Är du också kass på att träna?

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

För att starta en liten diskussion citerar jag texten jag skickade i dagens nyhetsbrev gällande träning och golfare.

Ärligt talat, hur svårt är det egentligen att träna bra?
Min egen erfarenhet är att det faktiskt kan vara en stor utmaning att träna bra och det märks på golfbanor runt om i Sverige. Majoriteten (till en enormt stor majoritet) av golfarna som tränar regelbundet tränar också relativt dåligt. Inte för att det är dåligt att träna regelbundet, snarare tvärtom, det är något vi ska berömma. Men en stor del av golfare som tränar mycket saknar en viktig del i slutändan - resultat.

Det är just vad jag upplever saknas hos många golfare, speciellt i relation till den tiden som läggs på träning. Är du som mig så har du inte hur mycket tid som helst och när du prioriterar din golfträning vill vi självklart även se resultat och veta att tiden gör skillnad. Träning och utveckling är ett komplext pussel med en ordentligt balans som behöver säkerställas för att kvalitén ska bli så bra som möjligt. Block-, slump-, resultatträning och så vidare är viktigt men kanske måste vi backa ett steg till och ställa oss själva en enkel fråga.

Varför tränar du? Är det för att lösa ett problem eller är det för att utvecklas som golfspelare? För det är två helt skilda saker. Golfare jag träffar på har ofta fastnat i det förstnämnda. De letar problem, hittar dem och löser dem för att snart hitta nästa. Att slicen försvinner med drivern innebär bara att de kan börja fokusera på att träffa bollen bättre med spoon och så vidare. Inte för att det inte är relevanta delar men någonstans måste vi också fokusera på att utvecklas som golfare. Vad du behöver för att utvecklas som golfare och de problemen du väljer att fokusera på skiljer sig oftast ganska mycket ifrån varandra.

Avslutningsvis är svaret på frågan om du tränar bra eller inte ganska enkelt. Får du resultat av din golfträning?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag upplever att många av mina kompisar inte tränar alls. De förväntar sig att bli bättre på banan enbart genom att spela.
Det funkar till en viss nivå men sen är det stopp.

Har själv tränat betydligt mindre i år än tidigare vilket resulterat i att jag inte ser några stora framsteg.
Det blir någon runda med 30 poäng, någon med 28 och sen kommer en 37:a. Handikappet står och stampar runt samma heltal.
Dock är jag väldigt medveten om att ska jag nå mitt mål (hcp 5) så måste jag träna mycket mer.

Men för att svara på din fråga Max:
Ja, jag får resultat av den träning jag ändå gör.
Problemet är att jag tex chippar riktigt stabilt på övningsområdet men på banan låser det sig och duffar/toppar gör mig extremt frustrerad. Det får mig att vilja spela ännu mer för att lära mig att hantera pressen på banan. Samtidigt måste jag också träna för att hitta rätt teknik.
Min chippning har blivit klart bättre men jag känner mig aldrig säker vilket är påfrestande för psyket.

Som en medspelare sa till mig på en tävling för ett par år sedan:
"Du behöver inte ta några lektioner. Du behöver träffa en psykolog!" :lol:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det finns inte mänga ranger som inspirerar till bra träning tyvärr. Här i Sthlm skulle jag säga att Kista med sin ProTracer och Hofen med sina greener är överlägsna.
Där kan jag göra bra träningspass. Min hemmarange GolfStar Bromma kommer att utrustas med nya mål den här säsongen och det ser jag verkligen fram emot.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Känner att jag vill kontra frågeställningen och undra varför/vad man bör träna på.

Orsaken till min fråga är att jag börjat nytt jobb och numera passerar jag en range på väg hem. Självklart har jag utnyttjat situationen och slagit betydligt mer bollar vid fler tillfällen än på många år.
Jag spelar naturligt med det jag har fysiskt sett och det ger en låg draw samt en förmåga att ”squara upp” facet så att spridningen är minimal.

Jag kan fysiken i kollisionen mellan boll och blad så jag vet var jag felar.
Nu har jag övat in en sving som ger högre bollbana, bättre kontakt och en möjlig fade. Jag kan växla utan större problem men jag kan inte nyttja det på banan med någon tillförlitlighet.
Varför skulle jag ens öva?
Vad ger det mitt spel?
Det korta svaret är ingetfuckingalls!
Jag scorar betydligt sämre trots att jag utför en bättre rörelse och slår bättre slag.

Egon
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Ja jag försökte träna lite mera efter jag vart singel-hcp och få till lite mera längd med varje klubba.
Träffar bollen illa så de far överallt istället.
Har börjat att trycka på mera i svingen och jag är inte alls synkad i kroppen.
Och jag hittar inte tbx till lugna fina svingen igen.
Så nu tränar jag istället för att hitta tbx till gamla goa svingen.
Puttning å chippning har blivit betydligt bättre sen jag började nöta mera på det.
Och bunkern skrämmer mig inte längre heller, så jag vågar ta vägen över istället för att fega mig runt vid inspelen.
Men just nu är det grundslagen som inte sitter där.
Missar väldigt många greener pga att jag svingar uselt genom att jag trycker på.
Så tränar gör jag för hitta tbx till gamla svingen som tog mig till singel-hcp.

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Träningsviljan eller kunskapen är det inga fel på, hos mig, men resultatmässigt har det inte gett något att ”rätta till” mina svingfel.

En lite lätt out to in-sving med järnen får jag till....crisp and clean, thats the way.. men det ger mig inget mer än tillfredställelse och kostar sannolikt mer scoremässigt.

Skrev på ovanstående i morse men hann aldrig posta det. Efter en sväng inom rangen i em. stod det klart att ”triangeln” gör hela skillnaden. Out to in/in to out ... shit the same... TRIANGELN!
:roll:

Egon
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Egon skrev:Känner att jag vill kontra frågeställningen och undra varför/vad man bör träna på.

Jag kan fysiken i kollisionen mellan boll och blad så jag vet var jag felar.
Nu har jag övat in en sving som ger högre bollbana, bättre kontakt och en möjlig fade. Jag kan växla utan större problem men jag kan inte nyttja det på banan med någon tillförlitlighet.
Varför skulle jag ens öva?
Vad ger det mitt spel?
Det korta svaret är ingetfuckingalls!
Jag scorar betydligt sämre trots att jag utför en bättre rörelse och slår bättre slag.

Egon
Kontringen gillar jag. Precis som du skriver kan du förändra mycket i tekniken utan att förändra resultatet på golfbanan och det är lite av det jag vill komma åt. Golfare rent generellt behöver bli bättre på att acceptera det faktum att en bollflykt (till exempel) inte kommer ha en direkt stor påverkan på resultatet om vi glömmer bort spelet i sig. I hål på så få slag som möjligt. Och egentligen hamnar vi kanske på frågan vad är en bra rörelse/bättre slag?

För att svara på frågan vad du bör träna på (förutsatt situationen ovan - och fulla golfslag) så bygger det på två saker, variation - precis som på golfbanan - och rutin/resultat träning. Även det precis som på golfbanan. Det är den skillnaden jag ofta vill komma åt med frågeställningen ovan. En utveckling av tekniken är inte alltid lösningen på svaret, åtminstone inte om den har nått upp till en viss standard.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Det jag behöver träna mest på för att utvecklas som golfare är närspel, men tycker det är lite svårt att hitta bra områden för det.

Jag vet att om jag slutar slå på rangen och endast fokuserar på närspel skulle scorerna bli lägre, men jag står fortfarande endast på rangen.

Det är helt enkelt tråkigt att öva närspel. För mig måste man då vara två så man kan tävla "närmast-hål" eller liknande.

Sen har man ju alltid något problem i svingen som man vill rätta till varför man fastnar i kategori 1. Men nu ska jag strunta i det under säsong och spela med det man har. Endast träna sving på vintern och närspel på sommaren.
Hcp: ~12
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Niklas skrev:Det jag behöver träna mest på för att utvecklas som golfare är närspel, men tycker det är lite svårt att hitta bra områden för det.

Jag vet att om jag slutar slå på rangen och endast fokuserar på närspel skulle scorerna bli lägre, men jag står fortfarande endast på rangen.

Det är helt enkelt tråkigt att öva närspel. För mig måste man då vara två så man kan tävla "närmast-hål" eller liknande.

Sen har man ju alltid något problem i svingen som man vill rätta till varför man fastnar i kategori 1. Men nu ska jag strunta i det under säsong och spela med det man har. Endast träna sving på vintern och närspel på sommaren.

Bild tråkigt med närspels träning ? Bild det är bland det roligaste som finns ju, leka sig fram och slå lobbslag, låga spinnare eller bara förbi flagg med litet ryck bakåt. Ja variationen är enorm medans rangen suger då målen är förbaskat tråkiga.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

stevvee skrev: 31 jul 2018, 09:17
Niklas skrev:Det jag behöver träna mest på för att utvecklas som golfare är närspel, men tycker det är lite svårt att hitta bra områden för det.

Bild tråkigt med närspels träning ? Bild det är bland det roligaste som finns ju, leka sig fram och slå lobbslag, låga spinnare eller bara förbi flagg med litet ryck bakåt. Ja variationen är enorm medans rangen suger då målen är förbaskat tråkiga.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Behöver hitta ett vettigt område för det så kanske det blir roligare. Det blir ju ganska snabbt trångt dessutom vid en övningsgreen om alla övar chip och pitch.

Jag har ett bra område som jag gillar 30 minuter hemifrån, men torkan har förstört det nu.
Hcp: ~12
Skriv svar