MacTS-vägen mot hcp 5

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Dags av en liten summering av 2017 och målsättningar för 2018:

2017: Jag startade säsongen på hcp 10,3 och slutade på hcp 9,6 så det målet klarade jag.
Spelet har väl i vanlig ordning gått lite upp och ner, men jag känner att jag har tagit ett kliv framåt och spelar allt som oftast inom min buffert.

Träningsmässigt har det gått ganska bra. Det mesta av min träning har jag lagt på närspel, framförallt chippning och pitchning. Min puttning har blivit bättre, men där känner jag att jag har mer att hämta.

Under en period på våren/sommaren tränade jag med klubbens "elit lag" (tja, vi pratar div 2 här..och vi kom sist) där vi tränade en gång i veckan tillsammans, oftast under ledning av klubbens PRO. Jag var också med i seriespelet div 2 även om jag väl kanske är lite för dålig för det. Men det var inte så många i laget så det är ju bra med nån extra i laget. I seriespelet var jag med i en runda i bästboll och den rundan spelade jag och min spelpolare riktigt bra, så det var skoj.

2018:
Målet för nästa säsog är att komma under 8 i hcp. Jag tror det ska vara möjligt.
Jag har också som mål att spela mig in i serielaget samt att ha så skoj jag kan.
Träningsmässigt så har jag börjat träna på gym för första gången på länge. Har kört ganska basic gymträning nu i ca 2,5 månader och nu ska jag leta rätt på ett golfanpassat program och köra det.
Jag har också tillgång till en inomhussimulator som jag ska försöka använda så mycket jag kan i vinter.

Jag kommer att lägga mer fokus på puttningsträning nästa säsong

Utrustningsmässigt så planerar jag inga större inköp.
Spelar Callaway XR 16 driver, Ping G25 FW 3, hybrid 3 och 4, Cobra Fly z+ järn och Callaway Jawz wedgar. Är sugen att testa Clevelands nya CBX wedgar till våren dock.

Så summerat var 2017 ett roligt år där jag lyckades nå mina målsättningar. Ser fram emot 2018
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Nu har jag kommit igång med träningen inför säsongen. Har kört gym i några månader och ska nu börja få in lite mer rörlighet/stretching då jag är stel som en pinne...
Golfmässigt så kör jag ett par dagar i veckan i en simulator med skytrak. Brukar oftast bli lite range, spela 9 el 18 hål och en gång i veckan kör jag ett skill-test där man ska träffa en green från 10 olika längder (50 m-230m) med 3 slag på varje längd. Efter det så räknar den ut nån form av handicap som resultatet avspeglar (vet inte exakt vad man jämförs med för att få fram resultat). Har kört testet 3 gånger och haft resultat mellan ca 8-12 i hcp vilket väl stämmer ganska bra med min nivå. Jag får också ett bra kvitto på vad jag behöver jobba på.
Som det ser ut nu så scorar jag ganska bra på 50-120 m, sämre på 140-180 och hyggligt på drives.
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Har du spanat in appen PT-online? Där har du specifika golfpass med fokus på styrka och rörlighet. Rekommenderas varmt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

JohanAdministratör skrev:Har du spanat in appen PT-online? Där har du specifika golfpass med fokus på styrka och rörlighet. Rekommenderas varmt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för tipset, den ska jag kolla upp!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Nytt ”skill test” idag i simulator. Fick resultatet 8,4 hcp vilket jag är nöjd med. Längderna är i meter, inte yards som står på bildenBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Bild

Körde ett till test idag, liknande resultat som igår. Ett par dåliga slag, men annars är jag ganska nöjd


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Årets eventuellt enda golfklubbsinköp gjordes i måndags.
Två st Cleveland CBX wedgar (54 & 58) samt en Titleist 915H hybrid inhandlades.
Efter en simulatorrunda så känns alla klubborna jättebra. Speciellt hybriden gav precis det resultat jag ville ha. Rak till smygfade i bollflykt. Mina tidigare hybrider har varit draw/hook-monster....
Det var några kompisar vid simulatorn när jag kom dit så jag hade tyvär ingen möjlighet att testa klubborna i rangeläge på skytraken. Hoppas komma iväg och testa mer ikväll.
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Nytt test idag. Kändes egentligen lite bättre än resultatet visar, men ett par rejäla missar drog ner totalen. Känns som jag är på rätt spårBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Skit också...årets första skada har kommit. Lyckade sträcka mig i sidan (är nog nåt muskelfäste vid revben som fått sig en törn) förra lördagen när jag först spelade 36 hål simulatorgolf och sedan körde ett skotta-snö-pass hemma.
Vilade drygt en vecka och tänkte att nu kanske det skulle gå ok att svinga en klubba igen, men efter några slag i morse så har jag nu lika ont igen som för drygt en vecka sedan. En hostning eller nysning känns det som att kroppen ska gå av....
Får nog vila lite längre
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MacTS skrev:Skit också...årets första skada har kommit. Lyckade sträcka mig i sidan (är nog nåt muskelfäste vid revben som fått sig en törn) förra lördagen när jag först spelade 36 hål simulatorgolf och sedan körde ett skotta-snö-pass hemma.
Vilade drygt en vecka och tänkte att nu kanske det skulle gå ok att svinga en klubba igen, men efter några slag i morse så har jag nu lika ont igen som för drygt en vecka sedan. En hostning eller nysning känns det som att kroppen ska gå av....
Får nog vila lite längre
Ajaj, 36 hål och sedan skotta snö... Det är för mycket!
Skriv svar