Säger ni till när en kompis bryter mot reglerna?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Minns inte om vi haft en sån här tråd innan.

Ser ofta att kompisar och andra medspelare bryter mot golfreglerna på olika sätt men jag har väldigt svårt för att säga till om det.
Känns som att stämningen i bollen kan bli förstörd och det vill man ju inte på en sällskapsrunda.
Har spelat klubbtävlingar där folk bryter mot reglerna men jag har inte sagt till då heller.

Det vanligaste regelbrotten jag ser är:
- Läget förbättras i ruffen. Gräs före och efter bollen trampas ned ganska ogenerat.
- Bollen droppas på fel ställe vid vattenhinder. Tex mer än två klubblängder från skärningspunkten och inte i flagglinjen eller så har bollen inte varit över hindret (sidovatten).

På en tävling puttade en spelare sin boll så att den träffade en annan spelares boll.

Hur gör ni? Säger ni till eller låter ni det passera?

En skrämmande tanke när jag skrev det här är att jag själv kanske bryter mot någon regel utan att veta om det för att ingen säger till mig :o
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Minns inte om vi haft en sån här tråd innan.

Ser ofta att kompisar och andra medspelare bryter mot golfreglerna på olika sätt men jag har väldigt svårt för att säga till om det.
Känns som att stämningen i bollen kan bli förstörd och det vill man ju inte på en sällskapsrunda.
Har spelat klubbtävlingar där folk bryter mot reglerna men jag har inte sagt till då heller.

Det vanligaste regelbrotten jag ser är:
- Läget förbättras i ruffen. Gräs före och efter bollen trampas ned ganska ogenerat.
- Bollen droppas på fel ställe vid vattenhinder. Tex mer än två klubblängder från skärningspunkten och inte i flagglinjen eller så har bollen inte varit över hindret (sidovatten).

På en tävling puttade en spelare sin boll så att den träffade en annan spelares boll.

Hur gör ni? Säger ni till eller låter ni det passera?

En skrämmande tanke när jag skrev det här är att jag själv kanske bryter mot någon regel utan att veta om det för att ingen säger till mig :o
Jag gör alltid spelare uppmärksamma på regelbrott nuförtiden. Visserligen gör jag det på ett fint sätt, det vill säga att jag nämner att det som händer är inte riktigt 100% regelrätt. På en sällskapsrunda speciellt försöker jag bara vara trevlig och utbildande (i min mening genomförs majoriteten av regelbrotten på grund av okunskap) på tävling är det något helt annat.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:Minns inte om vi haft en sån här tråd innan.

Ser ofta att kompisar och andra medspelare bryter mot golfreglerna på olika sätt men jag har väldigt svårt för att säga till om det.
Känns som att stämningen i bollen kan bli förstörd och det vill man ju inte på en sällskapsrunda.
Har spelat klubbtävlingar där folk bryter mot reglerna men jag har inte sagt till då heller.

Det vanligaste regelbrotten jag ser är:
- Läget förbättras i ruffen. Gräs före och efter bollen trampas ned ganska ogenerat.
- Bollen droppas på fel ställe vid vattenhinder. Tex mer än två klubblängder från skärningspunkten och inte i flagglinjen eller så har bollen inte varit över hindret (sidovatten).

På en tävling puttade en spelare sin boll så att den träffade en annan spelares boll.

Hur gör ni? Säger ni till eller låter ni det passera?

En skrämmande tanke när jag skrev det här är att jag själv kanske bryter mot någon regel utan att veta om det för att ingen säger till mig :o

Säger till, men jag tar väldigt lätt på regler vid sällskapsrundor så blir mest ett (det är inte tävling så du gör som du vill men reglerna är såhär) Just för att man skall lära sig reglerna och att även jag skall lära mig. Så tråkigt med regelgalningar men samtidigt vill man lära sig reglerna fullt ut så man inte gör något dumt på tävling.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har sagt till vänner på sällskapsrundor. I stil med "Vet du om att du inte får grunda klubban i vattenhinder? För du gjorde precis det där borta. Det kan vara bra att veta om du ska spela tävling någon gång"
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag brukade också säga till folk tidigare men hänvisning till om de ska spela en tävling och jag tror jag ska ta upp det igen :)

Tyvärr har man ju hört historier om folk som förstör rundor med sin regelhets och det är ju inte heller kul.
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Brukar försöka upplysa de ommvad som gäller under tävling, regelbrottet i sig under sällskapsspel bryr jag mig inte så mycket om. Bara de inte tror att de gjort rätt och sen gör samma sak i tävling.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Säger till de närmsta om det är något de kan lära sig av det.
Senast igår förklarade jag vad som fick röras i ett hinder. Lösa föremål diskuterades.. och jag trodde min förklaring gick fram. När det sen flög iväg lite torra grässtrån i baksvingen och ingen reagerade... så gav jag upp. :roll:

Rent allmänt håller jag god ton på sällskap och tävling. Jag ser det inte som min uppgift att medverka till en dålig stämning. Kan nog hitta rätt mycket om man verkligen vill. Den dan jag råkar ut för en självutnämnd regeltaliban hoppas jag att jag orkar spela ut hela handen. :mrgreen:

Egon
Davva89
Inlägg: 38
Blev medlem: 31 aug 2017, 09:13

När jag är ute å spelar en vanlig runda så brukar jag informera om jag vet att personen ifråga inte kan reglerna helt 100 (Vem kan det egentligen?). Men är det tävling så brukar jag säga till efter det inträffade felet och att man kan faktiskt fråga dom i bollen om man undrar över något. Hände som sent som förra veckan att vi hade en diskussion gällande vad som gäller om en mark under arbete inte är markerad som mua utan som hinder då dom hade grävt i ett befintligt hinder. Hålet bollen låg i var ca 30cm under marknivå vilket gjorde att dom var tvungen att droppa sig fria. Jag sa att dom får fri dropp för mua medans dom själva sa att dom fick plikta då bollen låg i hinder.

Man ska alltid upplysa om någon gör något knasigt men på ett bra sätt :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Klubbor
Järn: Callaway X Hot A-5
Järn: Callaway X Hot PRO 4-3
Hybrid: Callaway X Hot PRO 18°
Driver: Callaway Big Bertha Alpha 815 Double Black Diamond
Wedge: Solid Elite 56° Callaway X-series 52°
bankb
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 jul 2018, 08:53

Min svärfar tillhör kategorin av golfare som gick en två dagars grönt kort kurs och sen började spela. Vett och etikett samt regelpasset var sannolikt begränsat under de två dagarna.

Som person är han också väldigt rak och enkel och gillar inte riktigt att krångla med saker. Bristen på kunskap i kombo med personlighet gör ibland att vi hamnar i lite märkliga situationer.

Några exempel;

- Han grundar alltid klubban i hinder och bunker.
- Han trampar alltid till lit bakom bollen innan han ska slå.
- Dropregler och flagglinje är saker han lika gärna skulle kunna tro har med båtar att göra.

I början så var jag ganska noga med att säga till, för jag ville att han skulle lära sig. Men efter ett tag så sket jag i det.

Han tävlar aldrig, så ingen fara ur det perspektivet. Men ibland blir det fel när vi spelar med nytt sällskap. Gå i puttlinje, prata i baksving, stå fel på tee osv...

Numera försöker jag alltid bjuda med mig en kompis när vi ska spela, så vi iallafall blir en treboll och förhoppningvis slipper nytt sällskap :)

Vad gör man inte för sin svärfar....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det är väl bara att inse hur hopplöst det är...
Jag spelade tävling förra veckan. På den ena gick jag med 2 personer jag kände. Det var regelbrott nästan hela tiden och etikett ska vi inte tala om. Inte f-n sa jag något OCH det är ren självbevarelsedrift samt erfarenhet om att det inte leder till något. Väl inne attackeras jag, TL som jag var, av en nybörjare med rykte om mygelhcp. som börjar dilla en massa om ett case vid vattenhinder. Jag förklarade regeln och dess kriterier och hör hur han skruvar till historien som han tycker det borde bli. Nån minut senare får jag reda på att scorekortet redan är signerat och inlämnat... Jag blir så trött!

Ärligt... Alla handicaprävlingar är en lek med boll och inte riktig golf. Man kan inte lita på att en enda score som kommer in. Så illa är det! På scratchtävlingar räknar man med att regelkunskap finns och alla medtävlare håller koll.

Ni som håller på reglerna på sällskapsspel ska ha en eloge men samtidigt måste man ta seden dit man kommer. 95% av alla golfare kan inte reglerna (även om många tror de kan) och det tjänar inget till att vara en party-pooper i bollen.

Egon
Skriv svar