Johan - 2024 nu kör vi!!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Paradispetter skrev:Om man bortser ifrån spelet så var det ju en fantastiskt trevlig helg, kändes som jag känt Oskar i typ.. 4 år!
Ja det sociala trumfade spelet!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tänkte reflektera lite över målen som jag skrev i den stora Mål 2018-tråden:

Mina 3 mål.

1. Minst 1 Topp-10-placering i SGF H30-Tour.
2. Stabilare med drivern från tee.
3. Jag ska göra minst 100 birdies, vid ett 70-tal rundor. Eller dubbla procenten från 2017 till 12% från 6%.

Återkommer med planering över hur jag ska nå dit.

Återkoppling på mina mål...
Topp 10 känns såååå avlägset just nu. Men jag får kämpa på.
Reflektion. För att ta en topp tio så har det krävts +8 / +7 över över 36 hål på de två första deltävlingarna. Det innebär att jag skulle skjuta typ personligt rekord två tävlingsdagar på raken. Om jag ska nå det måste jag förbättra spelet överlag. Den som funkar OK just nu är spelet från tee. Mkt där handlar om att jag slagit färre drives och fler järn från tee. Nu handlar det alltså om att utveckla förmågan att träffa greener för att ge mig chanser att göra birdie och tvåputta för par. Det är steg 1. Steg 2 måste vara att utveckla puttningen. Där har jag satt in åtgärden att lägga om puttgreppet till crosshanded.
Så för att fortsätta jobba mot målet ska jag fokusera på greenträffar. Borde jag sätta upp ett GIR-mål för närmsta 10 rundorna eller något liknande? Eller för helgens spel kanske? Hur ska jag träna på att träffa greener?

Stabilare från tee med drivern
Jag har nu spelat 40 hål på raken utan att slå bort en boll från tee. Så på god väg där. MEN jag har lagt drivern åt sidan en hel del till förmån för J2 och J4 och mer strategiska val som tar bort hinder ur spel. Det känns som ett bra koncept. Men jag känner även att drivern har börjat funka bättre. Så här är jag på rätt väg i alla fall.

Jag har spelat 17 rundor. Det är 306 hål och jag har gjort 16 birdies = 5%...
Jag har satt in ett åtgärdspaket. Cross handed-puttning från och med nu.. Men paketet måste utvidgas till GIR-träning som jag också skrev om i punkt ett.
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

JohanAdministratör skrev:Tänkte reflektera lite över målen som jag skrev i den stora Mål 2018-tråden:

Mina 3 mål.

1. Minst 1 Topp-10-placering i SGF H30-Tour.
2. Stabilare med drivern från tee.
3. Jag ska göra minst 100 birdies, vid ett 70-tal rundor. Eller dubbla procenten från 2017 till 12% från 6%.

Återkommer med planering över hur jag ska nå dit.

Återkoppling på mina mål...
Topp 10 känns såååå avlägset just nu. Men jag får kämpa på.
Reflektion. För att ta en topp tio så har det krävts +8 / +7 över över 36 hål på de två första deltävlingarna. Det innebär att jag skulle skjuta typ personligt rekord två tävlingsdagar på raken. Om jag ska nå det måste jag förbättra spelet överlag. Den som funkar OK just nu är spelet från tee. Mkt där handlar om att jag slagit färre drives och fler järn från tee. Nu handlar det alltså om att utveckla förmågan att träffa greener för att ge mig chanser att göra birdie och tvåputta för par. Det är steg 1. Steg 2 måste vara att utveckla puttningen. Där har jag satt in åtgärden att lägga om puttgreppet till crosshanded.
Så för att fortsätta jobba mot målet ska jag fokusera på greenträffar. Borde jag sätta upp ett GIR-mål för närmsta 10 rundorna eller något liknande? Eller för helgens spel kanske? Hur ska jag träna på att träffa greener?

Stabilare från tee med drivern
Jag har nu spelat 40 hål på raken utan att slå bort en boll från tee. Så på god väg där. MEN jag har lagt drivern åt sidan en hel del till förmån för J2 och J4 och mer strategiska val som tar bort hinder ur spel. Det känns som ett bra koncept. Men jag känner även att drivern har börjat funka bättre. Så här är jag på rätt väg i alla fall.

Jag har spelat 17 rundor. Det är 306 hål och jag har gjort 16 birdies = 5%...
Jag har satt in ett åtgärdspaket. Cross handed-puttning från och med nu.. Men paketet måste utvidgas till GIR-träning som jag också skrev om i punkt ett.
Nu är ju jag en sämre golfare än dig, men min amatörsanalys är att det nog vore bra att slå mer driver (så länge dom är i spel) för att få kortare klubbor in för fler GIR och förhoppningsvis lite kortare birdieputtar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bra spel idag efter att ha fått in ett rangepass med mycket driver.

Bild

Träningen gick ut på att slå drives med 50-75% styrka och att hitta avstånd med wedgar.
Det som saknades idag var puttningen. Hade bra birdielägen på hål 3-8 men fick inte i en enda.. han dessutom bra lägen på 14,15,16,17 men inga birdies.

Bild

Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

I onsdags var det företagstävling på Kungliga Drottningholm GK.
Jag slog ut på hål 10 och mina första 9 var inget vidare där jag började med bogey, bogey, dubbel efter att ha tagit felbeslut från tee och hamnat i djupa fairwaybunkrar på hål 1 och 2 och slagit en TOK-duff på hål 3. Noterbart var att alla missarna kom med järn-nian..
42 slag och 13 poäng var inget vidare.

Sista nio däremot kom jag igång bättre, alltså hål 1-9. Där körde jag lite mer full fart med drives vilket gav mig bättre inspelslägen. +1 och 20 pinnar räddade scoren.

Banan var grym. Layouten är bra, ännu bättre än faktiskt finishen och skötseln. Sedan finns det riktigt bra träningsmöjligheter. Skulle gärna bli medlem där en dag.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Ser ju ut som du börjar komma ner mot rätt score Johan! Lite bättre första nio och du har fina 18 hål!

Jag hoppas själv hinna spela lite i helgen och sen till veckan. Blir premiär på "hemma" banan där jag bor. Kommer bli intressant då jag spelat rätt ok hittils.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Idag är det H30 på Skinnarebo!
Wish me luck.

Banan var katastrof-skick. Endast greener och tees verkar ha kunnat vattnas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Nu händer det grejer!
Hade en lektion i torsdags där vi jobbade på en ny handledssnärt a la Dustin.
Kändes toppen. Lycka komma mer square till bollen och komma mer inifrån och jobba bättre med rotation.

Blev 9 hål ikväll med 19p trots en missad 40cm-putt på sista hålet.

Spelet kändes stabilt, inte många gir men missarna var runt greenen med rätt lugna lösningar.

Bogeyn på ettan kom efter en treputt. Bogeyn på tvåan var lite dålig 116m till en stor green men står i uppförsbacke och hookar den till ett riktigt dåligt läge. Tvåputten var ok.
Hål 9 så missar jag en wedge från 70m i ruffen kort om green, chippar upp den 40cm ifrån men missar putten.
I övrigt värt att nämna 4st chip enputt på raken hål 4/5/6/7.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Nu händer det grejer!
Hade en lektion i torsdags där vi jobbade på en ny handledssnärt a la Dustin.
Kändes toppen. Lycka komma mer square till bollen och komma mer inifrån och jobba bättre med rotation.

Blev 9 hål ikväll med 19p trots en missad 40cm-putt på sista hålet.

Spelet kändes stabilt, inte många gir men missarna var runt greenen med rätt lugna lösningar.

Bogeyn på ettan kom efter en treputt. Bogeyn på tvåan var lite dålig 116m till en stor green men står i uppförsbacke och hookar den till ett riktigt dåligt läge. Tvåputten var ok.
Hål 9 så missar jag en wedge från 70m i ruffen kort om green, chippar upp den 40cm ifrån men missar putten.
I övrigt värt att nämna 4st chip enputt på raken hål 4/5/6/7.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Max vill se video på handledssnärten så han förstår vad som menas! Men härligt med framsteg!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ikväll har jag nött vidare på GolfStar Bromma.
Det blev en nätt 3 timmar lång session med FlightScope vid min sida. Totalt block-träningspass som enbart handlade om att hitta känslan efter lektionen. 200 ville ungefär slog jag. Mixade klubbor så allt från gap wedge till spoon.

Till slut kändes det riktigt bra. Bollbanan var riktigt stilig med en draw. Och den gick LÅNGT! Ett sånt jävla power move är det jag har tränat in.
Spoon carry 220
J2 carry 210
J4 200
J5 190
Det såg nästan för långt ut i FlightScope så det kan vara att spinnen på de här nya 90-comp bollarna är något låg. Återkommer med det när jag har lyckats exportera siffrorna ur FlightScope.

Bild

En väldigt rolig sak som jag bokade idag är att jag ska vara mer på en Vision54-workshop på Stockholms GK nästa vecka. Det ser jag verkligen fram emot. Jag har blivit inbjuden av Petra och Mikael som håller i det hela.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar