Problem med greppet?

Här snackar vi träning och övningar...
Henkekkk
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 aug 2017, 13:54
Ort: Tierp

Har alltid haft problem med att min miss med drivern är en hook, lyckades mer eller mindre träna bort Hooken under förra säsongen när jag bytte grepp, men nu har nytt problem uppstått att jag istället för att hooka mer pushar den vänster, antagligen så kommer jag väl med klubban för stängd till bollen antar jag, frågan är om detta kan bero på att jag har ett för starkt grepp? Hade varit skönt med om någon mer tekniskt kunnig hade kunnat svara på detta samt tipsa om några övningar för att träna svingspåret :)
Driver : Taylor made M2
Spoon : Taylor made M3
Järn : Mizuno Mp-25
Wedge : 52,56 titleist sm6 60 Titleist SM 5
Putter : Odessey O-works 1WS Black
Boll : Titleist pro V1
Hcp : 2,8
Klubb : Örbyhus GK
Cristoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:37

Antar att det är högerhanden som anger det starka greppet? Vad hände med vänsterhanden?

När jag missar vänster dvs trycker den 50° I en rak linje så har jag vänsterhanden för böjd in mot underarmen, dvs mkt knogar mot marken om du förstår vad jag menar. Detta var ett resultat efter att jag stärkte mitt högergrepp lite förra säsongen. Missade aldrig vänster innan dess.

Bara en tanke hur min var men snarlik story iaf.
Callaway
TaylorMade
Hcp Familj
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Henkekkk skrev:Har alltid haft problem med att min miss med drivern är en hook, lyckades mer eller mindre träna bort Hooken under förra säsongen när jag bytte grepp, men nu har nytt problem uppstått att jag istället för att hooka mer pushar den vänster, antagligen så kommer jag väl med klubban för stängd till bollen antar jag, frågan är om detta kan bero på att jag har ett för starkt grepp? Hade varit skönt med om någon mer tekniskt kunnig hade kunnat svara på detta samt tipsa om några övningar för att träna svingspåret :)
Bladet är neutralt till spåret och spåret är utifrån och in. Varför det är så? Omöjligt att säga utan att se dig svinga. Du finner massor av övningar för både svingspår och bladposition på min YouTube-kanal. (y)
Henkekkk
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 aug 2017, 13:54
Ort: Tierp

Ja nått är det, det är nog dags för en lektion, finns inget så irriterande som att känna att man träffar bollen jättebra för att sen bara se den vita djävulen flyga 20 meter spikrakt vänster.. tack för svar :)
Driver : Taylor made M2
Spoon : Taylor made M3
Järn : Mizuno Mp-25
Wedge : 52,56 titleist sm6 60 Titleist SM 5
Putter : Odessey O-works 1WS Black
Boll : Titleist pro V1
Hcp : 2,8
Klubb : Örbyhus GK
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Tänkte ge mig på att svara eftersom hook har varit min miss i många år... men inte längre.

Greppet är en del av ”analysen” och beror lite på hur man definierar sin sving. Är svingen en klassisk backhand eller en rejäl forehand.

Högerspelare:
Forehand - Vrid över högerhanden så att höger tumme ligger kl:10 på greppet.
Backhand - Vrid vänster hand så att vänster tumme ligger kl:10.

Om bollbanan/tendensen ändras så ska man för guds skull inte spela med ett sånt här grepp... Det enda det säger är att man är överaktiv och troligen fel på det med handlederna.
Ändras det inte så vill man/hjärnan/kroppen slå till bollen så här och då ligger man risigare till. :shock:

Egon
Skriv svar