Myten om Bladklubbor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

MizunoMade skrev:
Enannantanke skrev:
MizunoMade skrev:Så om ett blad och en cavity back med samma loft levererar samma hastighet, spinn och dynamiska loft vid likadan träff så går bladet kortare?
Om du menar bollen lämnat bladet så nej, då borde inte bollen veta vad som slog den.

Men så kan väl de premisserna aldrig bli giltiga? En cavity back har cog lägre och kommer generera mindre spinn än en exakt likadan klubba fast med cog högre, vilket ett blad per definition har.
Precis, och om den har sin cog lägre så hjälper det endast att lyfta bollen och eventuellt minska spinnen. Så går då ett blad kortare om den dåliga träffen är mot hälen eller uppe på tå-sidan?
Ja det skulle jag nog säga att det gör på båda sidorna. Cavity backs har lägre cog men oftast också en annan perimeterviktning, dvs mer mot bladets kanter än en ren bladklubba som har mer massa centrerat. Moi är generellt högre på en cavity back vilket ger mindre energiförlust vid ocentrerade träffar kontra bladklubba.

Eller?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Fidde skrev:Jag personligen tycker det är bra att direkt få ett kvitto på om det va en bra träff eller inte. Hade Ap2 under en kort tid och då kändes alla slagen bra.....även om de gick 120 eller 150 meter. Jag vill känna direkt för att ev ändra lite o tänka om i svingen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Får du inte samma feedback (att bollträffen var mindre bra) utifrån längden i slaget? ;)
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

MaxP skrev:
MizunoMade skrev:Så om ett blad och en cavity back med samma loft levererar samma hastighet, spinn och dynamiska loft vid likadan träff så går bladet kortare?
En centrerad träff kommer att gå liknande, det är mindre centrerade träffar där du snabbt tappar längd med en bladklubba.
Ledsen om jag är bråkig men jag håller inte med. En modern muscleback levererar nästintill samma längd på dåliga träffar. Personligen har jag inget tapp alls mot mina cavity backs, en mer "lättspelad" klubba kan gå längre på en tunn träff i mitten av klubban för där sitter massan som hjälper till att skicka upp bollen och även minskar spinnen. Men långt ute på tån eller mot hälen så blir resultatet nästan samma.

Tanken om att blad går kortare är en utdaterad tanke som har levt kvar alldeles för länge, det handlar om spinn, dynamisk loft och hastighet. Jag är ingen expert alls, men dagens blad har så mycket mer massa som tillverkare med smart design dolt för att ge ett intryck av smörkniv.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MizunoMade skrev:
MaxP skrev:
MizunoMade skrev:Så om ett blad och en cavity back med samma loft levererar samma hastighet, spinn och dynamiska loft vid likadan träff så går bladet kortare?
En centrerad träff kommer att gå liknande, det är mindre centrerade träffar där du snabbt tappar längd med en bladklubba.
Ledsen om jag är bråkig men jag håller inte med. En modern muscleback levererar nästintill samma längd på dåliga träffar. Personligen har jag inget tapp alls mot mina cavity backs, en mer "lättspelad" klubba kan gå längre på en tunn träff i mitten av klubban för där sitter massan som hjälper till att skicka upp bollen och även minskar spinnen. Men långt ute på tån eller mot hälen så blir resultatet nästan samma.

Tanken om att blad går kortare är en utdaterad tanke som har levt kvar alldeles för länge, det handlar om spinn, dynamisk loft och hastighet. Jag är ingen expert alls, men dagens blad har så mycket mer massa som tillverkare med smart design dolt för att ge ett intryck av smörkniv.
Haha, det är inte bråkigt att ha en egen åsikt. :) Jag har hört din tanke flera gånger tidigare och det finns många spelare som upplever samma sak.

Det senaste året har jag hört från TaylorMades, Callaways och Titleist produktansvarig där alla säger samma sak (vilket i sig är unikt haha) ju mer åt muscleback hållet du går desto mer straffas dåliga bollträffar - längdmässigt. Exakt hur mycket kommer ju t.ex. bero på de delar du nämner ovan och beroende på spelaren kan det såklart vara så att denna inte bryr sig om det ibland går ett par meter kortare eller ens upplever detsamma.
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

[/quote]

Det är ingen "tanke". Det är fakta att blad går kortare. Dom är först och främst inte designade för att gå långt, många gånger tvärtom. För att gå kortare men med mer känsla och kontroll. Därav svagare loft med mera.

Fråga vilken tillverkare som helst eller tour-spelare som helst.[/quote]

Visa mig gärna den faktan.

Kan ärligt säga att jag aldrig hört/läst någon tillverkare säga att deras blad är gjorda för att gå kortare. De är gjorda för att erbjuda mer kontroll säger dem ofta däremot. Loften har med spinnen att göra utifrån vad en bättre spelare förväntar sig av en viss klubba. Dock så har dagens blad 2-3 grader lägre loft än klassiska blad.

Så här förklarar titleist det för sina kunder.
"We have found that the average loss of carry distance when you are 1/4" off-center for AP1 is 2.3 yards, AP2 is 2.4 yards, and CB/MB is 3.5 yards. The average loss of carry distance when you are 1/2" off-center for AP1 is 7.2 yards, AP2 is 7.6 yards, and CB/MB is 10 yards. "
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MizunoMade skrev: Så här förklarar titleist det för sina kunder.
"We have found that the average loss of carry distance when you are 1/4" off-center for AP1 is 2.3 yards, AP2 is 2.4 yards, and CB/MB is 3.5 yards. The average loss of carry distance when you are 1/2" off-center for AP1 is 7.2 yards, AP2 is 7.6 yards, and CB/MB is 10 yards. "
Ja, bollen går alltså kortare när du är off center.

Därtill kan självklart diskussionen genomföras att dessa tester garanteras görs med en robot där endast bollträffen flyttas. En verklig spelare har fler problem att lägga in i den ekvationen än vart bollen träffar.
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

MaxP skrev:
MizunoMade skrev: Så här förklarar titleist det för sina kunder.
"We have found that the average loss of carry distance when you are 1/4" off-center for AP1 is 2.3 yards, AP2 is 2.4 yards, and CB/MB is 3.5 yards. The average loss of carry distance when you are 1/2" off-center for AP1 is 7.2 yards, AP2 is 7.6 yards, and CB/MB is 10 yards. "
Ja, bollen går alltså kortare när du är off center.

Därtill kan självklart diskussionen genomföras att dessa tester garanteras görs med en robot där endast bollträffen flyttas. En verklig spelare har fler problem att lägga in i den ekvationen än vart bollen träffar.
Absolut, men vi pratar om tre meter. Det är inget för en vanlig golfare, skillnaden i längd blir mer av andra parametrar än vilken huvud du har. Att blad ska vara så svårt och tappa massor av längd bygger inte på tre meter, det bygger på gamla wilsonblad från 83 jämförda med ping eye -järnen. Idag är moi och sweetspot något helt annat på bladen. Gamla blad hade kanske 50% av gi-järn men idag skiljer det kanske 10-15% vilket är väldigt lite då moi inte har den höga effekten i ett järn till skillnad från en putter som exempel.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MizunoMade skrev:
Absolut, men vi pratar om tre meter. Det är inget för en vanlig golfare, skillnaden i längd blir mer av andra parametrar än vilken huvud du har. Att blad ska vara så svårt och tappa massor av längd bygger inte på tre meter, det bygger på gamla wilsonblad från 83 jämförda med ping eye -järnen. Idag är moi och sweetspot något helt annat på bladen. Gamla blad hade kanske 50% av gi-järn men idag skiljer det kanske 10-15% vilket är väldigt lite då moi inte har den höga effekten i ett järn till skillnad från en putter som exempel.
Problemet i att använda Titleist (eller vilken annan leverantörs) robotdata för att visa hur mycket kortare en klubba går mot en annan är att det är just en robot. Visst, i perfekta förhållanden är det 3 meter i snitt som skiljer. Men sätter du samma klubbor i handen på en verklig golfare så kommer garanterat den skillnaden bli betydligt större. Speciellt om vi börjar flytta bollträffen även uppåt eller nedåt på bladet. Självklart har bladklubborna blivit mycket snällare på senare år, det är anledning till att jag själv fortfarande spelar mina.

Nu gör jag knappt utprovningar längre och jag vet att det finns dem här som gör betydligt fler än mig. Men av min erfarenhet så märks det en väldigt tydlig skillnad hos spelare mellan t.ex. AP2 och MB när de provas ut.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Fidde skrev:Jag personligen tycker det är bra att direkt få ett kvitto på om det va en bra träff eller inte. Hade Ap2 under en kort tid och då kändes alla slagen bra.....även om de gick 120 eller 150 meter. Jag vill känna direkt för att ev ändra lite o tänka om i svingen.
Resonerade precis som du och den feedback man får ifrån bladklubbor är oslagbar och ett av de bättre träningshjälpmedlen. Problemet är att spelet på banan blir lidande om man inte kan träffa den där lilla lilla punkten i mitten av bladet. Det märker man ganska omgående.

Att du inte känner någon skillnad mellan 120 (ett skitslag) och 150 (ett bra slag) är lite anmärkningsvärt.
Känner direkt med mina JPX 900 Tour (CB) om träffen inte är optimal. Skillnaden i distans blir dock mycket mindre än tidigare med MB.
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

MaxP skrev:
MizunoMade skrev:
Absolut, men vi pratar om tre meter. Det är inget för en vanlig golfare, skillnaden i längd blir mer av andra parametrar än vilken huvud du har. Att blad ska vara så svårt och tappa massor av längd bygger inte på tre meter, det bygger på gamla wilsonblad från 83 jämförda med ping eye -järnen. Idag är moi och sweetspot något helt annat på bladen. Gamla blad hade kanske 50% av gi-järn men idag skiljer det kanske 10-15% vilket är väldigt lite då moi inte har den höga effekten i ett järn till skillnad från en putter som exempel.
Problemet i att använda Titleist (eller vilken annan leverantörs) robotdata för att visa hur mycket kortare en klubba går mot en annan är att det är just en robot. Visst, i perfekta förhållanden är det 3 meter i snitt som skiljer. Men sätter du samma klubbor i handen på en verklig golfare så kommer garanterat den skillnaden bli betydligt större. Speciellt om vi börjar flytta bollträffen även uppåt eller nedåt på bladet. Självklart har bladklubborna blivit mycket snällare på senare år, det är anledning till att jag själv fortfarande spelar mina.

Nu gör jag knappt utprovningar längre och jag vet att det finns dem här som gör betydligt fler än mig. Men av min erfarenhet så märks det en väldigt tydlig skillnad hos spelare mellan t.ex. AP2 och MB när de provas ut.
Jag förstår vad du menar men fysikens lagar ändras inte av att det är en mindre skicklig spelare som håller i klubban. För det här handlar om fysik, inte perception och marknadsföring.

Sen finns det andra saker i en klubbas uppbyggnad som kan hjälpa en svagare teknik men klubbhuvudets massa och M.O.I har inte den effekten.
Mätningar har visat att offset är en större påverkansfaktor än m.o.i när det kommer till järnklubbor.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Skriv svar