Hur får man placera hålen?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Ofta när jag är ute och spelar pratar folk om att hålen inte får placeras hur som helst.
Antar att det är under tävlingar som det kan finnas regler men vet någon vad reglerna säger?
Får man placera hålen i en lutning, hur nära greenkanten som helst osv?
Användarens profilbild
fredacler
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 jun 2015, 08:58
Ort: Örebro

Hoppas att detta kanske kan vara någon hjälp?! :)

https://www.randa.org/Guidance-on-Runni ... -Positions
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Detta är en källa till diskussion och irritation. Jag punktar ned några saker, men det finns fler faktorer, som man kan se i fredaclers inlägg.

1. 33 % lätta, 33 % medel och 33% svårare pinplaceringar brukar vara en vanlig regel, men vad som är svårt respektive lätt kan ju vara en smaksak och har ju också med vilket hcp man har.
2. Placering av hål 3-4 m från greenkant. Här tror jag att i proffssammanhang kan det vara ner mot 2 meter.
3. Hålet skall placeras i en jämn lutning, ca 1 klubba runt om. Anm: många tolkar detta som om hålet skall vara horisontellt plant, men det är fel. Lutningen får dock inte vara för stor. En mycket enkel regel är att om man släpper bollen från axelhöjd ska bollen rulla max 1 fot. Att hitta en exakt jämn lutning kan vara svårt. På hemmabanan finns det hål där detta är omöjligt.

Med dessa tre punkter kommer man långt.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det där med att släppa bollen från axelhöjd och sedan få den att stanna ska jag testa.
Det är också därför dom skickliga greenkeepers arbetar med mätare av hårdheten.

Har greenen rätt mjukhet kan man ställa bollen på jävligare ställen och ändå vara "ärlig". Däremot så studsar ju bollen iväg till och med på platta ställen när greenerna är för hårda. Igår på Drottningholm så stod de riktigt jävligt på många ställen men jag kände ändå att de inte var fel.

En sådan här till exempel kan man använda för att mäta hårdhet,
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

en ytterligare fundering.

I princip skulle man kunna placera ett hål ca 1 m från en kant på en green med en tydlig plattå, om det är jämnt bakom. Nu tror jag att det är väldigt få som placerar ett hål så tight, utan i de flesta fall är det minst 2 m efter kanten. Om ni nu förstod hur jag menar!
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Reglerna stipulerar väl främst hålets storlek och att det ska vara lokaliserat på green. Resten är en rekommendation och då gäller inga ”regler”.

Egon
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

NJA Egon. Det kan mycket väl vara så att det inte finns någon lex-hålplacering.... men det finns denna R&A-skriften, samt att jag har varit med i tävlingssammanhang där tävlingsansvarig, domare diskuterat hur hålet skall placeras, där de har haft en tydlig bild och kunnat förklarat varför ett hål kan eller inte kan placeras. R&A-skriften tolkar jag som en "regel" och pratar du med TD så tror de inte håller med dig.

Det finns ju många uppenbara platser på en green som är väldigt fel (orättvist), speciellt om greenen är undulerad och/eller har tydliga kanter/platåer. Tror inte jag behöver skriva någon på näsan med att förklara varför, men vill ni kan jag ge några exempel.

Förstår att du vill provocera!
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Järn7 skrev:NJA Egon. Det kan mycket väl vara så att det inte finns någon lex-hålplacering.... men det finns denna R&A-skriften, samt att jag har varit med i tävlingssammanhang där tävlingsansvarig, domare diskuterat hur hålet skall placeras, där de har haft en tydlig bild och kunnat förklarat varför ett hål kan eller inte kan placeras. R&A-skriften tolkar jag som en "regel" och pratar du med TD så tror de inte håller med dig.

Det finns ju många uppenbara platser på en green som är väldigt fel (orättvist), speciellt om greenen är undulerad och/eller har tydliga kanter/platåer. Tror inte jag behöver skriva någon på näsan med att förklara varför, men vill ni kan jag ge några exempel.

Förstår att du vill provocera!
Det vil jag ibland... men inte i den hör tråden.

Ska, bör, får.
Tre ledord som det är bra att ha koll på vid regelläsning.

Länkens titel innehåller ordet ”Guidence” och det är precis vad det är.
Nu skummade jag bara texten men det var mycket should och inte några must... som fångade mitt öga.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tack för inputen och länken till R&A! :)

Precis som Egon tolkar jag det som rekommendationer från R&A och inte regler. Tror dock de flesta följer rekommendationerna under tävlingar.

Ända sedan jag började golfa har jag hört "så där får man inte placera hålet" och det visar sig nu vara helt fel.
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

om ni är lite snabba kan ni se hålplaceringen på US Open rond 2 i twitterfältet på svensk golfs-hemsida. Där ser man att man som närmast greenkant placerat hålet ca 5-6 yards (bedöms). Utgående från lutning vid greenkant och hårdhet, går det troligen inte att placera närmare greenkant.
Skriv svar