Johan - 2024 nu kör vi!!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

JohanAdministratör skrev:Ikväll blev det två timmar på GolfStar Brommas range och övningsgreen.

150 slag och 60 chippar. Ren blockträning för att sätta tekniken inför lördagens HGK Tour-tävling som ska bli kul att spela.

HGK Tour är Huvudstadens GK:s egna tour för singel-handikappare. Det är 8 deltävlingar under året som ligger som grund för uttagningar till seriespel, en order of merit samt att en av tävlingarna är KM.

Årets första tävling är en tvåmanna bästboll. En skön start på tävlingssäsongen att ha en back-up vid sin sida.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Grymt koncept till uttagningar för serielag osv!
Saltar alltid en bra story
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

JohanAdministratör skrev:Ikväll blev det två timmar på GolfStar Brommas range och övningsgreen.

150 slag och 60 chippar. Ren blockträning för att sätta tekniken inför lördagens HGK Tour-tävling som ska bli kul att spela.

HGK Tour är Huvudstadens GK:s egna tour för singel-handikappare. Det är 8 deltävlingar under året som ligger som grund för uttagningar till seriespel, en order of merit samt att en av tävlingarna är KM.

Årets första tävling är en tvåmanna bästboll. En skön start på tävlingssäsongen att ha en back-up vid sin sida.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kul upplägg! Önskar hemmaklubben hade möjlighet till nåt liknande. Gett upp hofen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Japp Hofen är uppgiven för säsongen. Kanske blir något torsdagslir där.

Idag fick jag in mer träning.
Cirka 125 bollar på range. Mixed grill av drivers, wedgar, J4 mest. Sedan en cirka 30 små chippar. Det hela avslutades med 6 hål på GolfStar Bromma innan spöregnet kom.

De 6 hålen kändes finfina, jag gick -1 efter en bogey och två birdies. Prickade green med drivern från 240 meter på avslutande hål 6 vilket var kul. Sköt också en J7 rätt mot pinnen spikrak på hål 2. Överlag mycket fokus på lugna svingar och ett lugnt humör. Imorrn bitti är det årets första tävling, en partävling på GolfStar Riksten med Huvudstadens GK.

Wish me luck!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Då var årets första turnering klar.
Jag och min partner kom på delad 9 plats av 16 lag, det var inte så bra kanske men mitt spel kändes helbra.

Av 32 gubbar så var jag 9 bäst med 78 slag +6. Jag trodde det skulle räcka längre men det var en riktigt duktig samling golfare.

Vi spelade Tee 61 så det var ett bra genrep inför nästa helgs SHF H30 som spelat på liknande längder.

Som ni ser nedan var första nio riktigt stabila, tappet kom sista fem hålen. Framförallt 14/15/16 där jag använde Puttern 9 gånger... missade bl.a. en 20-centimeters efter slarv.
i veckan ska jag fortsätts nöta med driver då jag alltför ofta tappade den höger, 8 tapp varav några var riktigt grova.
10/18 gir är jag rätt nöjd med ändå. Några av missarna var på foregreen.

Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Klämde in en nia på GolfStar Waxholm igår efter jobbet. Banan var kalasskick redan så den rekommenderas varmt.

Tee 65 i rejäl vind var riktigt tufft, lite för svårt för mig men det var bra träning. Jag sköt 45 slag efter två par, 6 bogies och en dubbel.

Tanken var att träna drives och det gjorde jag men det gick inte bra. Endast två fairwayträffar på 7 försök. Det ledde till kassa lägen och fler misstag eller svåra slag.

Vad ska jag ta med mig från ett sånt pass?

Bild

Silja Line i bakgrunden :)

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Att du har fler fairwayträffar på 7 hål än vad jag brukar ha på 18 :)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tänkte summera årets första SGF H30 Tour tävling.

Åkte ned fredag efter jobbet med Oskar från forumet och mötte upp en annan trevlig forumit, Fredrik. Så jag hann tyvärr inte spela in Sofiedal.
Banan var väl en mix av park och lite hed, vi spelade tee 63 men jag upplevde aldrig bana särskilt lång.

Första rundan börjar bra, med en birdie direkt på ettan och 39 slag första nio, trots två bollar i vatten och en OOB!
Sista nio tröt orken något och jag signade en 44 för 83 slag och +11. När jag kom till hål 18 hade jag fortfarande chans på en sänkning men det slutade med en snaphook out.

Runda 2 blev 9 bogies, två dubblar och en birdie för 85. Spelet kändes faktiskt bättre men jag chippade och puttade uselt.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Idag blev det ett monsterpass på putting green!
Den nya Taylor Made Spider Tour kom igår och idag skulle den nötas in. 3 timmar puttning, med spindeln, bollstart och längdkänsla blev det.

Det kändes till slut riktigt bra, bollarna trillade i från höger och vänster och längdkänslan satt. Bollträffen är riktigt skön och ruller blir bra.
Pendeln börjar sitta nu också, bollen startar och rullar bätttre.

Någon som har tips på övningar till putting green? Idag körde jag 8 bollar spindel, bollstart med alignment pro och en gate samt längd där jag gjorde 5 olika slots som bollen skulle stanna inom.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Här kommer en analys av helgens spel på Finspång och H30 Tour-tävlingen.

Inspel fredag kväll efter jobbet.
Cirka 88 slag, fem bortslagna bollar efter 7 hål och en retlig push-slice som gäckade mig. Spelet kändes helt värdelöst och inget funkade. Det tog ned mina förväntningar rejält och gjorde att jag kände mig riktigt otaggad inför lördagens runda. Lite som jag redan inna befarat. Jag var nämligen nära på att inte åka dit eftersom formen var så dålig.

Lördag och tävling.
På övningsgreenen får jag inte till en enda vettig putt. Jag tror jag slår en 30 puttar från olika distanser och sätter inte en enda putt.
Går över till rangen istället och där får jag till kalasslag. Jag har släppt allt som har med svingteknik att göra och går bara på känsla och levererar fina järn. Jag går upp på första tee och slår en sådan duff att jag knapp kommer fram till fairway. Jag får hacka ut mig till fairway och sedan spinner mina fina PW av green, jag chippar upp den och tvåputtar för en dubbel.
Sedan slår jag 10st J2 från tee, en J4, en J6 och alla de sätts fint i spel. Två drives slår jag, det ena snappar jag bort i en ruff och det blir den enda bollen som försvinner under dagen, sedan slår jag en kalasdrive på 18 mitt i.
Puttyipset hittade tillbaka också, jag missade två puttar som var cirka 20cm... 39 puttar på 7 greenträffar = en väldigt massa chippar också.
90 eller 91 slag tror jag det blev.. uppgiven värre. Två stycken 4-puttar var det också.
Bild


Söndagen.
Inget kunde bli sämre så jag testar att köra cross-handed på övningsgreenen och kör det sedan resten av dagen. Det blev mycket bättre, men ändå hade jag 34 puttar. Känslan var dock en helt annan. Jag fortsätter att lira safe med järn och spelar faktiskt helt ok första nio med fyra par och fem bogies. Där två treputtar med Gir ställde till en annars bra start. Sista nio känns lika stabilt men sedan på hål 14 en kort par fem har jag en 70 meter in och ska slå en 60-gradare från ruffen och slår världens jäkla socket ut i tjockruffen. Ifrån tjockruffen slår jag en till socket innan jag på tredje försöket får in den på green där jag levererar en 8 totalt. ridå. Bogey, dubbel, par bogey blir avslutningen för en 86. 7 sämre än HCP.
Bild


Summering, mitt spel var inte i närheten av bra nog att klara av de små och snabba greenerna. Även om det långa spelet kändes bra så lyckades jag inte träffa greenerna och när jag missade så satt inte chippar och wedgar något bra heller. Där får fokus ligga den närmsta tiden. Att få upp bollen på greener och närmare hål med chippar.

Det positiva med helgens spel var att jag bara slog bort en enda boll och det var den där första drivern på runda 1. Efter det så lirade jag på samma boll i 22 hål på raken. Nu bryter jag ihop och kommer igen.

I veckan hoppas jag på lite trevligt nöjeslir med vänner, Lidingö GK idag efter jobbet med mina tidigare kollega som börjat jobba där.
Sedan blir det kanske någon med runda i veckan innan det blir Båstad i helgen.

Bild

Delade boende med ParadisPetter här från forumet!
Bild

Bild
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Om man bortser ifrån spelet så var det ju en fantastiskt trevlig helg, kändes som jag känt Oskar i typ.. 4 år!
Saltar alltid en bra story
Skriv svar