Strongloftade järn

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Azalea skrev:
Egon skrev:Vet inte riktigt vad jag ska svara på här..?
Om jag skriver vad som är sant blir du ju ledsen och går till motattack.

Nåja, vi kan väl klara upp lite felaktigheter.
Ja, OEM erbjuder anpassningar men vad jag skrev handlade mer om att få/kunna/bli anvisad att testa detta.

Loft ger direkt påverkan på spinn.
1grad = ca. 250rpm vid 100mph
Så.. om man t.ex får ut 5500rpm med sin j6 hamnar man på ”bättre” 6000rpm om man loftar upp 2grader.

Några erbjuder även soft-/hard-step.
Bara 1x tror jag det begränsar det till, så det är bara man ligger lite högt/lågt (i bollbana eller dyn.loft) eller tycker att det flex som borde passa känns lite styvt/mjukt.

Dormy m.fl som har ”fitting” är en guide till att välja mellan olika modeller av skaft och huvud. Anpassningen utöver det handlar om längd, lie och grepptjocklek. Det här funkar säkert jättebra men det är inte en ”riktig” custum fitting värdig en klubbmakare.

Det som inte tas upp är din förmåga att svinga klubban och en anpassning av klubbans Moi (läs, hela klubban... inte huvudet). Genom att göra en slope på svingvikt/flex/tot.vikt med någon form av tanke bakom kan man göra setet mer spelbart.
Visserligen finns skaft modell Amt eller flighted men de ligger på fasta värden. En person kan behöva en slope på D4-D0 men med nästan fullvikt på D0 och kanske bara lite mer loft på de längre järnen.
Även om hyggligt rak svingvikt är gammal OEM-standard så gör klubbmakare världen över knappast ett enda set med rak svingvikt längre.

Vad har vi mer... jo, Attack angle (AoA).
Där har Trackman hittat på nåt de kallar spinloft. Denna blir praktiskt sett alltid strax under launch angle och visar mer hur du/skaftet ”presenterar” loftet vid impact. Det är bara att verifiera skaftet, se om det kan justeras med stepping och/eller loft. Självklart får man avväga om spinn och launch harmoniserar. Gör den inte det är troligtvis ett annat val av klubbhuvud att rek:a.

Egon
Jag tar det som att det är mitt inlägg du svarade på? Även fast du inte citerade.

Först och främst, ledsen och går till motattack? Jag frågade dig om du kunde backa upp dom påståenden du postat. Är det att vara ledsen och gå till motattack? Om du postar åsikter och påståenden måste du ju räkna med att någon/några ifrågasätter det...

Du säger att det du skriver är sant. Med en sådan uppfattning om sig själv och sina åsikter känns det ganska menlöst att jag eller någon annan ens diskuterar med dig här i tråden då du uppenbarligen har en sådan hög tro på dig själv och dina åsikter, att oavsett vad för argument osv som skrivs så kommer du inte ta till det ändå.

Man får ju lätt uppfattning om att du läst saker på nätet och sedan bestämt dig att det du läst är fakta utan att sett det i praktiken eller själv byggt klubbor, gjort custom fittings eller varit på utbildningar inom ämnet.
Mycket teori och en del praktik...
Vad av ovanstående vill du anmärka på?

Nåja, jag kan läsa av en l-m, räkna ut svingvikt, steppa, frekvensmäta, ha koll på småsaker som hoseldjup när jag bygger etc. vilket är några nivåer upp på vad de flesta fitters mäktar med... nåt mer du vill att jag ska förklara?

Egon
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Egon skrev:
Azalea skrev:
Egon skrev:Vet inte riktigt vad jag ska svara på här..?
Om jag skriver vad som är sant blir du ju ledsen och går till motattack.

Nåja, vi kan väl klara upp lite felaktigheter.
Ja, OEM erbjuder anpassningar men vad jag skrev handlade mer om att få/kunna/bli anvisad att testa detta.

Loft ger direkt påverkan på spinn.
1grad = ca. 250rpm vid 100mph
Så.. om man t.ex får ut 5500rpm med sin j6 hamnar man på ”bättre” 6000rpm om man loftar upp 2grader.

Några erbjuder även soft-/hard-step.
Bara 1x tror jag det begränsar det till, så det är bara man ligger lite högt/lågt (i bollbana eller dyn.loft) eller tycker att det flex som borde passa känns lite styvt/mjukt.

Dormy m.fl som har ”fitting” är en guide till att välja mellan olika modeller av skaft och huvud. Anpassningen utöver det handlar om längd, lie och grepptjocklek. Det här funkar säkert jättebra men det är inte en ”riktig” custum fitting värdig en klubbmakare.

Det som inte tas upp är din förmåga att svinga klubban och en anpassning av klubbans Moi (läs, hela klubban... inte huvudet). Genom att göra en slope på svingvikt/flex/tot.vikt med någon form av tanke bakom kan man göra setet mer spelbart.
Visserligen finns skaft modell Amt eller flighted men de ligger på fasta värden. En person kan behöva en slope på D4-D0 men med nästan fullvikt på D0 och kanske bara lite mer loft på de längre järnen.
Även om hyggligt rak svingvikt är gammal OEM-standard så gör klubbmakare världen över knappast ett enda set med rak svingvikt längre.

Vad har vi mer... jo, Attack angle (AoA).
Där har Trackman hittat på nåt de kallar spinloft. Denna blir praktiskt sett alltid strax under launch angle och visar mer hur du/skaftet ”presenterar” loftet vid impact. Det är bara att verifiera skaftet, se om det kan justeras med stepping och/eller loft. Självklart får man avväga om spinn och launch harmoniserar. Gör den inte det är troligtvis ett annat val av klubbhuvud att rek:a.

Egon
Jag tar det som att det är mitt inlägg du svarade på? Även fast du inte citerade.

Först och främst, ledsen och går till motattack? Jag frågade dig om du kunde backa upp dom påståenden du postat. Är det att vara ledsen och gå till motattack? Om du postar åsikter och påståenden måste du ju räkna med att någon/några ifrågasätter det...

Du säger att det du skriver är sant. Med en sådan uppfattning om sig själv och sina åsikter känns det ganska menlöst att jag eller någon annan ens diskuterar med dig här i tråden då du uppenbarligen har en sådan hög tro på dig själv och dina åsikter, att oavsett vad för argument osv som skrivs så kommer du inte ta till det ändå.

Man får ju lätt uppfattning om att du läst saker på nätet och sedan bestämt dig att det du läst är fakta utan att sett det i praktiken eller själv byggt klubbor, gjort custom fittings eller varit på utbildningar inom ämnet.
Mycket teori och en del praktik...
Vad av ovanstående vill du anmärka på?

Nåja, jag kan läsa av en l-m, räkna ut svingvikt, steppa, frekvensmäta, ha koll på småsaker som hoseldjup när jag bygger etc. vilket är några nivåer upp på vad de flesta fitters mäktar med... nåt mer du vill att jag ska förklara?

Egon

Tolkar jag dig rätt Egon att du jobbar med fitting ? Vore intressant att veta mer om din bakgrund.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

stevvee skrev: Tolkar jag dig rätt Egon att du jobbar med fitting ? Vore intressant att veta mer om din bakgrund.
Tyvärr inte.
Bor på fel plats och började med golf efter barn och familj kom vilket gjorde det lite för sent för att kunna göra en karriär.
Är tekniskt intresserad så när jag blev smittad av spelet blev frågorna för många och för svåra ”säljarna” att klara av. Fanns ingen annan ro än att hämta in all information själv.

Har byggt, lagat, fixat o trixat med klubbor i snart 20 år. Har gått på de flesta nitar praktiskt och hittat nivån på hur j-a viktigt det är men ibland inte är. Teori och praktik finns alltså, diplom är en kostnadsfråga. Hade jag haft behovet hade jag tagit kostnaden.

När man nördar in sig ordentligt finns det ingen riktig gräns för den tid man lägger ner. Att lära sig hur man bygger golfklubbor är inte det svåra utan det är att veta hur alla små variationer skapar problem och hur man ska fixa till det tekniskt.
På senare år har tyngdpunkten mer legat på hur klubban påverkar spelaren.

Men för att återkomma till din fråga.. Nej, jobbar inte som fitter och det vore väl att skjuta lite lågt isf. Klubbmakeri är mer min inriktning dvs. inte lägga fram klubbor som borde passa utan anpassa dem så ATT de passar.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Egon skrev:
stevvee skrev: Tolkar jag dig rätt Egon att du jobbar med fitting ? Vore intressant att veta mer om din bakgrund.
Tyvärr inte.
Bor på fel plats och började med golf efter barn och familj kom vilket gjorde det lite för sent för att kunna göra en karriär.
Är tekniskt intresserad så när jag blev smittad av spelet blev frågorna för många och för svåra ”säljarna” att klara av. Fanns ingen annan ro än att hämta in all information själv.

Har byggt, lagat, fixat o trixat med klubbor i snart 20 år. Har gått på de flesta nitar praktiskt och hittat nivån på hur j-a viktigt det är men ibland inte är. Teori och praktik finns alltså, diplom är en kostnadsfråga. Hade jag haft behovet hade jag tagit kostnaden.

När man nördar in sig ordentligt finns det ingen riktig gräns för den tid man lägger ner. Att lära sig hur man bygger golfklubbor är inte det svåra utan det är att veta hur alla små variationer skapar problem och hur man ska fixa till det tekniskt.
På senare år har tyngdpunkten mer legat på hur klubban påverkar spelaren.

Men för att återkomma till din fråga.. Nej, jobbar inte som fitter och det vore väl att skjuta lite lågt isf. Klubbmakeri är mer min inriktning dvs. inte lägga fram klubbor som borde passa utan anpassa dem så ATT de passar.

Egon
Ett litet tillägg.
En fitter för ett märke har egentligen bara en manual (matrix) att följa och en sure-fit bag med olika alt. klubbhuvud och skaft.
Möjligen en lie-board (riktiga klubbmakare använder tusch och impact spray) och lite olika tjocklek på grepp.
Intåget av l-m i fittingen gjorde den tillgänglig inomhus och då måste man förankra resultaten i något man kan presentera för kunden.
Egentligen ser man allt på bollbanan och l-m är bara det sista lilla extra. Nu har det blivit något nödvändigt för de som ska gå efter OEM-manualen till punkt och pricka dvs. de som inte egentligen inte kan mer än vad den säger.

Egon
Användarens profilbild
Azalea
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 mar 2018, 23:41

Egon skrev:
Azalea skrev:
Egon skrev:Vet inte riktigt vad jag ska svara på här..?
Om jag skriver vad som är sant blir du ju ledsen och går till motattack.

Nåja, vi kan väl klara upp lite felaktigheter.
Ja, OEM erbjuder anpassningar men vad jag skrev handlade mer om att få/kunna/bli anvisad att testa detta.

Loft ger direkt påverkan på spinn.
1grad = ca. 250rpm vid 100mph
Så.. om man t.ex får ut 5500rpm med sin j6 hamnar man på ”bättre” 6000rpm om man loftar upp 2grader.

Några erbjuder även soft-/hard-step.
Bara 1x tror jag det begränsar det till, så det är bara man ligger lite högt/lågt (i bollbana eller dyn.loft) eller tycker att det flex som borde passa känns lite styvt/mjukt.

Dormy m.fl som har ”fitting” är en guide till att välja mellan olika modeller av skaft och huvud. Anpassningen utöver det handlar om längd, lie och grepptjocklek. Det här funkar säkert jättebra men det är inte en ”riktig” custum fitting värdig en klubbmakare.

Det som inte tas upp är din förmåga att svinga klubban och en anpassning av klubbans Moi (läs, hela klubban... inte huvudet). Genom att göra en slope på svingvikt/flex/tot.vikt med någon form av tanke bakom kan man göra setet mer spelbart.
Visserligen finns skaft modell Amt eller flighted men de ligger på fasta värden. En person kan behöva en slope på D4-D0 men med nästan fullvikt på D0 och kanske bara lite mer loft på de längre järnen.
Även om hyggligt rak svingvikt är gammal OEM-standard så gör klubbmakare världen över knappast ett enda set med rak svingvikt längre.

Vad har vi mer... jo, Attack angle (AoA).
Där har Trackman hittat på nåt de kallar spinloft. Denna blir praktiskt sett alltid strax under launch angle och visar mer hur du/skaftet ”presenterar” loftet vid impact. Det är bara att verifiera skaftet, se om det kan justeras med stepping och/eller loft. Självklart får man avväga om spinn och launch harmoniserar. Gör den inte det är troligtvis ett annat val av klubbhuvud att rek:a.

Egon
Jag tar det som att det är mitt inlägg du svarade på? Även fast du inte citerade.

Först och främst, ledsen och går till motattack? Jag frågade dig om du kunde backa upp dom påståenden du postat. Är det att vara ledsen och gå till motattack? Om du postar åsikter och påståenden måste du ju räkna med att någon/några ifrågasätter det...

Du säger att det du skriver är sant. Med en sådan uppfattning om sig själv och sina åsikter känns det ganska menlöst att jag eller någon annan ens diskuterar med dig här i tråden då du uppenbarligen har en sådan hög tro på dig själv och dina åsikter, att oavsett vad för argument osv som skrivs så kommer du inte ta till det ändå.

Man får ju lätt uppfattning om att du läst saker på nätet och sedan bestämt dig att det du läst är fakta utan att sett det i praktiken eller själv byggt klubbor, gjort custom fittings eller varit på utbildningar inom ämnet.
Mycket teori och en del praktik...
Vad av ovanstående vill du anmärka på?

Nåja, jag kan läsa av en l-m, räkna ut svingvikt, steppa, frekvensmäta, ha koll på småsaker som hoseldjup när jag bygger etc. vilket är några nivåer upp på vad de flesta fitters mäktar med... nåt mer du vill att jag ska förklara?

Egon
Anmärker inte, utan frågar bara för att få svar.

Det är just det som är problemet, alldeles för många har teori men väldigt lite praktik. Man kan läsa sig till hur mycket som helst och se hur många YouTube klipp man vill men att faktiskt göra fittings, jobba med att utveckla klubbor osv är en helt annan sak.

Finns så mycket som kommer med erfarenhet av det som ingen teori kan ersätta.

Dessutom något som är väldigt viktigt att understryka i detta när det kommer till klubbmakeri osv är att skillnaderna är oerhört små för dom flesta golfare för att dom helt enkelt är för dåliga golfare. Dom är alldeles för inkonsekventa. Det är en sak att bygga klubbor till Tiger Woods och en sak att bygga dom för Anita Andersson.

För det handlar om hur bra man slår bollen och hur bra man är på att anpassa sig efter det man har. Ger du Tiger en 44" driver med ett lätt damskaft så kan han garanterat efter bara några slag få väldigt bra värden med den, däremot känns den nog inte så bra för honom. Medans Anita behöver ett damskaft för att det hjälper henne så gott det går. Spelar ingen roll om det är svingvikt C6 eller D1 för henne hon kommer missa precis lika mycket ändå för att hennes teknik brister.

Medans Tiger garanterat hade kunnat säga att denna är lättare än den andra om han skulle jämföra en med C6 och en med D1, men han skulle kunna slå båda precis lika bra. Så spelar det någon roll då om Anita lägger ex antal tusen på att en klubbmakare bygger ett set till henne istället för att hon gör en generell fitting på sin klubb eller i en butik? Nej absolut inte. För i praktiken kommer hon inte slå bättre och oftast känner dom inte ens skillnad på varken skaft eller annat som ändras (förutom grepptjocklek). Så i praktiken spelar det ingen roll och det är ju precis därför dom flesta tillverkarna t ex inte bygger sina klubbor efter korrekt svingvikt (även fast vissa säger det). För det första är det inte lönsamt då det tar alldeles för mycket resurser på fabriken och skulle kräva en tillverkning av så många huvuden osv. Ta en klubba som är 1 tum förlängd med ett tungt skaft t ex PX 6.0 eller kanske t om X100. Det klubbhuvudet måste vara så lätt för att svingvikten ska bli korrekt.


Lycka till att få tillverkarna att tillverka så många olika vikter på huvuden för att täcka alla skaftkombinationer dom erbjuder plus möjlig förlängningar/kortningar och olika greppvikter. Visst dom kan börja göra det, men tillverkningskostnaderna hade stigit i taket och konsumenterna hade fått betala det så klart och det är ingen som skulle betala dom pengarna för ett järnset.

Varför går då folk till klubbmakare? Ja det är ju trots allt en liten klick golfare som gör det. Främst för att dom intalar sig själv att det sitter i klubborna. För att det finns så väldigt många fix ideér bland golfare så mycket av prestationen sitter i utrustningen. Vad är det första folk tänker om dom puttar dåligt eller slicar sin driver? Majoriteten tänker att dom ska byta klubba. Inte det mest logiska att gå till en tränare.

Inte tänker en fridrottsutövare t ex som inte lyckas springa under en viss tid att jag måste köpa nya skor för det kommer göra att jag lyckas. Dom tänker att dom måste träna mer och ta hjälp för att förbättra sin teknik. Samma med en fotbollsspelare eller precis vilken annan idrottsutövare som helst.

Dom fittings som görs generellt i landet, då säger jag generellt på Dormy, GolfStore och andra större aktörer räcker gott och väl till amatörgolfarna. Har för mig att mindre än 4% av alla Sveriges golfare har under 5 i hcp. Det säger ganska mycket om kvalitén på golfare. Igen tillbaka till Tiger och Anita. Dom flesta golfarna i Sverige ligger runt 25-30 i hcp om jag inte minns fel. Alltså är dom alldeles för dåliga för att ens märka skillnad på om en klubba är byggd efter korrekt svingvikt, skaft frekvens osv osv osv. Allra minst skulle dom betala för ett sådant set när dom inte ens märker skillnaden för att dom är för dåliga golfare.

Det sitter mer mellan öronen än i klubban. Det är oerhört få som ens känner någon skillnad, men om dom VET och blir tillsagda då blir det skillnad., för dom intalar sig själv det. Det är ju som en slags placebo effekt. Men att en generell amatörgolfare i Sverige känner eller presterar bättre med en klubba som är byggd av en klubbmakare är väldigt liten. Tiger känner skillnad på svingvikt, 2 gram i ett klubbhuvud eller 4 gram i skaft eller liknande. Men inte Anita eller 99.9% av alla oss här i forumet, du och jag inkluderat. Inte om vi inte vet det innan. Inte en chans.

Det är skillnaden på teori och praktik i detta fallet.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Egon skrev:
stevvee skrev: Tolkar jag dig rätt Egon att du jobbar med fitting ? Vore intressant att veta mer om din bakgrund.
Tyvärr inte.
Bor på fel plats och började med golf efter barn och familj kom vilket gjorde det lite för sent för att kunna göra en karriär.
Är tekniskt intresserad så när jag blev smittad av spelet blev frågorna för många och för svåra ”säljarna” att klara av. Fanns ingen annan ro än att hämta in all information själv.

Har byggt, lagat, fixat o trixat med klubbor i snart 20 år. Har gått på de flesta nitar praktiskt och hittat nivån på hur j-a viktigt det är men ibland inte är. Teori och praktik finns alltså, diplom är en kostnadsfråga. Hade jag haft behovet hade jag tagit kostnaden.

När man nördar in sig ordentligt finns det ingen riktig gräns för den tid man lägger ner. Att lära sig hur man bygger golfklubbor är inte det svåra utan det är att veta hur alla små variationer skapar problem och hur man ska fixa till det tekniskt.
På senare år har tyngdpunkten mer legat på hur klubban påverkar spelaren.

Men för att återkomma till din fråga.. Nej, jobbar inte som fitter och det vore väl att skjuta lite lågt isf. Klubbmakeri är mer min inriktning dvs. inte lägga fram klubbor som borde passa utan anpassa dem så ATT de passar.

Egon

Intressant att ta sin hobby till en så djup nivå men du är inte ensam direkt utan många nördar ner sig ordentligt och går in för saker till 110%.
bl.a jag, fast inte i att bygga klubbor då utan annat.

Det är väll samma sak där med tyckande om fitting och klubbmakare men det är en annan femma :mrgreen:
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mark Crossfield hade recenserat Rouge X på banan, jämför också mot ex 718 MB vid 9:15.

https://youtu.be/o7_Pr4EMQQ4
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Och de konstaterar väl i princip att de längre järnen är för lågt loftade för den kategorin som köper den typen av klubbor? 7-PW verkar fungera kan för långsammare svingar men sen hybrider. Och för de som kan få upp 4-6 ordentligt så går 7-PW alldeles för högt?

Det går tillbaka till det Egon säger, klubborna är säkert superbra förutsatt att rätt person får en ordentligt CF av en som kan hantverket. Kommer det någonsin hända med dessa? Nä, troligen inte och då riskerar de bara att stöka till det för de som köper dessa. Först kan de inte slå 5-6 och sen behöver de köpa 2 wedgar till.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Enannantanke skrev:Och de konstaterar väl i princip att de längre järnen är för lågt loftade för den kategorin som köper den typen av klubbor? 7-PW verkar fungera kan för långsammare svingar men sen hybrider. Och för de som kan få upp 4-6 ordentligt så går 7-PW alldeles för högt?

Det går tillbaka till det Egon säger, klubborna är säkert superbra förutsatt att rätt person får en ordentligt CF av en som kan hantverket. Kommer det någonsin hända med dessa? Nä, troligen inte och då riskerar de bara att stöka till det för de som köper dessa. Först kan de inte slå 5-6 och sen behöver de köpa 2 wedgar till.

Ja lite det Egon säger men även det jag nämnde tidigare att det är enbart en klubba som är märkt med "fel" siffra som även dom två anmärker på.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

stevvee skrev:
Enannantanke skrev:Och de konstaterar väl i princip att de längre järnen är för lågt loftade för den kategorin som köper den typen av klubbor? 7-PW verkar fungera kan för långsammare svingar men sen hybrider. Och för de som kan få upp 4-6 ordentligt så går 7-PW alldeles för högt?

Det går tillbaka till det Egon säger, klubborna är säkert superbra förutsatt att rätt person får en ordentligt CF av en som kan hantverket. Kommer det någonsin hända med dessa? Nä, troligen inte och då riskerar de bara att stöka till det för de som köper dessa. Först kan de inte slå 5-6 och sen behöver de köpa 2 wedgar till.

Ja lite det Egon säger men även det jag nämnde tidigare att det är enbart en klubba som är märkt med "fel" siffra som även dom två anmärker på.
Mja det är en del fram och tillbaka i den videon tycker jag.

Jag har inget emot att nån slår längre än jag, de flesta som påpekat sånt och bryr sig om det har ändå haft mer tre gånger så högt hcp som jag och slår 15 fler slag trots att de slår längre :). Trist utveckling men man får rösta med plånboken...
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Skriv svar