Dina 3 mål för 2018 och vägen dit

Här snackar vi allmänt om golf...
Skendarn
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 jun 2017, 13:51

Mina tre mål för 2018 är:

1: Nå ner till under 10 i hcp. Har för närvarande 17.7 men började spela förra året och har stått nu hela vintern och nött i Ullna. Har även någon lektion vilket har lett att jag nu har ett korrekt grepp och sving på klubborna vilket underlättar när man ska slå.

2: Bli MYCKET säkrare på chippning och puttning. Förra året var det tyvärr ofta 2 chipp och sen 2 putt. Jag kan ta att man treputtar någon gång ibland men två-chippa ska man aldrig göra!

3: Tävla! Deltog i två tävlingar förra året och det var fantastiskt roligt, dock tävlade jag i lag. Nu vill jag prova att tävla själv.
I bagen 2020
Driver: Cobra F9
FW3: Cobra F9
FW5: Callaway Rogue
H4: Cobra F7 22 grader
5-PW: TaylorMade P790
Wedgar: 50, 54, 58 Callaway MD4
Putter: Scotty Cameron Futura 6M
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:

Precis som ovanstående så fick jag min licens förra året och spelade ner mig till 17,9.

Målsättningar säsongen 2018:

1 - Förbättra akilleshälen närspel (tränat alldeles för lite chip och puttning)

2 - Förbättrar jag närspelet så bör jag kunna sänka mitt HCP till under 15.

3 - Spela på minst 15 olika banor.. Spelade på 14 olika förra säsongen tack vare golfhäftet och underbara golfvänner i hyfsad närhet. Spela på obeprövade banor har varit svårt men ack så kul och utvecklande.





Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

Mina mål:
1. Snittscore under 80 (2017: 82,5)
2. Scrambling >50%
3. Ledarboll i KM

Som ett litet tillägg ska jag med jämna mellanrum mäta mitt PEI (percent error index),dvs hur långt ifrån pinnen jag sätter mina inspel. Svårt att veta vad sol är ett rimligt mål (proffsen ligger på ca 6. Tanken är att mäta 5 rundor i början, 5 i mitten och 5 i slutet.

Vägen till mitt mål är relativt standard:
1. Mer fokus på wedgar, närspel och korta puttar
2. Träna med tränare 1g per månad
3. Formalisera en spelplan inför varje tävling


Skickat från min iPhone med Tapatalk
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

Paradispetter skrev:Kul tråd!

Ni får ursäkta om jag väljer en annan väg att gå här, men sedan jag lyssnade på podden så har jag funderat över mina mål & förbättringar. Jag kan inte bestämma mig exakt vart jag bör lägga min energi för 2018.

Tänkte därför be om lite tips ifrån er som troligen har bättre koll på träning & vart man bör lägga sin energi. Därför postar jag några bilder på min statistik för säsongen 2017, tilläggas bör att min GameBook är 110% korrekt bokförd efter varje runda, så statistiken visar precis vart jag behöver lägga mina timmar!

Så vad tycker ni som kan ämnet?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tack på förhand!




Skickat från min iPhone med Tapatalk
sänka snittscoren relativt till par känns given? Läser man ”mot lägre scorer” så är det distans puttning (undvika 3putt), 1,5m puttar och korta wedgar samt scrambling som leder till lägre scorer. Att t.ex öka antalet birdies från +100m är enligt författarna inte realistiskt enligt författarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

sänka snittscoren relativt till par känns given? Läser man ”mot lägre scorer” så är det distans puttning (undvika 3putt), 1,5m puttar och korta wedgar samt scrambling som leder till lägre scorer. Att t.ex öka antalet birdies från +100m är enligt författarna inte realistiskt enligt författarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
En sänkt snitt-score är ju ett bra grundmål, men vägen dit blir närspel. 110% närspel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltar alltid en bra story
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Kul att så många av er redan har målen satta inför 2018!

En rekommendation till de flesta av er - gör målen mer specifika genom att bryta ner dem, hur ska du ta dig dit, vad gör spelare som redan uppnått målen, när ska de vara uppnådda osv? Finns möjligheten, se till att utvärdera det som fungerar att utvärdera för att få en siffra eller fakta på vad som behöver hända men också något att jämföra dig med och ”återbesöka” under säsongen.

Jag vill jobba med framgång för spelare och en spelare som sätterm målet att sänka sig från 30 till 15 i HCP har sin första framgång först när hen når HCP 15. Hade samma spelare valt att bryta ner målet och bestämma sig för att sänka sig minst 0,1 var 14:e dag så kan första framsteget komma redan första rundan för säsongen. Ge dig själv möjligheten till små framsteg. (Y)
Användarens profilbild
korben
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 aug 2017, 15:17

Bra tråd.

1. Handicap ner till 10.
2. Förbättra tee slag och puttning.
3. Tävla

Hur?

1. Ligger nu på 17.1 efter ett par år av väldigt oregelbundet spelande. 40+ rundor per år och träning, både golf och fysisk träning ska hjälpa mot målet.
2. Träffade 44% av fairways i 2017, ska upp nära 55%. Sänka antalet puttar per runda från 37 i snitt till 32.
Hemmaklubb: Ingarö GK

Driver Ping G400 Max
3W Ping G425
Irons Callaway Hot X2 3-PW (3-4 Hybrid)
Wedge Titleist SM5 50, 54 SM6 58
Putter Odyssey Works #7 Versa

Hdcp: 13.5
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

korben skrev:Bra tråd.

1. Handicap ner till 10.
2. Förbättra tee slag och puttning.
3. Tävla

Hur?

1. Ligger nu på 17.1 efter ett par år av väldigt oregelbundet spelande. 40+ rundor per år och träning, både golf och fysisk träning ska hjälpa mot målet.
2. Träffade 44% av fairways i 2017, ska upp nära 55%. Sänka antalet puttar per runda från 37 i snitt till 32.
Kommer du upp i de siffrorna kan du komma långt, jag låg 2017 på 52% FW och 31,7 puttar/runda vilket håller mig på 3,8 i hcp just nu. ;)
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

Har ganska enkla mål inför 2018.

1. Lära mig putta
2. Lära mig putta
3. Lära mig putta

Har fått till närspelet kring greenerna under senare år men går verkligen troll i puttningen. Ibland bättre missa green så jag får chippa istället för putta. 31,8 i snitt på puttar per runda är inte katastrofalt dåligt sett till handikapp men min fina statistik på 2.08 puttar per greenträff gör mig mörkrädd. Förstår inte hur jag lyckades behålla mitt handikapp med den statistiken.

Lösning för att nå dit blir helt klart en ny putter ;) samt en del lektioner även om jag tror det mycket satt sig i skallen.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

jefro_444 skrev:Har ganska enkla mål inför 2018.

1. Lära mig putta
2. Lära mig putta
3. Lära mig putta

Har fått till närspelet kring greenerna under senare år men går verkligen troll i puttningen. Ibland bättre missa green så jag får chippa istället för putta. 31,8 i snitt på puttar per runda är inte katastrofalt dåligt sett till handikapp men min fina statistik på 2.08 puttar per greenträff gör mig mörkrädd. Förstår inte hur jag lyckades behålla mitt handikapp med den statistiken.

Lösning för att nå dit blir helt klart en ny putter ;) samt en del lektioner även om jag tror det mycket satt sig i skallen.
Ah, Putt-Yips har bevisats har en teknisk komponent. ;)
Skriv svar