Är Pro V1 helt överlägsen?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Theobillberg
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 jan 2018, 18:16

Jag har spelat med Pro V1 ett antal år och jag undrar om den fortfarande är helt överlägsen?
Borde man testa något i stil med Callaway Chrome soft, Talormade Tour Prefered, Vice Pro, srixon Z?

Är det någon som bytt från Pro V1 och blivit riktigt nöjd?
Borde man upptäcka lite nytt eller stanna till det som funkar?
Theo Billberg, Dormy
Nynäshamns GK
HCP: 4,7
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Överlägsen, nja. Väl beprövad och man vet vad man får, definitivt.

Började för ett par år sedan att spela med Vice Pro Plus för att har möjligheten att spela på nya, fräscha och identiska bollar hela tiden. Har inte ångrat mig! Har spelat Pro V1/x och Vice Pro Plus parallellt för att försöka känns någon skillnad. Om det är någon så känns den väldigt liten, de har lite olika karaktär i touchen men presterar extremt lika. Det enda jag upptäckt till nackdel för Vice-bollen är att den av någon anledning verkar verkar behöva torkas av oftare för att kännas ren.

Detsamma tror jag gäller de flesta av flagskeppsbollarna från de kända märkena numera, de känns lite olika hårda/mjuka men presterar väldigt lika.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Skulle säga att Pro V1 är helt underlägsen när det gäller pris/hållbarhet. Efter 9 hål ser ju bollen ut som något som legat glömt i skogen i 10 år.

Jag provade därför lite olika bollar, men hittar ingen som biter riktigt lika bra runt greener. Callaway Chrome Soft gillade jag, lite intressant att prova igen nu när de har ändrat lite i design. Jag har ännu inte provat Bridgestone, men de ska ha bäst spinn.

Kommer en ny boll nu från Titleist, Tour Soft, så den kommer jag definitivt testa i vår.

Många proffs har ju gått över till TaylorMade TP5 för den ska vara så bra i vind, så den kan ju vara värd att prova?
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev:Skulle säga att Pro V1 är helt underlägsen när det gäller pris/hållbarhet. Efter 9 hål ser ju bollen ut som något som legat glömt i skogen i 10 år.
Lyckas jag hålla min Pro V1 i spel 18 hål så fortsätter jag med den på nästa runda. Rekordet är runt 28-29 hål :)
Tror mycket hänger på hur aggressivt man slår på bollen.

Blir det jack eller skador på bollen pga sten etc får det bli träningsboll.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev:
Niklas skrev:Skulle säga att Pro V1 är helt underlägsen när det gäller pris/hållbarhet. Efter 9 hål ser ju bollen ut som något som legat glömt i skogen i 10 år.
Lyckas jag hålla min Pro V1 i spel 18 hål så fortsätter jag med den på nästa runda. Rekordet är runt 28-29 hål :)
Tror mycket hänger på hur aggressivt man slår på bollen.

Blir det jack eller skador på bollen pga sten etc får det bli träningsboll.
Vet att andra reagerat på hur känsliga de är, så tror inte det är mitt sätt att slå på bollen. Men håller faktiskt sällan bollen i spel så länge så det är ett problem, men tänker att andra kanske inte slår bort lika många bollar...
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev:Skulle säga att Pro V1 är helt underlägsen när det gäller pris/hållbarhet. Efter 9 hål ser ju bollen ut som något som legat glömt i skogen i 10 år.

Jag provade därför lite olika bollar, men hittar ingen som biter riktigt lika bra runt greener. Callaway Chrome Soft gillade jag, lite intressant att prova igen nu när de har ändrat lite i design. Jag har ännu inte provat Bridgestone, men de ska ha bäst spinn.

Kommer en ny boll nu från Titleist, Tour Soft, så den kommer jag definitivt testa i vår.

Många proffs har ju gått över till TaylorMade TP5 för den ska vara så bra i vind, så den kan ju vara värd att prova?
Jag har själv inte upplevt detta med varken vanliga eller X. Jag kan spela 36 hål på samma boll utan problem.

Jag håller med Joakim i det han säger. Du vet vad du får i prestation från ProV1an, finns det bättre? Det beror nog på vad du söker.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Nu är det här en gammal tråd, men jag har spelat andra bollar hela året tills senaste veckan där jag spelade ProV1 igen och plötsligt hade jag längdkänsla på puttar och slog drivern mycket längre. Tänkte att det var en tillfällighet även om det var flera rundor. Gick tillbaka till Taylormade-bollen (TP5) och nu kunde jag inte putta igen och slog 20 meter kortare drives. Mentalt? Inbillning? Slump?

Med ProV1:an slog jag flera drives runt 250 meter (enligt Garmin GPS på bana och säkert medvind) vilket jag blev förvånad över för det var mycket längre än tidigare. Gick tillbaka till TP5 och som absolut längst 230 meter, men ofta runt 225 meter... Uppmätt med GPS och och jag har inte provat de två bollarna från samma tee samma dag. Känns som jag måste slå 10 stycken bollar av varje från en tee för det här är väldigt märkligt. Jag har kollat så många jämförelser och det bör ej vara så här. Första rundan igen med ProV1:an var jag så mycket längre fram att det blev wedgar istället för mellan-järn på inspelen. Jag tycker inte TP5:an spinner okontrollerat heller.

Nu har jag läst att TP5x ska vara längre från tee, men skulle absolut inte vilja spela en hårdare boll än TP5 så inte ens provat den.

Puttningen förstår jag bättre, ProV1:an upplever jag som mjukare och tycker TP5:an "flyger" iväg från putterhuvudet.

Kommer fortsätta spela ProV1 nu, men jag tycker fortfarande den är extremt dyr.
Hcp: ~12
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

Niklas skrev: 04 aug 2020, 10:16 Nu är det här en gammal tråd, men jag har spelat andra bollar hela året tills senaste veckan där jag spelade ProV1 igen och plötsligt hade jag längdkänsla på puttar och slog drivern mycket längre. Tänkte att det var en tillfällighet även om det var flera rundor. Gick tillbaka till Taylormade-bollen (TP5) och nu kunde jag inte putta igen och slog 20 meter kortare drives. Mentalt? Inbillning? Slump?

Med ProV1:an slog jag flera drives runt 250 meter (enligt Garmin GPS på bana och säkert medvind) vilket jag blev förvånad över för det var mycket längre än tidigare. Gick tillbaka till TP5 och som absolut längst 230 meter, men ofta runt 225 meter... Uppmätt med GPS och och jag har inte provat de två bollarna från samma tee samma dag. Känns som jag måste slå 10 stycken bollar av varje från en tee för det här är väldigt märkligt. Jag har kollat så många jämförelser och det bör ej vara så här. Första rundan igen med ProV1:an var jag så mycket längre fram att det blev wedgar istället för mellan-järn på inspelen. Jag tycker inte TP5:an spinner okontrollerat heller.

Nu har jag läst att TP5x ska vara längre från tee, men skulle absolut inte vilja spela en hårdare boll än TP5 så inte ens provat den.

Puttningen förstår jag bättre, ProV1:an upplever jag som mjukare och tycker TP5:an "flyger" iväg från putterhuvudet.

Kommer fortsätta spela ProV1 nu, men jag tycker fortfarande den är extremt dyr.
Det kan ju helt enkelt bero på att du inte har svinghastighet att nyttja alla 5 lager som TP-bollarna består av. Jag själv kan inte alls spela på TP5 då jag tappar mycket längd och tycker dessutom att bollarna känns väldigt hårda i spelet på och runt green. En Pro förklarade en gång att man måste ha en hög svinghastighet för att överhuvudtaget kunna komma åt effekterna från det innersta lagret, vilket låter logiskt om man tänker efter på att bollarna upplevs som mycket hårdare.

Jag tror dock att om du jämför med till exempel Chrome Soft så får du mer liknande längder och känsla som med ProV1
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

JonWol skrev: 04 aug 2020, 12:39
Niklas skrev: 04 aug 2020, 10:16 Nu är det här en gammal tråd, men jag har spelat andra bollar hela året tills senaste veckan där jag spelade ProV1 igen och plötsligt hade jag längdkänsla på puttar och slog drivern mycket längre. Tänkte att det var en tillfällighet även om det var flera rundor. Gick tillbaka till Taylormade-bollen (TP5) och nu kunde jag inte putta igen och slog 20 meter kortare drives. Mentalt? Inbillning? Slump?

Med ProV1:an slog jag flera drives runt 250 meter (enligt Garmin GPS på bana och säkert medvind) vilket jag blev förvånad över för det var mycket längre än tidigare. Gick tillbaka till TP5 och som absolut längst 230 meter, men ofta runt 225 meter... Uppmätt med GPS och och jag har inte provat de två bollarna från samma tee samma dag. Känns som jag måste slå 10 stycken bollar av varje från en tee för det här är väldigt märkligt. Jag har kollat så många jämförelser och det bör ej vara så här. Första rundan igen med ProV1:an var jag så mycket längre fram att det blev wedgar istället för mellan-järn på inspelen. Jag tycker inte TP5:an spinner okontrollerat heller.

Nu har jag läst att TP5x ska vara längre från tee, men skulle absolut inte vilja spela en hårdare boll än TP5 så inte ens provat den.

Puttningen förstår jag bättre, ProV1:an upplever jag som mjukare och tycker TP5:an "flyger" iväg från putterhuvudet.

Kommer fortsätta spela ProV1 nu, men jag tycker fortfarande den är extremt dyr.
Det kan ju helt enkelt bero på att du inte har svinghastighet att nyttja alla 5 lager som TP-bollarna består av. Jag själv kan inte alls spela på TP5 då jag tappar mycket längd och tycker dessutom att bollarna känns väldigt hårda i spelet på och runt green. En Pro förklarade en gång att man måste ha en hög svinghastighet för att överhuvudtaget kunna komma åt effekterna från det innersta lagret, vilket låter logiskt om man tänker efter på att bollarna upplevs som mycket hårdare.

Jag tror dock att om du jämför med till exempel Chrome Soft så får du mer liknande längder och känsla som med ProV1
Har provat Taylormade Project (a) (heter Tour Response nu) och den går lika kort den som TP5 utan fem lager så tror inte det är problemet. Kan vara så att ProV1:an utnyttjar medvind bättre, det enda jag kan komma på. Slutade spela ProV1:an för jag spinner den för mycket med järnen, har inget behov att backspinn med en järn-nia. Måste slå en extra klubba p.g.a. det, men kan leva med det när den går längre från tee.

Provade Chrome Soft för ett par år sedan. För lite spinn i närspelet för mig. Den kanske är bättre nu och värd att prova igen. Annars fortsätter jag samla ProV1:or när det är erbjudanden, den fungerar ju bäst. Trodde verkligen att Tp5 skulle vara likvärdig.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JonWol skrev: 04 aug 2020, 12:39Det kan ju helt enkelt bero på att du inte har svinghastighet att nyttja alla 5 lager som TP-bollarna består av. Jag själv kan inte alls spela på TP5 då jag tappar mycket längd och tycker dessutom att bollarna känns väldigt hårda i spelet på och runt green. En Pro förklarade en gång att man måste ha en hög svinghastighet för att överhuvudtaget kunna komma åt effekterna från det innersta lagret, vilket låter logiskt om man tänker efter på att bollarna upplevs som mycket hårdare.
Det där är en gammal myt som inte stämmer. De stora bolltillverkarna skulle aldrig göra en boll som bara någon procent av världens golfare kan spela med.

Kolla den här videon 40 sekunder in så kan du se skillnaderna mellan låga och höga hastigheter och kompressionen:
https://www.youtube.com/watch?v=6TA1s1oNpbk

@Niklas Vill du slå långt ska du undvika alla bollar det står "soft" på enligt MyGolfSpys bolltest. De går kortare.
Skriv svar