Setup inför säsongen

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Skendarn
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 jun 2017, 13:51

Hej allihopa

Tänkte att jag kunde behöva lite råd inför säsongen då jag för tillfället bara har 12 klubbor i bagen. Har för närvarande 17 i hcp men har stått och vevat i Ullna hela vintern minst tre dagar i veckan + tagit lite lektioner så jag har utvecklats något enormt. För tillfället har jag ett enormt gap mellan min fw3 15 grader och min hybrid som är 20,5 grader. Hybriden kan även ställas upp till 22 grader så kanske man ska handla en fw5?
Järnisarna har jag 5 till pw och sen en pitch, 54 grader och 58 grader.

Vad ska jag köpa för klubba?
I bagen 2020
Driver: Cobra F9
FW3: Cobra F9
FW5: Callaway Rogue
H4: Cobra F7 22 grader
5-PW: TaylorMade P790
Wedgar: 50, 54, 58 Callaway MD4
Putter: Scotty Cameron Futura 6M
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Vad har du för järnset? Så kan vi försöka ta reda på vad din pitchingwedge har för loft.

Vad det gäller klubba på den längre änden låter en fw5 vettigt, se bara till att testa ut den bra så du får en vettig gapping. En powerhybrid kan även det vara en idé beroende på vilket man föredrar.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Skendarn
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 jun 2017, 13:51

Min pw har 45 grader i loft så det naturliga är en 50 gradare för att komplettera övriga wedgar.
I bagen 2020
Driver: Cobra F9
FW3: Cobra F9
FW5: Callaway Rogue
H4: Cobra F7 22 grader
5-PW: TaylorMade P790
Wedgar: 50, 54, 58 Callaway MD4
Putter: Scotty Cameron Futura 6M
Cristoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:37

Skendarn skrev:Hej allihopa

Tänkte att jag kunde behöva lite råd inför säsongen då jag för tillfället bara har 12 klubbor i bagen. Har för närvarande 17 i hcp men har stått och vevat i Ullna hela vintern minst tre dagar i veckan + tagit lite lektioner så jag har utvecklats något enormt. För tillfället har jag ett enormt gap mellan min fw3 15 grader och min hybrid som är 20,5 grader. Hybriden kan även ställas upp till 22 grader så kanske man ska handla en fw5?
Järnisarna har jag 5 till pw och sen en pitch, 54 grader och 58 grader.

Vad ska jag köpa för klubba?
Vad är skillnaden i längd på slagen spoon/hybrid?

50 låter vettigt, kanske tom 49? Eller rättare sagt, loften spelar en liten roll då jag tycker det är längden som ska avgöra. Kan säkert skilja med olika skaft/svingvikt osv osv.

Lycka till :)
Callaway
TaylorMade
Hcp Familj
Skendarn
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 jun 2017, 13:51

Min spoon snittcarryar jag runt 210m medan hybriden carryar jag runt 170m så det är ett ganska stort gap där emellan. Och Det är när hybriden är 20,5 grader.
I bagen 2020
Driver: Cobra F9
FW3: Cobra F9
FW5: Callaway Rogue
H4: Cobra F7 22 grader
5-PW: TaylorMade P790
Wedgar: 50, 54, 58 Callaway MD4
Putter: Scotty Cameron Futura 6M
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Svårt att bara rekommendera en klubba bara sådär på pappret.
Allt handlar ju om slaglängden och vilket gap du har.

Wedge tycker jag dock defenetivt du skall peta i en 50 grader.

Men däremot hybrid eller FW på det längre skulle jag inte säga rakt ut vad du skulle ha.
Prova dig fram hos någon som kan göra CF.

Kan ta mig som exempel : jag gjorde CF igår på järn och wedgar. Passade även på o kikade på en lämplig klubba att fylla upp mitt hål mellan J4 och FW3, en hybrid hade varit perfekt i gapet men då jag är en av dom spelarna som drar hybriden vänster så passar jag inte som hybridspelare utan mer järn eller FW hållet. Därför fick jag som rekomendation att peta i en FW 7 eller utility 2-3 istället.

Åk och prova openmind och hitta en klubba som ger dig den längd du behöver för att fylla upp din lucka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Skendarn skrev:Min spoon snittcarryar jag runt 210m medan hybriden carryar jag runt 170m så det är ett ganska stort gap där emellan. Och Det är när hybriden är 20,5 grader.
Har du en snittcarry på en din FW med 15 grader på 210 bör din hybrid kunna flyga betydligt längre än 170 meter, kika på lite teknik och bollträff med den så har du nog fyllt det gapet bra nog när du får lite bättre skjuts där.
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Då kommer jag in och hävdar att du har för många klubbor och att du ska testa att lägga ur några istället!

Troligen är det inte glappet mellan hybrid och fw som gör att du har det hcp du har idag. Tänk om, identifiera din svaghet och utgå därifrån.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Järnisarna har jag 5 till pw och sen en pitch, 54 grader och 58 grader.
Den där delen, det låter som att du har två stycken pitching wedgar?
Jag spelar med en PW från järnsetet som är 45 grader, sedan har jag tre wedgar till 50 / 55 / 60 grader. Jag har aldrig brytt mig om vad de ska kallas men kanske gap wedge, sand wedge och lob wedge. Det spelar inte så stor roll.

Jag gillar iaf den setup:en om man börjar nedifrån. 3 wedgar + en PW från setet - J4 från setet. Där har du 10 klubbor. Sedan en putter, då har du 11 och utrymme för 3 till. Driver, 3W kanske och sedan antingen en hybrid, en 5W eller någon form av utility iron eller extra järn.

Hybrid och fairway wood funkar nog lite bättre från ruff än vad en järnklubba gör, det kan vara till fördel för den sortens klubbor.

Jag gillar hur den här videon går igenom 3 olika klubbor till samma avstånd.
Skendarn
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 jun 2017, 13:51

JohanAdministratör skrev:
Järnisarna har jag 5 till pw och sen en pitch, 54 grader och 58 grader.
Den där delen, det låter som att du har två stycken pitching wedgar?
Jag spelar med en PW från järnsetet som är 45 grader, sedan har jag tre wedgar till 50 / 55 / 60 grader. Jag har aldrig brytt mig om vad de ska kallas men kanske gap wedge, sand wedge och lob wedge. Det spelar inte så stor roll.

Jag gillar iaf den setup:en om man börjar nedifrån. 3 wedgar + en PW från setet - J4 från setet. Där har du 10 klubbor. Sedan en putter, då har du 11 och utrymme för 3 till. Driver, 3W kanske och sedan antingen en hybrid, en 5W eller någon form av utility iron eller extra järn.

Hybrid och fairway wood funkar nog lite bättre från ruff än vad en järnklubba gör, det kan vara till fördel för den sortens klubbor.

Jag gillar hur den här videon går igenom 3 olika klubbor till samma avstånd.
Det råkade bli ett litet skrivfel. Jag har en pitch och två wedgar som är 54 och 58 grader. Järnklubbor har jag 5 till pitch så jag har alltså just nu två klubbor för lite (beställde iofs en 50 graders wedge igår så jag kommer ha 50, 54 och 58 graders wedgar. Min tanke är väl lite att lofta upp hybriden till 22 grader och sedan köpa någonting emellan min fw3 och hybriden. Problemet jag har med hybriden (från matta på ullna) är att jag ofta får dåliga träffar samt har en tendens att pusha ut den. Därav jag tänkte att jag kan lofta upp den, spela den från ruffen och köpa till en mer lättspelad fw5.
I bagen 2020
Driver: Cobra F9
FW3: Cobra F9
FW5: Callaway Rogue
H4: Cobra F7 22 grader
5-PW: TaylorMade P790
Wedgar: 50, 54, 58 Callaway MD4
Putter: Scotty Cameron Futura 6M
Skriv svar