway Xhot eller Cobra AMP Cell för under tusingen.

Sen vette tusan vad man ska satsa på mer..
har han ingenting som kan behållas, skall ALLT köpas är nog budgeten i snävaste laget för att kitta upp sig, om han inte har 90-tals klubbor...
Facebook har en del säljsidor, typ golfmarknaden.se
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Getinthehole skrev:En spelare som är 190cm lång och har normal långa armar som spelar med standard längd och lie har fel klubbor. Alla är olika men av erfarenhet så 0.5" förlängda och 2 grader upright är mer rätt för den personen. Det blir deras standard då längden gör att dom står mer uppprätt än t ex en som är 155cm lång som står mer flackt.
Exakt min spec, jag är 190cm och har 0,5" förl och 2° up.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Getinthehole skrev:
Enannantanke skrev:
Det låter ju så klart rimligt att längden på klubban kan få stor effekt, inom vissa gränser. Dina kunder som kommer in och toppar J7 luftsvingar ju inte J9, eller? Om man toppar en 37" klubba med 34 grader loft, varför skulle man inte toppa en 37" klubba med 38 grader loft?
Därför att vi alla står olika till bollen beroende på vilken klubba vi har i handen (förutom dom som spelar one length).

Du står inte med samma avstånd till bollen med järn-7 som järn-9. Testa det nästa gång på rangen och gör det och se vad som händer.
Så du bestämmer bollposition utifrån siffran på klubban, inte längden på klubban?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Getinthehole skrev:
Herregud...

Har skrivit tydligt ovan och förklarat. Har du någon vettig synpunkt som ifrågasätter det baserat på fakta så skriv det istället för trams.
Jaha nu ska det herregudas... Men nej, du har inte tydligt förklarat, du har försökt men när en fråga kommer du inte kan eller vill svara på så är man tramsig. Förklara på ett annat sätt då om du tycker jag missförstår något. Eller så lämnar vi det här, det är upp till dig.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Om J7 är 37" och man toppar den och du fram till att man behöver få dessa förlängda 0,5". J8 i samma set var 36,5" men nu när den är förlängd är den ju 37", lika lång som J7 var innan förlängningen. Skillnaden klubborna emellan är nu endast loftet och någon halvgrad lie (effektiv lie blir kanske som J7 var innan?).
Min fråga är varför skulle jag inte toppa J8 som nu är i princip som min gamla J7? Svaret du ger är att man står olika till bollen beroende på klubban, och köper jag givetvis, men det beror ju främst på klubbans längd. Och klubbans längd har du ju förändrat.
Så när jag då frågar om du ställer dig till bollen baserat på vad det är för siffra på klubban är det ju en relevant fråga, annars så ställer du dig ju till bollen beroende på klubbans längd och då skulle du rimligtvis ställa dig till den nya förlängda J8 som till standard J7.

Bara det att Ping rekommenderar samma förlängning och lie för den som är 184 cm och den som är 191 cm där längden från handled till golv varierar 5 cm gör ju gällande att det är en högst marginell effekt på att förlänga klubban. Mycket mindre än, som jag tror MaxP menar, att själva svingen är orsaken till att man toppar, inte att klubban är 1 cm för kort. Du höll ju inte med om detta tidigare i tråden när MaxP beskrev det som att hans klienter kommer in med förlängda järn och ändå toppar.

Det är så klart bättre att ha en klubba som är anpassad till ens förutsättningar, särskilt när man närmar sig extremerna, men när man pratar 1,25 cm skillnad på klubborna för en som är 169 cm och 191 cm är det klart att tekniken står för merparten av problemet. Håller du inte med?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Getinthehole skrev:
1. Men du svarar ju på frågan själv. Du köper att man står olika till bollen beroende på klubban, det är precis det du gör och alla vi andra gör med. Tittar du på en klubba, det står 8. Så ställer du upp dig för en 8.

2. Jag har inte haft en kund än som först slagit en järn-7 std längd. Kunden ska ha förlängt. Ger kunden en förlängd järn-7 och att då kunden ändrar sin uppställning pga längden. Inte en enda.

3. Så varför skulle någon ändra sin uppställning och gå emot det dom är vana vid?

4. Tänk såhär. 0.5" alltså 1,25cm. Tänk den höjdskillnaden vid bollträff. Mät ut 1.25cm på bollen och se vilken stor skillnad det är. Gör samma sak på en klubba och se hur mycket det är på träffytan/sweetspot.

5. Ja Ping rekommenderar samma längd, men inte samma lie. Det är en väsentlig skillnad.

6. Allvarligt talat, hur kan du/ni på fullaste allvar påpeka att det inte gör en skillnad och bara är en svingtekniksfråga?

7. Vi kan ta proffsen som ett exempel. Topp-20 i världen har bäst svingteknik osv i världen. Tror du dom spelar standard längd, lie osv? Dom som har så bra svingteknik osv bör det inte spela någonroll för då?
1. Om man inte anpassar uppställningen när man får en 0,5" längre klubba i handen så sitter klubbhuvudet 1,25 cm ner i jorden, eller så var den 1,25 cm ovanför marken när man adresserade. (förutsatt att man greppar på samma del av greppet då, men det gör man väl naturligt?).

2. Med hänvisning till punkt 1 faller det på sig egen orimlighet.

3. Med hänvisning till punkt 1 och 2: därför att klubban är 1,25 cm nedgrävd i jorden om man inte justerar sin uppställning.

4. Se ovan punkter. Vi är människor som utför en dynamisk rörelse av flera rörliga delar, där bollen visserligen ligger stilla men nästan aldrig helt plant. Med din logik skulle alla som fått förlängda klubbor innan dess ha toppat typ alla slag och det är givetvis inte så det är. Öga-hand-koordination är ett inte helt oviktigt inslag.

5. Enligt Pings chart: en spelare på 184 cm med wrist to floor på 85 cm ska ha +0,5" och standard-lie och en spelare på 191 cm med wrist to floor på 90,5 cm ska ha vadå? +0,5" och standard-lie. Du har själv länkat till källan, om den nu är giltig, de har ju ändrat den lite genom åren.

6. Det har jag inte påstått på en enda punkt.

7. Med hänvisning till punkt 6. Det har jag aldrig påstått. Jag har tvärtom sagt att det gör skillnad, men inte i närheten mot teknik och särskilt inte för de som har +-1,25 cm. För övrigt finns det nog rätt många proffs som har standardlängd och lie och dessutom skulle proffsen kunna lira rätt bra om du gav dem 5 cm för korta klubbor också, men det är som vi båda konstaterat bättre att ha anpassade klubbor än att inte ha det.

Vad är förresten standard? Finns väl ingen branschstandard egentligen? Vissa är kortare än andra från hyllan, förlänger ni de enligt Pings chart också?

Jag har själv anpassade järnklubbor, hela 0,5" längre och grön prick, utprovade med Pings representant. Jag kan både duffa och toppa och tro det eller ej så kan jag draw, hook, pull, fade, slice och push också, det råder inga klubbor bot på. Ungefär lika bra med dessa som med järnen på landet som är 50 år gamla och en hel tum kortare än mina nuvarande. Konstigt nog toppar jag inte alla slag med dessa.

Drivern är också anpassad, men den behöver man inte förlänga tydligen. Snarare korta lite om man ska lyssna på de som kan något. Då pratar man om att få mer kontroll och träffbild. Kan inte detta stämma med järn också?

Ser fram emot dina svar.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:[


Jag har inte haft en kund än som först slagit en järn-7 std längd. Kunden ska ha förlängt. Ger kunden en förlängd järn-7 och att då kunden ändrar sin uppställning pga längden. Inte en enda.

För vi är vanedjur vi människor. Klart att man ställer upp sig på samma sätt. Det tror jag Max kan intyga som instruktör med. Vad är det först vi gör? Går tillbaka till det vi är vana och bekväma med. Jag har nog aldrig hört någon eller själv som är hos en instruktör som gör en ändring i svingen och att kunden inte sagt "oj, vad konstigt det känns eller oj det är känns helt annorlunda".

Allvarligt talat, hur kan du/ni på fullaste allvar påpeka att det inte gör en skillnad och bara är en svingtekniksfråga? Det är väl självklart om man har rätt längd på klubban att träffen blir bättre?

Sen är det självklart att teknik i en sving självklart är viktig med. Men enligt mig har man inte "rätt" svingteknik om man har för korta eller långa klubbor, för då kompenserar man för det.

För att ha bäst utgångsläge för sin sving och golf är det A och O att man har rätt klubbor för att kunna lyckas. Rätt längd, lie, skaft och grepp.

Tack och hej
Jag håller helt med dig om att spelare gör det mesta de kan för att undvika förändringar, även om de ibland gör det när de byter längd på skaftet, ibland inte av min erfarenhet. Men precis som du säger är utprovningen ett sätt för dem att inte behöva förändra något och fortfarande slå bollen bättre. Som du beskrev tidigare kommer även du och jag till frågan från olika vinklar, däremot har jag aldrig uttryckt att anpassade klubbor inte skulle vara något att sikta mot. För mig är det en självklarthet för spelare på alla nivåer som har möjligheten att genomföra en custom fitting att faktiskt göra det, för det är så viktigt.

Det jag däremot protesterar och det är inte bara ur en custom-fitting synpunkt, det gäller även golfteknik och golffys om det skulle vara så, är att ta saker för givet för golfare. Precis som du skriver om din liknelse med bettet, vi biter alla olika och våra tänder ser alla olika ut. På samma sätt ser våra kroppar och våra svinar olika ut. Därför kan du inte säga att en ”flat lead wrist” är optimalt för alla golfare. För det finns dem som det verkligen kommer passa och det finns spelare du kommer förstöra med samma tanke.

Samma sak tycker jag är gällande i en custom fitting. Längden på spelare kommer självklart spela roll men den är inte allt. Precis som du nämner behöver vi ta hänsyn till både skaftlängd och lie. Nästa steg blir också i min värld en dynamisk lie men även avståndet från händer till bollen i impact kommer avgöra längd på klubban. En spelare på 190 cm som använder mycket vertikal kraft (tänk typ Lexi Thompson) och en spelare som använder mycket rotation (tänk typ Matt Kuchar) kommer ha en stor skillnad på hur deras händer är positionerade i förhållande till bollen. Jag skulle inte coacha spelarna på samma sätt eller hade bett dem att hamna i samma position, på samma sätt tror jag inte du hade hittat dem samma klubba i längd och lie.

Att du och jag sen kan diskutera frågor om vad som är utrustning och vad som är teknik tvivlar jag inte det minsta på. I en drömvärld hade alla genomfört en custom-fitting med varje klubbköp och så hade vi vetat att utrustnignen aldrig varit problemet, men vad hade vi då haft att skylla på? ;)
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Jaja om du inte vill eller kan läsa och svara på frågor så får vi låta det vara där. Förtroendet för Dormy dalar på grund av detta, det är tråkigt, men ni kommer inte sakna mina futtiga slantar ändå så det är nog en win-win här.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Nu har det visat sig att halv-brorsan inte behöver driver och hybrid.
Så 4000kr ska räcka till järn, wedgar och en putter.


Här är en annons med bra wedgedeals.
https://www.blocket.se/lund/Golfklubbor ... ?ca=11&w=3
Wedgar:
Titleist wedgar SM5, 52/08 300kr, 56/10 300kr, 60/07 200kr (sliten) HUR sliten kan en SM5 vara liksom? Inte alltför sliten, men där får man ju 3 bra wesgar för 800kr.
Skriv svar