Golfbollen

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

precis som på 70-talet gjordes golfbollen lite större för att kunna slås kortare. Jag och många med mig anser att man borde göra samma sak igen. Utrustning och bollen, samt en allt bättre analys och förståelse av vad som ger längd har haft betydelse. Dessutom är allt fler golfare bättre tränade. En ytterligare komponent som skapar längd är ju torrare och bättre skötta spelfält. Detta har ju inneburit att på herrsidan är ju driverlängder strax över 300 m inte ovanligt numera. Flera tourgolfbanor har förlängts i omgångar och nu tycker jag att vi nått gränsen.



Vad tyck ni? är 15% kortning rimligt för de som slår längst?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag tycker det ska finnas en tourboll för tävlingarna som har restriktioner. Sedan tycker jag amatörer som lirar för nöjes skull kan få ha bollar som går hur långt som helst. Just för att det ska vara kul och bli enklare med golf.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Jag tycker det ska finnas en tourboll för tävlingarna som har restriktioner. Sedan tycker jag amatörer som lirar för nöjes skull kan få ha bollar som går hur långt som helst. Just för att det ska vara kul och bli enklare med golf.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ska man då få ha dessa "dopade" bollar på tävling också?
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Tycker inte det skall vara två olika bollar, utan bara förändra egenskaperna på den boll som finns så att det inte går att slå lika långt som idag. ju hårdare man slår desto större längdreduktion. Ett exempel som bara är ett exempel.
Den som slår
300 m idag -> 265 i framtiden
250 m idag -> 230
200 m idag -> 190
150 m idag -> 145
100 m idag ->100
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tycker att amatörer och proffs ska spela efter samma regler för utrustningen annars lär det bli rörigt och diskussioner om fusk vanligt förekommande.

När man pratar om att spelarna slår längre i dag än tidigare så är det sant men fokus ligger för mycket på de som slår absolut längst.
Det intressanta är istället att titta på genomsnittet för PGA-touren över tid och många blir nog förvånade.

Säsongen 2003 var genomsnittsdriven 285.9 yards (261,4 meter).
Säsongen 2015 var genomsnittsdriven 289.7 yards (264,9 meter).

3.5 meter på 12 säsonger.

http://golfweek.com/2015/12/22/average- ... ch-decade/
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Den kanske största delen är ju PRO V1-bollen, men när kom den? Jo oktober 2000 enligt Titleists hemsida. Ökningen i längd sedan 2000 har ju varit ca 17 yards, men innan dess. Det var ju en väsentlig skillnad i längd mellan de första PRO v1:orna och de äldre bollen tour balata, många av mina tourkompisar anser att bollen gjorde minst 20 meter, vid den tiden. För egen del skulle jag säga 10 meter.
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Givetvis ska proffs & amatörer spela på samma boll, hur ska man annars lösa kvalen upp?




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltar alltid en bra story
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

är det någon av er som kommer ihåg var och när man testade skillnaden mellan den engelska golfbollen (1,62 tum) jämfört med den större bollen (1,68 tum), som väl brukade kallas amerikanska bollen. jag har för mig att det var i svensk golf för ca 10 år sedan, men hittar inget. Jag har för mig att den engelska gick längre med ca 20 meter....
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Vad skönt det är att gå in i en tråd utan att veta att den är gammal, läsa de första inläggen, fila på ett svar medan man läser vidare och sedan se att man redan svarat det man tänkte! :D
Skriv svar