Myten om Bladklubbor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:Well done.
Intressant, det verkar som att vi har samma erfarenheter, även om du troligen har en större testpool!
Bra skrivet.
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Getinthehole skrev:Bladklubbor är byggda med högre CG. Dom är inte byggda för att hjälpa bollen att flyga varken snabbare eller högre.

Då dom har högre CG har dom också svagare loft. Det gemensamt gör att dom inte går lika långt som en klubba som är byggd för att gå långt.

En bladklubba är byggd för att kontroll och känsla. Inte längd. Ibland ser jag att folk tror att lösningen är att stronglofta bladklubbor. Men då för det första tar man bort bounce. Man skapar även en klubba som får mer off set och då den inte är byggd för starkare loft en klubba som launchar bollen lågt, med lågspinn och lägre bollhastighet.

Som jag sagt tidigare i tråden så jobbar jag i golfbranschen.

Jag har aldrig sett någon oavsett hcp slå en bladklubba lika långt som en klubba som är byggd för att gå långt.

Bladklubban går kortare varje gång. Har som sagt allt från landslagsspelare, hockeyproffs till nybörjare och long driving mästare som jag testat med i Trackman 4.

När jag skriver så menar jag i snitt och ca. 10 slag. Det är klart en riktigt bra träff med en bladklubba kontra en halvbra träff med en lättspelad klubba genererar ungefär samma längd och data.

Det är bara erfarenhet jag kan basera detta på och självklart vore det kul att bli motbevisad men det finns en anledning till att klubbor byggs olika sätt och då givetvis presterar på olika sätt.

Personligen tycker jag inte någon under 3 i hcp och som är riktigt bra ballstriker ska spela blad. Igen baserat på alla slag jag sett i mitt jobb.

Men det är för att jag är av åsikten att man ska inte göra golf svårare än vad det redan är. Alla har en fri vilja och vill man spela blad så ska man så klart göra det. Jag tycker alltid att man ska göra det lättare för sig och har man t ex 10 i hcp välja en klubba därefter. Det är därför det finns klubbor i olika svårighetsgrader.

Sen kan man givetvis ha en bladklubba typ en järn-7 och stå och träna med på rangen för ens egen bollträff.

Har givetvis gjort otaliga test själv. Det mesta man kan tänka sig i olika konstiga och självklara uppsättningar. Allt från damskaft i en Titleist MB till spoon skaft i en Pw.

Har t ex testat Srixon blad (965) med mot Srixon lättspelade alternativ men ändå inte deras lättaste (565). Med exakt samma skaft, lie och grepp.

Snitt järn-6 blev:

158m med blad. 166m med den mer lättspelade. 8m är många meters skillnad om man ska attackera pinnen på en green med vatten eller bunkrar som hinder. T ex.

Sist men inte minst. Utan att låta tjatig men det jag mest ser i mitt jobb är golfare som har en hög, för hög tanke om sig själv och sitt spel.

Klassikern man frågar innan dom börjar slå är hur långt dom slår med sin driver. 265m säger dom t ex utan att blinka.

Sen slår dom 100+ bollar i Trackman och inte en drive är över 250m. Då har man ofta ändå hjälpt dom att vinna några meter jämfört med sin mot sin egen driver som dom har med och slår 265m med.

Då är det mer fel på trackman, man är inte i form eller har en ”dålig dag”.

Det finns många myter och många av dom borde inte få kallas en myt. För det finns ren och skär fakta. Då fallerar en myt.

Sen att golfbranschen kryllar av folk som har bestämda åsikter och förutfattade meningar är ju inget nytt. Nu säger jag inte att någon specifikt i denna tråden har det. Men man ser ju det konstant på golfwrx t ex och andra sidor.

Det är ironiskt kan jag tycka ibland då det i mångt och mycket i övrigt så går vi till experter för att dom är just det. Går man t ex till en bilmekaniker för att man själv inte klarar av att laga felet så är det ju få som ifrågasätter bilmekanikern eller biltillverkaren för man vet att dom har erfarenheten och expertisen och dessutom tillverkat produkten.

Inte påstår man att en Kia med 115hk bensinmotor accelerar snabbare än en Audi RS6 med 680hk. All fakta pekar mot det. Billtillverkaren skriver ut 0-100 km/h data osv och det är helt enkelt inte realistiskt.
Du har säkerligen rätt i det du säger. Dock så är fysikens lagar fortfarande konstanta, sen håller jag med om att åtta meter är mycket men då har du använt jämför en järn 6:A med 27 graders loft mot en järn 6:a med 29 graders loft där du då direkt kan ta bort ca 4 meter av längdskillnaden och då är vi åter där jag sa med väldigt små avstånd för en medelgolfare.

Du som jobbar i branschen, vad är din åsikt om Wishon och Maltby?
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Kunde vara spännande att se skaftets påverkan här. Om ett blad kan launcha högre än cb pga skaftet dvs. Tipsoft vs tipstyvt.

Sen verkar det inte vara sant att blad nödvändigtvis har högre cog än cb heller, men det är förmodligen undantag.

Är detta bara en felaktig formulering eller vad menar du här:
Getinthehole skrev: Då dom har högre CG har dom också svagare loft.
MizunoMade: du måste ta COR i beaktande också.

Sen tror jag inte man ska underskatta psyket. Kan mycket väl tänka mig att en sving blir skakigare när man tittar på ett vasst blad än en slingshot. Vad tror ni?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Enannantanke skrev:Kunde vara spännande att se skaftets påverkan här. Om ett blad kan launcha högre än cb pga skaftet dvs. Tipsoft vs tipstyvt.

Sen verkar det inte vara sant att blad nödvändigtvis har högre cog än cb heller, men det är förmodligen undantag.

Är detta bara en felaktig formulering eller vad menar du här:
Getinthehole skrev: Då dom har högre CG har dom också svagare loft.
MizunoMade: du måste ta COR i beaktande också.

Sen tror jag inte man ska underskatta psyket. Kan mycket väl tänka mig att en sving blir skakigare när man tittar på ett vasst blad än en slingshot. Vad tror ni?
COR är något man absolut kan ta i beaktande men eftersom effekten av det är olika beroende på svinghastighet så kan variabeln bli stor.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Cristoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:37

Jag tycker inte att handikapp styr hur bra bollträff man har. Alltså kan man iallafall inte per automatik säga att MB ska man inte spela om man har si och så i handikapp. Jag har kompisar med 15 i hcp som är riktigt grymma ballstrikers och har sämst närspel och vice versa. Bara en tanke...
Callaway
TaylorMade
Hcp Familj
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Getinthehole skrev:Jag orkar inte diskutera mer eller kommentera. Allt står där ur min synvinkel.

Nu slutar jag dessutom på Dormy. Har blivit erbjuden jobb hos TaylorMade.

Så klart roligt att bli erbjuden det, betyder ju att man kan någonting om klubbor i alla fall ;)

Kommer inte vara ktiv här längre. Ha det gött
Kul, lycka till på nya jobbet! :)
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
P.T
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 jan 2018, 18:39

Hej alla golfvänner, detta är ju ett kärt ämne som såklart skall diskuteras i oändlighet. Främst för att detta är ett trevligt ämne att diskutera men även att det finns så många åsikter. Sanningar verkar det dock finnas desto mindre av. Och som jag ser det är det också det som tyder på att detta till stor del är en myt.

Först och främst, hade skillnaderna varit så stora (för en normalgolfare) som en del vill framföra så hade denna diskussion aldrig ens startat. Sedan har vi argumenten via tourspelare, här vill jag faktiskt påstå att deras åsikt är helt orelevant för en normalgolfare. Stenson kan säkert märka av en drop-off vid en oren träff blir 1m med en CB och 3m med en MB på låt oss sägen en J6. Men vilken normalgolfare har denna förmåga, för vi skall ju samtidigt ta I beräkning och korrigera för; vind, studs, temperatur, höjdskillnad mm. Alternativt slå två identiska slag med identiska träffar I följd, good luck with that =)

Sedan förstår jag inte alls resonemanget med att en J6 CB som går 166m mot en J6 MB som går 158m och att 8m är stor skillnad och att det därmed är lättare att attackera med CB klubban (så som jag förstår detta resonemang så blir det snarare lite komiskt), Jo tack, vist blir J6 CB optimal om pinnen står 166m bort, men då tar jag rimligtvis inte en MB klubba som jag vet går 158m...de flesta väljer nog en annan mer lämpad klubba för avståndet i detta fall kanske en J5. Eller om vi vänder på det, är isåfall en MB mer lättspelad än en CB för slag på 158m, för en J6 CB kommer ju att gå för långt. :shock:

För min egen del har jag två set ett gamalt CB (Wilson RM) och ett nyare MB (Mizuno MP4 / MP64) och även om skillnaden är stor i känsla mellan dem så upplever jag ingen större skillnad i offcenter och sämre träffar mellan dessa klubbor - och tro mig jag praktiserar ofta dessa träffar :D Den största skillnad för mig är att jag upplever mer spin i Mizuno och stoppar bollen snabbare, för snabbt med de kortaste järnen.

Men kan någon visa fakta på att en speciell typ av järnkluba ger en signifikant skillnad och därmed på ett märkbart och repeterbart sätt sänker min score så ja tack....tips på den och jag köper den. Spelar just nu på runt 8-9 i hcp, har haft 4 I mina unga dagar.

Och en sista kommentar just nu, hur mycket påverkar järnklubborna ens score/hcp egentligen? Skulle säga att det finns mer slag att hämta i puttern och wedgarna, vilket jag också ser i praktiken. De bättre spelarna jag spelar med (mellan 0-5 hcp) slår mig med god marginal i wedgespelet och i puttningen. Med detta sagt vill jag även påstå att en hcp diskussion är irrelevant om man vill spela en CB eller MB eller annan typ av järn, vännligen förklara annars hur min puttning (snit 38 eller 32) påverkar vilken dropoff jag får på orena träffar med mina järnklubbor :?:

Beklagar stavning då jag har en engelsk dator som själv styr och ställer över stavning och autokorrektio, och vännligen förstå att ovan är min åsikt (och att jag har rätt i allt :lol: ) och med avsikt att förra en trevlig diskussion
Skriv svar