HCP-sänkning på 9 eller 18 hål

Här snackar vi allmänt om golf...
Fidde
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 mar 2017, 21:42

Hello

Utan närmare eftertanke i era svar.......eftersom det är tillåtet att sänka sig eller höja sig efter 9-hål........rätt eller fel.
Jag personligen tycker det är mycket lättare att hålla ihop spelet under 9 hål mot att hålla koncentrationen 18 hål.
Hemmabana: Ystad Golfklubb
HCP: 8,3
Human Skills HCP: +36
GolfGameBook: Fredrik Lindgren
Instagram: fiddegolf
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Absolut, det är klart enklare att sätta ihop en fokuserad och bra nia utan större plumpar i protokollet än det är att upprepa samma bedrift på nästkommande nio hål. Det kan också vara lätt att börja dåligt och sedan komma in i det och avsluta med nio fina hål. Men en hel runda tycks långt mycket svårare att utföra på jämn basis...
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Fidde skrev:Hello

Utan närmare eftertanke i era svar.......eftersom det är tillåtet att sänka sig eller höja sig efter 9-hål........rätt eller fel.
Jag personligen tycker det är mycket lättare att hålla ihop spelet under 9 hål mot att hålla koncentrationen 18 hål.
Grym insikt... lite av en no-brainer men det är bra att du skriver det så andra missledda slipper göra om misstaget.
Lite som att det är lättare att hoppa exakt lika långt om man bara hoppar en gång vs två..

Egon
kananga
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 dec 2016, 17:07
Ort: Jönköping

Man skulle också kunna argumentera för att man har större chans att ta igen eventuella misstag om man spelar 18 hål.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

kananga skrev:Man skulle också kunna argumentera för att man har större chans att ta igen eventuella misstag om man spelar 18 hål.
Du menar alltså att 9 hål följt av 9 hål inte är = 9 hål!?

Egon
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Egon skrev:
kananga skrev:Man skulle också kunna argumentera för att man har större chans att ta igen eventuella misstag om man spelar 18 hål.
Du menar alltså att 9 hål följt av 9 hål inte är = 9 hål!?

Egon
9+9 är nog oftast 18 när det kommer till golf. Om jag har tolkat det rätt så får du inte starta en 18-hålsrond och skippa första 9-hålen för att använda "baknians" score till hcp-reglering. Är detta fel?

Mina 2 senaste 18-hålsronder uppdelat på frontnia och baknia har sett ut så här
15+22
17+21
Lite svårt att svara på exakt varför det blir så, men det är inte ovanligt för mig att baknian har en bättre score. Så för min del är det tydligen lättare att få ihop en bra score om jag spelat 18 än 9.

Man kanske skulle börja dela upp sin 18-hålsrunda på 2x9 där baknian är den man räknar, wow vilket lågt hcp man skulle ha... Meningsfullt :)
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
kananga
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 dec 2016, 17:07
Ort: Jönköping

Egon skrev:
kananga skrev:Man skulle också kunna argumentera för att man har större chans att ta igen eventuella misstag om man spelar 18 hål.
Du menar alltså att 9 hål följt av 9 hål inte är = 9 hål!?

Egon
Jag tror vi alla här kan räkna till både 9 och 18.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

1. Uppenbarligen ställer multiplikationen till det. 9 hål är 9 hål och sakfrågan gällde om det var lättare eller svårare att scora 9 vs 18. En no-brainer... men eftersom det inte går in så är det väl ingen idé att lägga kraft på det.

2. Nuvarande hcp.system begränsar reg. av rond men inte spel av rond.
Våra banor är indexerade och slopade så att varje slinga är en egen bana om så önskas.
Därmed är det inga regelmässiga (hcp) problem att förutbestämma vilken bana (läs, slinga) som ska gälla för justering.

Egon
kananga
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 dec 2016, 17:07
Ort: Jönköping

Egon skrev:1. Uppenbarligen ställer multiplikationen till det. 9 hål är 9 hål och sakfrågan gällde om det var lättare eller svårare att scora 9 vs 18. En no-brainer... men eftersom det inte går in så är det väl ingen idé att lägga kraft på det.

2. Nuvarande hcp.system begränsar reg. av rond men inte spel av rond.
Våra banor är indexerade och slopade så att varje slinga är en egen bana om så önskas.
Därmed är det inga regelmässiga (hcp) problem att förutbestämma vilken bana (läs, slinga) som ska gälla för justering.

Egon
Tråkig attityd i dina inlägg, varför vara ohövlig mot andra människor? Totalt onödigt.

Sakfråga och sakfråga.. statistikt sett ska det inte spela någon roll då om du spelar ett enda hål eller 36 hål. Men så är ju inte verkligheten. Jag spelar ofta bättre över 18 hål än 9 av olika anledningar. Och Enannantanke skrev här ovan att han/hon spelade bättre på bak-9.

Rätta mig gärna om jag har fel, men du kan inte godtyckligt välja vilken av eller båda slingorna du ska registrera. Detta ska göras upp innan ronden startar, föranmäld sällskapsrond? Så dina tankar flyger nog över mitt huvud, du får gärna förtydliga för oss mindre vetande.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Vad håller du på med Egon? Du verkar sitta på en hel del kunskap men beter dig som ett arsle!
Diskussioner kan hetta till men att inleda med att vara dryga är inte klädsamt och något du bör sluta med genast.

OnT: Jag sänkte mig på 9 hål när jag var ny. Det var ett sätt att göra golfen roligare och känna att man kom någon vart.
De senaste 4-5 åren har jag bara reggat 18 hål då spelet enligt mig går ut på att spela just 18 hål.
Skriv svar