Ren nyfikenhet

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Hallå golfvänner.

Jag har funderat lite och vart jäkligt nyfiken på detta.

Min hemmaklubb är Sölvesborgs GK och vi lagar INTE uppslagen torv med att lägga tbx den.
Utan vi har med en sandpåse med gräsfrö i som vi fyller hålet med.
Jag har inte spelat jätte många banor men ändå 10-15st.
Men har aldrig stött på det någon annanstans.

Hur vanligt är detta?Bild

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Cristoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:37

Tror inte det är så vanligt av den enkla anledningen att det är någon som måste gå och fylla på påsarna osv. Skulle dom bli fuktiga så börjar de väl gro i dom.

Tror bara det är en logistikfråga.

Skulle det kunna vara en fråga om grässort också måntro?
Callaway
TaylorMade
Hcp Familj
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Det är rätt ovanligt i Stockholmstrakten, ev har Brohof och Ullna dessa om jag minns rätt?

Kan ha att göra med grässort och belägenhet, där det blåser mycket brukar återplacerade tovor kunna blåsa iväg och då måste man ändå fylla med sand/fröblandning.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Den förklaring jag har hört är att torven åker upp när de klipper gräset.
Så därför ska vi ej lägga tbx dem.
Utan vi ska fylla upp hålet med denna sand/gräsfrö blandningen.

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Bro Hof tog bort påsarna i år. Har inte sett det på någon annan bana.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ringman skrev:Den förklaring jag har hört är att torven åker upp när de klipper gräset.
Så därför ska vi ej lägga tbx dem.
Utan vi ska fylla upp hålet med denna sand/gräsfrö blandningen.

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Tycker förklaringen håller. Det finns många som retar sig på när torvorna ligger bredvid och de tror då att någon struntat i att lägga tillbaka dem. Det är tom. så illa att klubb/greenkeeper (på vissa anläggningar) gått ut med meddelande om ev. bestraffning till personer som underlåter att lägga tillbaka torv. :roll:
Det är ren inkompetens och på gränsen till foliehatt på såna slutsatser.

Sanningen är att bilar, vagnar och tom. spelarnas skor, vid blött väderläget, lyfter bort de flesta av torvorna igen. Även fåglar lyfter på torvor fast det tror jag är mindre vanligt om man inte har så kråktätt som det är på Sölvesborg. Där har ju kråkorna fullt sjå med att norpa bollar. ;)

Egon
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Egon skrev:
Ringman skrev:Den förklaring jag har hört är att torven åker upp när de klipper gräset.
Så därför ska vi ej lägga tbx dem.
Utan vi ska fylla upp hålet med denna sand/gräsfrö blandningen.

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Tycker förklaringen håller. Det finns många som retar sig på när torvorna ligger bredvid och de tror då att någon struntat i att lägga tillbaka dem. Det är tom. så illa att klubb/greenkeeper (på vissa anläggningar) gått ut med meddelande om ev. bestraffning till personer som underlåter att lägga tillbaka torv. :roll:
Det är ren inkompetens och på gränsen till foliehatt på såna slutsatser.

Sanningen är att bilar, vagnar och tom. spelarnas skor, vid blött väderläget, lyfter bort de flesta av torvorna igen. Även fåglar lyfter på torvor fast det tror jag är mindre vanligt om man inte har så kråktätt som det är på Sölvesborg. Där har ju kråkorna fullt sjå med att norpa bollar. ;)

Egon
Bild

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Har väl att göra med vilken grässort man har och banans ekonomi. Kan tänka mig att det är dyrare att så nytt hela tiden än att laga torv..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Obstacle1
Inlägg: 87
Blev medlem: 23 aug 2016, 17:40

Enda gången jag har varit med om detta var på Vallda förra året där man får med sig nåt rör med sand. Jag körde bärbag och hade svårt att fästa det där röret nånstans. Tappade det nånstans på första hålet och fick gå och skämmas för mina torvor resten av rundan...
Instagram: frer1985

Driver: Callaway Rogue sub zero
Spoon: Callaway XR
Järn: Titleist AP2
Wedgar: Callaway MD4 S grind
Putter: Scotty Cameron Select Newport 2.5
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

En liten bisak om torvor.
Lägg tillbaka och trampa till... likförbannat är det mindre än hälften som växer fast. Om man däremot trasar sönder torvan (inget tour-slag) så blir det mer som att fylla i med jord/sand.

Det finns inget värre än när bollen vilar på en uttorkad lös torva... (Ja, jag brukar släpduffa som miss numera) och då har jag hellre bollen i en rejäl grop. Finessen med gropen är att bollen, pga. ren och skär fysik, alltid ligger så att det går att få till en ren träff.

Egon
Skriv svar