Friskvårdsbidrag

Här snackar vi allmänt om golf...
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Golfstar menar nu att man är delvis förberedda:

"Genom uppdelningen av Klubbavgift och Spelavgift enligt ovan är GolfStar nu delvis förberedda för att alla våra framtida spelprodukter ska kunna vara underlag för friskvårdsbidrag från din arbetsgivare"

Kan Johan förklara närmare där? Inte säkert att det går att använda friskvårdspengen i år?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Enannantanke skrev:Golfstar menar nu att man är delvis förberedda:

"Genom uppdelningen av Klubbavgift och Spelavgift enligt ovan är GolfStar nu delvis förberedda för att alla våra framtida spelprodukter ska kunna vara underlag för friskvårdsbidrag från din arbetsgivare"

Kan Johan förklara närmare där? Inte säkert att det går att använda friskvårdspengen i år?
Vart hittade du den infon?

EDIT: Hittade den nu:
https://golfstar.se/blog/2018/01/16/nu- ... 1-januari/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Enligt ett beslut i högsta förvaltningsdomstolen fredag 12 januari 2018 är nu Golf klassat som friskvård. Äntligen! Men vad innebär det beslutet för Dig som redan spelar och betalar ditt golfspel utan friskvårdsbidrag från din arbetsgivare?

För att du som golfare ska kunna ta emot friskvårdsbidrag för golf, istället för ex. Gym-kort, från din arbetsgivare och att denne ska kunna erbjuda det, så måste det vara av ”enklare slag”. Av enklare slag innebär att det måste av arbetsgivaren kunna erbjudas till ALLA som jobbar på företaget samt att det inte krävs några särskilda förkunskaper eller särskild licens, typ ”Grönt Kort” och därmed inte heller kräver ett medlemskap i en förening (golfklubb) för att få spela eller nyttja golfbanor och driving-range.

Genom uppdelningen av Klubbavgift och Spelavgift enligt ovan är GolfStar nu delvis förberedda för att alla våra framtida spelprodukter ska kunna vara underlag för friskvårdsbidrag från din arbetsgivare.
Det där får jag inte att gå ihop med stycket ovanför om att det inte får krävas något grönt kort. Ska alla GS-banor bli P&P?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev:
Enligt ett beslut i högsta förvaltningsdomstolen fredag 12 januari 2018 är nu Golf klassat som friskvård. Äntligen! Men vad innebär det beslutet för Dig som redan spelar och betalar ditt golfspel utan friskvårdsbidrag från din arbetsgivare?

För att du som golfare ska kunna ta emot friskvårdsbidrag för golf, istället för ex. Gym-kort, från din arbetsgivare och att denne ska kunna erbjuda det, så måste det vara av ”enklare slag”. Av enklare slag innebär att det måste av arbetsgivaren kunna erbjudas till ALLA som jobbar på företaget samt att det inte krävs några särskilda förkunskaper eller särskild licens, typ ”Grönt Kort” och därmed inte heller kräver ett medlemskap i en förening (golfklubb) för att få spela eller nyttja golfbanor och driving-range.

Genom uppdelningen av Klubbavgift och Spelavgift enligt ovan är GolfStar nu delvis förberedda för att alla våra framtida spelprodukter ska kunna vara underlag för friskvårdsbidrag från din arbetsgivare.
Det där får jag inte att gå ihop med stycket ovanför om att det inte får krävas något grönt kort. Ska alla GS-banor bli P&P?
Exakt hur vi gör med våra banor är inte satt i sten. Vi kommer dock inte gå ut och kalla våra banor för Pay & Play då det är så laddat med negativa värderingar. Men jag skulle tro att vi öppnar upp banorna för allmänheten på vissa tider, alternativt gör de flesta av banorna till allmänna/public och sparar några av våra bättre banor som privata banor med kunskapskrav. Det senare diskvalificerar ju friskvårdsbidragets nyttjande på den/de anläggningen/anläggningarna.

Frågan är ju vad kunderna vill?

Jag själv tror att vi kommer få se massor av ny-gamla golfare ta upp golfen igen om vi öppnar upp för allmänheten. De där som inte riktigt orkar vara med i en golfklubb och inte vill betala årsavgifter men kan tänka sig att lira greenfee en eller två gånger per år.

Jag tror inte att personer som är helt till golfen nya kommer ge sig ut på banorna och skapa kaos.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:Exakt hur vi gör med våra banor är inte satt i sten. Vi kommer dock inte gå ut och kalla våra banor för Pay & Play då det är så laddat med negativa värderingar. Men jag skulle tro att vi öppnar upp banorna för allmänheten på vissa tider, alternativt gör de flesta av banorna till allmänna/public och sparar några av våra bättre banor som privata banor med kunskapskrav. Det senare diskvalificerar ju friskvårdsbidragets nyttjande på den/de anläggningen/anläggningarna.

Frågan är ju vad kunderna vill?

Jag själv tror att vi kommer få se massor av ny-gamla golfare ta upp golfen igen om vi öppnar upp för allmänheten. De där som inte riktigt orkar vara med i en golfklubb och inte vill betala årsavgifter men kan tänka sig att lira greenfee en eller två gånger per år.

Jag tror inte att personer som är helt till golfen nya kommer ge sig ut på banorna och skapa kaos.
Tack för infon Johan!

Kollade med min arbetsgivare och maxgränsen för Friskvårdsbidraget är 2.500:- så jag tar det på gymkortet istället :)
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Jag har också ett rätt bra friskvårdsbidrag med 3000 kr. Man är ju bra sugen på att nyttja detta till golfen i år då gymmet är uteslutet.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Tips till er som vill undvika problem framöver, be att klubben tydligt specificerar upp på fakturan vad som är klubbavgift/medlemsavgift och vad som är spelavgift/årsavgift.
Saltar alltid en bra story
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Paradispetter skrev:I dag kör vi ett pilotprojekt, lämnade precis in faktura + betalningsunderlag (friskvårdsbidrag) för golfsäsongen 2018 till chefen, & med tanke på att just SKV är min arbetsgivare så lär detta bli superspännande!

Som svar på ovanstående post, mitt friskvårdsbidrag blev godkänt för spelavgift (5 887 kr) dock inte medlemsavgiften (376 kr), så 4 415 kr tillbaka. Det blev helt plötsligt billigt, eller billigare att spela golf!

Samtidigt publicerar golf.se detta efter bekräftande samtal med Skatteverket om vad som gäller:

http://www.golf.se/klubb-och-anlaggning ... rdsbidrag/

Så grattis till alla er som kan nyttja friskvårdsbidraget!
Saltar alltid en bra story
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Paradispetter skrev:
Paradispetter skrev:I dag kör vi ett pilotprojekt, lämnade precis in faktura + betalningsunderlag (friskvårdsbidrag) för golfsäsongen 2018 till chefen, & med tanke på att just SKV är min arbetsgivare så lär detta bli superspännande!

Som svar på ovanstående post, mitt friskvårdsbidrag blev godkänt för spelavgift (5 887 kr) dock inte medlemsavgiften (376 kr), så 4 415 kr tillbaka. Det blev helt plötsligt billigt, eller billigare att spela golf!

Samtidigt publicerar golf.se detta efter bekräftande samtal med Skatteverket om vad som gäller:

http://www.golf.se/klubb-och-anlaggning ... rdsbidrag/

Så grattis till alla er som kan nyttja friskvårdsbidraget!
Härligt!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Ser nu att Golfförbundet ändrat sin info om hur hög avgiften får vara. Innan stod det att den inte fick vara högre än genomsnittsklubbens men det är nu borttaget:

http://www.golf.se/klubb-och-anlaggning ... t-far-vara
Skriv svar