karma grepp

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Stinker
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 mar 2018, 20:22

testade Karmas grepp på en av mina klubbor. Det känns inte som det har lika mycket "taper" som andra grepp, trots det står allt är standard. Gillade det dock.

Priset är ynka 20 kr för ett grepp (cirkus).

Ser dock att det väger endast 44gram, (ett golfpride väger 50). Så min fråga är om denna viktskillnad har någon potential till att förvränga resultatet.?
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

6 gram är en svingvikt har jag för mig, så lite skillnad blir det även om du inte nödvändigtvis märker det. Jag skulle tro att du inte skulle känna av det om du inte visste om skillnaden. Men jag gissar bara.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Stinker
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 mar 2018, 20:22

jag ändrade greppet på min trätrea som har ett rätt tungt skaft (86 gram), märkte en skillnad på hur mycket klubbhuvud "kändes" i handen-till det bättre!

Vill också ändra på mina järn, eftersom jag vill ha samma grepp på alla klubbor, är dock lite orolig eftersom jag redan slår bollen förhållandevis högt med mina kbs tour stiff
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Stinker skrev:jag ändrade greppet på min trätrea som har ett rätt tungt skaft (86 gram), märkte en skillnad på hur mycket klubbhuvud "kändes" i handen-till det bättre!

Vill också ändra på mina järn, eftersom jag vill ha samma grepp på alla klubbor, är dock lite orolig eftersom jag redan slår bollen förhållandevis högt med mina kbs tour stiff
Det är inte komplicerat att sätta en liten viktplugg i greppänden om du tror det kommer göra nån skillnad.

PMa Egon för tips.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Stinker skrev:jag ändrade greppet på min trätrea som har ett rätt tungt skaft (86 gram), märkte en skillnad på hur mycket klubbhuvud "kändes" i handen-till det bättre!

Vill också ändra på mina järn, eftersom jag vill ha samma grepp på alla klubbor, är dock lite orolig eftersom jag redan slår bollen förhållandevis högt med mina kbs tour stiff
Sådär initialt så låter det som du fått tag på ett damgrepp. De brukar ligga runt 40g.
Skillnaden (6g) är runt 1swp men det viktiga är att det, i sig, inte gör något på de fysiska förhållanden som flex och böjpunkt. Mao... dina farhågor om skillnad i bollbana är alltså ogrundade.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Enannantanke skrev:
Det är inte komplicerat att sätta en liten viktplugg i greppänden om du tror det kommer göra nån skillnad.

PMa Egon för tips.
Tack för förtroendet!

Svingvikt är intressant ur flera aspekter. Den främsta är att det egentligen bara är ett ”bygg-mått” och på nåt sätt framställs det som något enskilt väldigt viktigt av tillverkare och inte minst säljare eller de där som ”sprider sin sk.. via youtube”.

Svingvikt bygger man mot för att ha koll på att setet blir som det ska. Varje del vägs och läggs in i ett ”excel”, sen jämnar man ut vikterna där (med en viss grundprincip) så att önskvärd svingvikt erhålls och slutligen dubbelkollar man den färdiga klubban med svingviktsvåg eller genom att mäta balanspunkt manuellt.

Olika skaftvikt är oftast det som avgör vilken svingvikt man bygger mot. 9g skaftvikt är 1swp. Då vi har skaft mellan 70-130g på järn så förstår man kanske att skillnaden i svingvikt kan vara stor och att det är tekniskt ”omöjligt” att alla set ska byggas mot en universell svingvikt.
D2 är/känns inte detsamma med 2 olika flex. Det är bara en kod för var balanspunkten på ekipaget ligger och den säger inget om hur huvudet ”känns” i baksvingen. Hur du laddar skaftet avgör vilken svingvikt du bör ha på den klubban.. och inget mer.
Där har ni fö. en enkel kontrollfråga som avslöjar kunskapen hos de flesta. Dvs. tjötar de en massa om svingvikt när ni testar olika klubbor... så är de inget att ha!

Ditt ex. om vikt i greppändan är mer änvänt än man kan tro. Många spelare vill ha mer vikt i klubban men inte högre svingvikt. Extrema ex. på backweight är Sergio Garcia som (ett tag iaf.) hade 30-40g installerat i butten i sina redan tunga skaft. Mer tyngd utan att dra ner på trögheten i klubban... och kanske tom. tvärtom. Inom LD har man mixtrat mycket med backweighting för att öka upp sin ss.

Egon
Skriv svar