Stenhårda greener

Här snackar vi allmänt om golf...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Det har ju inte regnat på en månad nu i Stockholms-området och jag tycker det börjar bli löjligt svårt att få bollen att stanna på green. Någon som upplevt liknande och har tips?

Slår man från ruffen är det omöjligt att få stopp på bollen och även från fairway är allt mer än en järn-8 svårt att få stopp på. Att landa innan green finns inte som ett alternativ på Kungsängen Kings då det oftast är ruff tjockare än vad jag någonsin har sett eller en bunker/vatten framför green. På Bodaholm går det att landa innan men man måste ha tur med studsarna. Nej, tycker det blivit lite väl svårt att spela nu. Någon som håller med mig?
Hcp: ~12
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Har haft samma problem som du när greenerna blir för hårda. Det handlar ju väldigt mycket om bollträff. Nu har jag inte samma problem idag som jag hade för något år sedan och jag träffar bollen betydligt mycket bättre idag efter mycket slit.

Men det är svårt att ge något konkret tips då man inte vet hur du slår bollen (högt/lågt) mycket eller lite spinn osv.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Torkar greenerna ut och inte heller är designade för att vara hårda så är det svårt för de flesta golfare att få stopp på bollen. Visst kan du försöka förändra spinn och höjd/infallsvinkel i slagen men frågan är hur mycket svårare du gör det för dig själv då.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Ja, men ser ju att även proffsen får problem på US Open när det är extremt hårt, så väldigt svårt för en amatör.

Jag slår bollen så den brukar stanna 1-2 meter efter nedslagsmärket med en järnsjua (mjuka greener), PW stannar där den landar och backspinn med 52* wedge, så tror inte jag kan göra mycket mer. Acceptera läget då helt enkelt.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Efter den varmaste maj-månaden någonsin så torkar hela Sverige ut just nu... På Finspång gav jag upp tanken att överhuvudtaget få stopp på bollen.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Drog en PW in mot ettan på Frösåker igår som nog flygvapnet registrerade på radarn, flaggan stod kort, landade 2m förbi och rullade av i bakkant. För den som kan Frösåker vet att den greenen är enorm.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Lite av en lättnad att höra att alla har problem, inte bara jag. Det är ju kul med den extra utmaningen, golf blir ju lätt för enkelt...hm...
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Har spelat en hel del på Bro Hof senaste dagarna och har inte märkt av någon skillnad. Bollarna stannar som de brukar.
Kanske har med underlaget att göra och att de har i princip obegränsat med vatten (ligger vi Mälaren).
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Senast jag spelade Kings i veckan var det betydligt bättre. Mest Bodaholm som är extremt hårt. Några få banor har specialtillstånd att ta vatten från Mälaren och jag kan tänka mig att Bro-Hof är på den listan. Läste vad bankonsulenten skrev på golf.se och banskötarna har en utmaning. Sen verkar det rent allmänt vara dålig kunskap enligt honom om bevattning. Man vattnar för lite, det blåser fel för spridarnas placering och spridarna kan vara snea av massa möjliga saker.
Hcp: ~12
Cristoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:37

Det är ni som har för bra teknik. Bättre att som jag ha en bristande teknik och slå bollen högt. Enda gången jag verkligen kommer undan med det är nu :lol:
Callaway
TaylorMade
Hcp Familj
Skriv svar