Ett tappert försök att skriva dagbok.

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Ericson
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 maj 2017, 09:31

Då var det dags för mig att skriva lite dagbok.
Tanken är att få ut lite tankar och funderingar som kan uppstå kring golfen samt avlasta sambon så att hon slipper ännu ett middagssamtal som cirkulerar kring varför i helvete jag inte kan träffa fairway på sjuan...

Kort om mig:
Gick grönt kort kurs som liten 7-8 åring utan att ta steget att faktiskt komma ut och skaffa mig ett handicap.
2011: tog jag tag i golfen igen och sänkte mig från 36 till 18 under den säsongen.
2012-2014: pendlade handicapet mellan 17-19.
2014: lades klubborna på hyllan i samband med flytt från Göteborg till Umeå pga studier.
2017: togs golfen upp igen pga. att min kropp inte riktigt orkade med min då pågående satsning inom tyngdlyftning. Första rundan på tre år resulterade i en sänkning ner till 16. Säsongen bestod senare av idel höjningar och några enstaka buffertzoner innan jag avslutade säsongen starkt och sänkte mig ner till 15.
2018: Jag är nu medlem på Umeå GK men kommer troligtvis även spela en del golf även i Stockholm där sambon har sin familj och Göteborg där jag har min familj.

Återkomsten till golfbanan skedde i samband med att skadeproblem satte stopp för tyngdlyftningen och således fanns/finns det en del skavanker som gör sig påminda på golfbanan.
Jag har haft stora problem med höftaktivering vilket ständigt jobbas med(blir dock sakta men säkert bättre med hjälp av rehab). Jag brukar beskriva problemet som att höften helt enkelt lägger av efter några hål. Det fanns t.ex. några rundor där jag spelat in 23-25 poäng första 9 för att sen komma in på 26-28 poäng alternativt avbryta rundan i förtid.
I övrigt finns även skavanker i form av gammal korsbandsskada som gör sig påmind ibland, aktiveringsproblematik vid höger skuldra/axel, rygg och nacksmärtor samt skevhet som till stor del beror på höftproblematiken.
Så för att sammanfatta kan man säga att rent kroppsligt finns det en del att ta hänsyn till.

Det bör tilläggas att det även finns en hel del positivt kring tyngdlyftningsträningen.
Rörligheten är generellt sett väldigt god, kroppskontrollen likaså samt att det finns en hel del kraft och explosivitet att försöka ta tillvara på.
Vidare så har jag under åren byggt upp en relativt god kunskap kring hur kroppen fungerar, framförallt hur min kropp reagerar på olika former av belastningar, vilket kommer till nytta när jag skall försöka få kroppen att anpassa sig från att enbart jobba i en riktning(uppåt) till att klara av belastningen från svingen.

Det blev visst inte så "kort" om mig...

Nu till golfen då.

Vill börja med mina tre mål för säsongen:
1. Ha en kropp/golfsving som inte gör ont.
2. Träna golf regelbundet
3. Singelhandicap...

Hur skall dessa då uppnås?
1. Jag har har fått tag på en väldigt kompetent fysioterapeut vid namn Lars Berglund som har god förståelse för belastningarna som min kropp har fått utstå tidigare och det känns som att vi är på god väg mot en mer smärtfri vardag och således även en smärtfri golfsving.
Jag har även gått en del hos en naprapat som hjälp mig en hel del och kommer fortsätta gå dit när jag känner att min kropp är i behov av manipulation.
Sist men absolut inte minst så är planen att ta ett gäng lektioner för att få till en effektivare och därav mer skonsam sving.

2. Skapa en plan.
Av egen erfarenhet vet jag att träning överlag, oavsett idrott, kräver planering.
Att bara gå till gymmet och lyfta lite, gå ut i spåret och springa lite eller att åka och spela lite tennis fungerar sällan bra om man vill få till en vettig utveckling. Så varför skulle golfen vara annorlunda?
I dagsläget har jag inte alls kunskapen för att skriva ihop någon form av träningsschema, dock så finns det gott om litteratur och artiklar att läsa, så något form av träningsprogram skall nog kunna arbetas fram.

3. Denna punkt är omöjlig om inte punkt 1 uppnås och även om kroppen håller så är det långt från säkert att jag kommer kunna nå singel redan denna säsong. Tanken med denna punkt är att jag alltid vill ha ett mål som är högt ställt att sträva efter samtidigt som det alltid skall finnas någon grad av realism i målet så att det faktiskt går att nås.


Förhoppningsvis kan denna dagbok vara intressant för någon där ute att följa.

Om det är någon i Umeå området som är sugen på en runda någon dag är det bara att höra av sig. Som Göteborgare i exil här uppe har jag inte direkt gott spelpartners.

Väl mött!
Ericson
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 maj 2017, 09:31

Tänkte skriva min första uppdatering på dagboken direkt.

Måndag 28/5:
Första golflektionen i mitt 26åriga liv föranleddes av både förhoppningar och nervositet.
Tränaren som jag hade bokat in mig hos heter Mathias Ferry och är pro vid Umeå GK.

Jag har några dagar innan pratat med tränaren lite angående min bakgrund och min förutsättningar så lektionen tog vid där vårt förra samtal avslutades.
Därefter började lektionen med att jag fick slå några slag medan han kollade samt några slag som filmades.

Första frågan jag fick var hur jag greppade klubban, vilket jag visade.
Jag visste att mitt grepp var aningen originellt, vilket det lätt blir när man är upplärd av sig själv/pappa utan direkt kunskap.
Varpå han visade mig filmen och förklarade varför greppet jag hade nu gjorde att det blev väldigt svårt att få ett bra svingspår och ett square klubbhuvud vid impact. Jag gillade hur han förklarade det och att han faktiskt förklarade det rätt ingående. Detta kanske inte är för alla då vissa nog blir skrämda av för mycket tekniskt snack, men jag känner igen mig från tyngdlyftningen som har mycket gemensamt med golfen(jobba med vinklar, samma rörelse gång på gång, småkorrigering etc.).

Sagt och gjort så fick jag ett nytt grepp där jag gått från att inte kunna se en enda knoge på vänster hand vid setup till att nu kunna se två stycken. Samt bort med mitt superkraftiga interlock/klämma skiten ur höger lillfinger och istället ett overlap.
Självklart blev detta en väldigt konstig känsla och kändes som att en quickhook var oundviklig, dock blev det en ögonöppnare när han fick mig att "squarea" klubbhuvudet. Bara av att stå med klubban square och detta grepp förstod jag vilken stabilitet det kan medföra jämfört med mitt gamla grepp.
Några övningssvingar och senare slag förstod jag absolut vad vi var ute efter med det nya greppet. Vilket tränaren även visade och förklarade med hjälp av video.

Därefter fick jag känna lite mer på detta innan vi la till ytterligare ett steg för att även jobba svingplan.
Två bollar lades fram, en placerad i höjd med främre fotens häl och en med bakre fotens häl.
Den främre lite närmre kroppen och den bakre lite längre från kroppen. Målet är då alltså att svinga mellan dessa och på så sätt få ett bättre svingplan där jag inte skär bollen.
Instruktionen blev då att att alltid göra minst 3 övningssvingar utan boll innan jag slår ett slag med boll i denna övning.
Svinga utan boll var inga problem men så fort jag skulle slå en boll tog jag även med den främre bollen. Dock flög bollen jag skulle slå helt okej trots att jag plockade extrabollen också.
Fjärde försöket innebar första "klarade" slaget och oj vilken känsla. Greppet gav bättre vinklar och mer kompakt känsla, aktiveringen av kroppen blev enklare och detta i kombination med bättre svingplan gav en grymt bra känsla i kroppen samt en fin draw på bollen.

Punkterna att jobba med inför nästa lektion(som för övrigt är på måndag 4/6) är:
1. Grepp, två knogar synliga och square klubbhuvud.
2. Bollplacering, j9 i lodlinje från bröstbenet
3. Svingspår, ovan nämnda övning.


Känns som en bra start och lagom med saker att tänka på och jobba på.
Hoppas hinna med 2-3 bra pass där jag jobbar med detta innan nästa lektion.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Väl skrivet och intressant! Tack! :)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kul med en ny dagbok!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Kul att du tränar med Mathias, väldigt kompetent kollega!

Jag ser fram emot att följa din resa både när det gäller golfen och dina fysiska förutsättningar så att säga. Diskussioner kring krafterna och belastningarna i en golfsving ser jag fram emot.
Ericson
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 maj 2017, 09:31

Kul att första inläggen var uppskattade! Det tackar vi för!

Uppdatering
Efter lektionen måndagen 28/5 blev det en del golf spelad trots att jag även fick ta hand om en sambo som opererade knät den 29/5.

Jag jobbade vidare med att pränta in det nya greppet i hjärnan vilket jag ändå tycker har gått relativt smidigt.
Utöver det låg mycket fokus på rangen på att få till svingspåret med hjälp av "bollövningen" som jag beskrev i tidigare inlägg.
Första passen så tog det en hel del försök innan jag lyckades få iväg en boll utan att plocka främre bollen också, dock så gick det snabbare och snabbare att komma in i det för varje pass som gick. Mot slutet av veckan hade jag börjat få till rätt många bra slag på rangen med wedgar och j9. j7 och j6 kunde gå ibland medan j5 och j4 inte alls gick att få till. Problemen med dom lägre järnen påminde mig om vilken osäkerhet jag känt kring bollplaceringen.

Övrig golfträning har för tillfället inte strukturerat upp i någon större bemärkelse än.
För att inte negligera närspelet helt har jag valt att köra 100-200 chippar per pass där jag kör 10-20 chippar per läge och framförallt försöker hitta realistiska och svåra lägen. Chippar från plan mark på fairway har fungerat hyfsat bra däremot känns det mer vettigt att träna lite uppför/nedför/sidled lies från ruff då det känns som att det finns en del att jobba på där.

Över till puttningen som främst har handlat om att hitta känsla för längd samt att starta bollen rakt.
Det förstnämnda har varit rätt svårt vilket till viss del kan förklaras av en låååång vintersäsong här uppe i Umeå samt en ny putter.
Den nya puttern blev en Odyssey O-Works #1WS Red med SS mid slim 2.0 grepp(beställde fel variant då jag egentligen ville ha Winn greppet) och anledningen till köpet var att jag redan under förra säsongen insett att en face balanced putter inte alls var vad som passade mitt puttstroke.

Veckan bestod även av både premiär för rundor på 9 såväl som 18 hål.
Kul även om mycket av det som tränas in på rangen försvinner på banan och ojämnheten såhär mitt i en omläggning av svingen är påtaglig.
Första rundan på 9 hål resulterade i 14p med tre streck. Helt okej även om det är surt när på några hål när två bollar försvinner ut i skogen redan från tee.
Premiären för 18 hål gick ungefär liknande med 30p(har jag för mig) och samma känsla/tendenser som rundan innan.
Hade dock en fin period hål 10-15 då jag gick -1 trots boll i vattnet på 10.
Slutsatsen av rundorna får nog vara att jag föll tillbaka in i ett sämre svingspår lite för ofta samt att jag måste få ordning på spelet med driver, fw och låga järn. Det känns dock bra att det redan nu finns en hel del bra slag i bagen också! Helt klart positiv känsla i kroppen efter premiärrundorna!
Ericson
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 maj 2017, 09:31

Snabba uppdateringar här för tillfället då jag tar ikapp lite efter att inte haft så mycket tid senaste veckan.
Tanken är att uppdatera efter varje träning eller runda för att få korta inlägg då nuvarande inlägg blir lite väl mastiga.

Måndag 4/6, Lektion nr. 2.
Lektionen inleddes med att vi gick igenom det jag skulle jobba på från förra lektionen samt att jag fick visa några slag.

Överlag så såg min uppställning okej ut dock så fick jag till mig att jag skulle försöka få bak min högeraxel då jag lätt hamnar lite väl långt fram med den och genom det försvårar ett bättre svingspår. Alltid kul när man känner en skillnad direkt då man testar något. Förstod precis vad han menade och visst blev det enklare att svinga mer "utåt".

Vi gick snabbt från att slå slag med j9 till j7 då jag förklarade att jag tyckte att j9 och wedgar fungerat okej men inte lägre järn.
Fick då till mig att mina svingar generellt ser helt okej ut och att det oftast är kvaliteten på bollträffen som varierar(kraftigt) och således ger en "falsk" feedback på hur svingen ser ut. Känns rimligt att så är fallet och det blir till att fokusera på att känna efter när jag slår ett dåligt slag om det är svingen som varit dålig eller bollträffen.

Nästa steg var att börja "aktivera" högerhanden och aktivt "stänga" den i bollträffen. Den beskrivningen kanske inte är jättelätt att förstå och det var inte dom orden som tränaren använde utan det är så jag beskriver det i mitt huvud. När jag får till denna får jag, vad jag upplever det som, ett kraftigare tillslag på bollen samt en tydlig draw. Det känns även som att jag kan kontrollera slaget bra(dom gångerna jag får till det).

Det sista som vi pratade om som blir lite överkurs då jag vill undvika att ha för mycket att tänka på när jag ska slå bollen är hur jag startar min sving och följaktligen svingspåret därefter. Just nu startar jag svingen och drar klubban ganska tydligt bakåt för att sen vända på toppen och komma ner mer rakt. Där vill då tränaren att jag skall starta avsevärt mycket rakare och om något vända och vara aningen flackare i nersvingen.
Detta är något som jag reflekterat över tidigare och skall försöka jobba på när jag känner att dom övriga momenten fungerar väl för dagen.

Det som jag skall jobba vidare på inför nästa lektion är således:
1. Jobba vidare med "bolldrillen", alltså svingspåret inifrån ut.
2. "Aktivera" högerhanden så att jag aktivt "stänger" i bollträffen
3. Jobba hårt med låga järn på rangen för att hitta svingen även där.
4. Då ovanstående fungerar okej skall jag även jobba på hur jag startar svingen för att öka stabiliteten.

I övrigt bestämde vi att nästa lektion blir först 26/5 då det tyvärr inte gick att få till någon tid som fungerar innan dess.
Vi bestämde även då att den lektionen blir uppföljning på spelet med järnen och att jag efter det önskar att jobba på driver och FW för att komma av tee på långa hål på ett vettigt sätt.
Ericson
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 maj 2017, 09:31

Tisdag 5/6.

Kom till golfklubben vid 12:30.

Började att chippa 100 chippar.
50st. med 50 graders från 20-25 meter från enkla lägen.
50st. med 60 graders från ruff och kort flagplacering för att jobba på att våga slå igenom på dom korta jobbiga slagen.
Kändes sämre än vad det gjort på senaste gångerna och jag hade mycket järnspöken och kunde knappt bestämma mig för hur jag skulle slå slagen och resultaten blev därefter också. Insåg dock att jag får ta det för vara det är och låta det vara för nu.

Vidare till rangen där jag jobbade vidare och väldigt många slag med j7 som kändes väldigt bra för dagen.
Fortsatte med j5 och j4 som båda två inte ville vara med och leka. Fick väl till några enstaka bra slag men det var många quickhooks och diverse andra konstigheter. Insåg här att jag måste börja filma mig själv mer då vet om att det var på det sättet jag utvecklade min teknik inom tyngdlyftningen.
Slog även en del slag med wedgar då jag med nya greppet och svingen inte riktigt blivit bekväm med siktet än.
Känns som att det tar sig ju mer jag slår och det handlar främst om att lita på mig själv och svingen.

Vidare till puttgreen där det spenderades 20 min på att starta bollen i linje.
Satte upp två peggar som en gate för puttern för att komma rakt till bollen samt en gate för bollen 30-40cm framför.
Det tog ett tag men till slut började jag få till både pendeln på puttern och starta bollen där jag ville.

Avslutade med att spela en runda(6 hål) på korthålsbanan.
-1 efter tre birdies, två bogeys och ett par.
Kändes skönt att kunna starta bollen bra och att längdkontrollen känns okej på korta avstånd. Får inte bli för bekväm med mattorna på korthålsbanan/rangen bara!
Ericson
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 maj 2017, 09:31

Onsdag 6/6.
Kom fram till golfbanan 19:30.
Nationaldagens pass inleddes till skillnad från de flesta andra passen på rangen(närspelsområdet var upptaget av grönt kort kurs).
Jobbade vidare på samma saker som tidigare och j7 känns nu någorlunda stabil även om jag fortfarande sprider bollarna väl mycket till höger och vänster.
Steget till j5 känns dock som en ocean och det börjar bli frustrerande att jag inte alls får till det.
Filmat bakifrån ser det helt okej ut och jag inser såhär i efterhand att jag även skall testa att filma framifrån för att se vart jag faktiskt lägger bollen i stansen samt hur vinklarna ser ut därifrån.

Slog några slag med FW 3 och driver som både två går ungefär likadant.
Bland dom hyfsade slagen blandar jag spikraka slag med att att slå fade eller draw.
Dock så är även hälften av slagen total katastrof som antingen kan vara quickhooks, slice, sky etc.
Alltså ingen kontroll över huvud taget!

Körde lite längdkontroll där jag puttade en stege med 3 fots ökningar i längd.
5 försök per avstånd och minst en måste i för att få gå vidare.
Kom som längst till 8:e bollen vilket jag var mycket nöjd med.

Klockan 21:00 slår jag ut för att spela 9 hål(en av få gånger jag är tacksam över att bo här uppe, solnedgång ca. 22:50 just nu).
Inleder första 6 hålen med att gå +4, vilket är 2 slag bättre än mitt handicap, trots boll i vattnet på ettan och out på femman.
Efter det följer dock två katastrofhål som totalstreckas efter att jag slutat räkna slagen halvvägs fram till hål...
Avslutar med ett par och går in på 16p. Frustrationen var när rundan var klar pga hur jag spelat och tänkt på hål 7 och 8. Dock får jag ändå säga att såhär i efterhand är jag väldigt nöjd med många slag på första sex hålen och att jag lyckades samla mig till hål 9.


Jag kommer befinna mig hos min sambos familj söder om Stockholm nästa vecka och tänkte kolla om det är någon som vill lira en runda.
Dagarna som jag skall försöka få till golf på är tisdagen 12/6 och torsdagen 14/6.
För att göra kvinnan glad har jag lovat att försöka spela golf på förmiddagen och således föredrar jag starttider kring 9-10 tiden.
Kör bil ner så kan ta mig lite vart som i Stockholm med omnejd. Om någon är sugen är det bara att skicka PM så styr vi upp något!
Ericson
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 maj 2017, 09:31

8/6

Tanken var att köra ett rangepass på ca. 1 timma då det var det som hanns med för dagen.

Kan summera passet ganska enkelt.
I stort sett allt gick åt helvete.
Spred bollar till höger och vänster.
Quickhooks var vanliga och även en hel del bollar som läckte ut till höger.

Tar inte med mig något av detta pass mer än att en dålig dag på rangen fortfarande är bättre än en dag helt utan golf.
Skriv svar