Generella tävlingsregler ang elvagn

Här snackar vi allmänt om golf...
akka89
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 feb 2015, 18:32
Ort: Mälarö GK

Hej!
Någon som har koll på vad reglerna säger ang Elvagn på tävlingar? Vet att det är hyfsat vanligt (även ibland dom yngre spelarna) på den andra sidan pölen (Storbritannien/Irland). Men dom har kanske andra regler?

Behövs det tillstånd från tävlingsledningen? lokal regel? Läkar intyg etc.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

akka89 skrev:Hej!
Någon som har koll på vad reglerna säger ang Elvagn på tävlingar? Vet att det är hyfsat vanligt (även ibland dom yngre spelarna) på den andra sidan pölen (Storbritannien/Irland). Men dom har kanske andra regler?

Behövs det tillstånd från tävlingsledningen? lokal regel? Läkar intyg etc.
Enligt min kunskap så finns det inga regler som förbjuder elvagn på samma sätt som golfbil.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

På H30 / H40 är det bara att köra på med elvagn iaf..
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Orkar man inte dra sin vagn kanske det är dags att besöka det lokala gymmet!

Läkarintyg borde vara ett krav på elittävlingar.
akka89
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 feb 2015, 18:32
Ort: Mälarö GK

Sandstream skrev:Orkar man inte dra sin vagn kanske det är dags att besöka det lokala gymmet!

Läkarintyg borde vara ett krav på elittävlingar.
Konstigt resonemang även fast jag delvis kan hålla med dig. Men har du en tävlingsdag med 36hål som även har en backig terräng så handlar det inte om att orka ta sig runt utan mer om att maxa sin prestation.

Dock pratar vi en 18håls tävlingsdag eller en sällskapsrunda är bära/vagn att föredra.
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Sandstream skrev:Orkar man inte dra sin vagn kanske det är dags att besöka det lokala gymmet!

Läkarintyg borde vara ett krav på elittävlingar.
Så på PGA-touren borde spelarna bära sin egen bag om de inte har läkarintyg?

Elvagn är otroligt bra för att hjälpa till att hålla fokus under en tävling över 36 hål. Jag använde det själv när jag tävlade på juniortourerna och jag behövde definitivt inte besöka gymmet då (mountainbikecyklist samt längdskidåkare utöver golfen).
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Min syn på det hela är att om man inte tillåts att ha en caddie så ska man hantera sin bag själv.

Att man tillåts ha vagn förenklar spelet rent fysiskt, även om undersökningar visar att skillnaden i energiförbrukning mellan att bära och att dra är försumbara. Att man då kan köpa sig en fördel genom en elvagn känns som fel väg att gå.

De som kan dra sin vagn över 36 hål och behålla fokus ska premieras. De som inte kan det behöver träna mer.

Det här får mig att tänka på Robert Gustafssons häcklande av Annika Sörenstam och katastrofen när potatissalladen var slut i sponsortältet :lol:

(PGA-touren är en helt annan sak, utanför detta ämne)
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Sandstream skrev:Min syn på det hela är att om man inte tillåts att ha en caddie så ska man hantera sin bag själv.

Att man tillåts ha vagn förenklar spelet rent fysiskt, även om undersökningar visar att skillnaden i energiförbrukning mellan att bära och att dra är försumbara. Att man då kan köpa sig en fördel genom en elvagn känns som fel väg att gå.

De som kan dra sin vagn över 36 hål och behålla fokus ska premieras. De som inte kan det behöver träna mer.

Det här får mig att tänka på Robert Gustafssons häcklande av Annika Sörenstam och katastrofen när potatissalladen var slut i sponsortältet :lol:

(PGA-touren är en helt annan sak, utanför detta ämne)
Samtycker!
Saltar alltid en bra story
Skriv svar