Tankar på nytt beg järnset + driver

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag spelar jag på Wilson Staff Ci9, vilket inte är en dålig klubba, men jag har inte riktigt kommit överens med dom under nuvarande säsong. Hade även problem med dom förra säsongen. Klubborna känns desutom tyngre än andra järnset med stålskaft som jag klämt och känt på i butik.

Kommer antagligen beställa från Golfbidder igen, vilket nuvarande klubbor kommer ifrån.
Jag är mer ute efter känsla och kontroll än längd.

Har tittat på
[*] Ping i20 (Folk verkar bara ha bra saker att säga om dessa)
[*] Ping S55 (Bra känsla, lite mer åt bladhållet, lite mindre huvud)
[*] Callaway Apex (2014) Blev rekommenderad av Dormys expertpanel att titta på dessa.
[*] Callaway Steelhead Xr (Känns lättare viktmässigt än mina nuvarande) Kanske för lättspelade och inte får rätt känsla i slagen.

Någon som har annat järnset att rekommendera. Jag är 174 cm lång så antar att det är standardlängd på klubbor som gäller.

Driver: Har idag en Wilson Staff FG Tour F5 10,5 grader ställd till 9,5 grader.

Har funderingar på dessa två drivers
[*] Callaway Alpha 815 DBD 9 grader.
[*] Callaway Xr 16 9 grader.

Jag snittar idag drivern 245 meter, och som längst slår jag , mellan 260-284 meter.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

Jag är 183 cm och spelar standardlängd. Jag skulle nog rekommendera att du kollar av längd och lie när du fått klubborna, så att det blir rätt för just dig. Ska inte vara några problem att rätta till det genom att kapa/bocka klubborna om det är så att en justering behövs. Callaway Apex är för övrig riktigt trevliga! Lycka till med inköpen
:-)

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Jag kan verkligen rekommendera XR 16 drivern. Jag har testat min mot Epic-drivern och slår lika långt med XR16. Den är också förlåtande om man (som jag) inte alltid träffar i centrum


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har varit supernöjd med mina TaylorMade PSi järn. De finns ju i både tourmodell och en mer förlåtande variant. Själv har jag ett komboset av den mer förlåtande variantern 4-7 och sedan tourmodellen 8-pw.

De borde inte vara så dyra nu heller.

Om du går ännu längre bak i tiden så var ju Cobra AMP Cell Pro ett superjärn men väldigt bladigt..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Förra året tittade jag på Wilson Staff FG Tour V2. Är det någon som spelar dessa här på forumet fortfarande?
Hittat ett set med 6-Pw för ca 1700 med KBS Tour Regular skaft.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Var till min lokala golfbutik i Uppsala idag och gjorde en club fitting. Frågade efter ett järn i 4-6000 kr klassen och säljaren plockade fram
TaylorMade M1 (4995 kr) och TaylorMade Psi (5995 kr). Slog några slag med j7 från båda modellerna. Det första som slog mig var att klubban kändes kortare än mitt nuvarande järnset, Wilson Staff Ci9. Efter några slag så föll valet på TaylorMade Psi. Jag hade en carry på 149-152 meter med järn 7.an och en club path på mellan -0,1 - +0,3. Klubban kändes som rena sniper rifle. Ljudet och känslan i träffarna var ren poesi.

Efter att slagit på en lie-board (tror det heter så) så visade det sig att enligt tejpen så var det bara i mitten hela tiden. Så lien behövde inte ändras. Det enda som ändrades var skaftlängden som kapas med 0,5 tum pga långa armar. Förhoppningsvis kan jag hämta klubborna imorgon kväll innan stängningsdags.

Valet föll på: TaylorMade Psi med KBS Tour c-taper 105 stiff, förkortade med 0,5 tum.


EDIT: Inte undra på att Psi järnen kändes kortare än nuvarande järnset. Psi järnen är 0,75 tum kortare/klubba. Så j7:an i Psi är bara 0,25 tum längre än j9:an i mitt nuvarande järnset. Men nu då jag får Psi järnen kapade med 0,5 tum så blir j7:an som att slå med Pw i nuvarande järnen.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Är inte säker på om din uträkning stämmer riktigt.. men det stämmer att Wilson ligger mellan 0.25-0.5 längre än ”standard” j5-38”.

Psi har 0.25” kortare (än standard) och jag förstår inte riktigt hur ni kom fram till ytterligare 0.5” kortare. Jag är 1cm kortare än du och även om det inte säger mycket enl. alla teorier, så säger det mig en del praktiskt.

Din sving påverkas rejält av skaftlängd. Det är ingen slump att det finns en viss ”standard” men det bör vara väl underbyggt att frångå den. När man gör så drastiska ändringar som 0.75” kortare för en person som ligger inom normallängd för mallen, så undrar man hur det gått till.

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev:Är inte säker på om din uträkning stämmer riktigt.. men det stämmer att Wilson ligger mellan 0.25-0.5 längre än ”standard” j5-38”.

Psi har 0.25” kortare (än standard) och jag förstår inte riktigt hur ni kom fram till ytterligare 0.5” kortare. Jag är 1cm kortare än du och även om det inte säger mycket enl. alla teorier, så säger det mig en del praktiskt.

Din sving påverkas rejält av skaftlängd. Det är ingen slump att det finns en viss ”standard” men det bör vara väl underbyggt att frångå den. När man gör så drastiska ändringar som 0.75” kortare för en person som ligger inom normallängd för mallen, så undrar man hur det gått till.

Egon
Alltså dom kortades ner med 0,5 tum, inte 0,75 tum. Det jag mena är att Ci9:orna var 0,75 tum längre (standard) än vad PS:i:orna var standard.

När jag testade TM PSi klubborna så slog jag j7 och tyckte redan innan att dom var mycket kortare än mina Ci9:or, så jag kollade upp hur långa Ci9:orna var. Hittade denna länk där det står Wilson Staf Ci9 - Sweatband.com Där är j5 38,5" enligt specifikationen medans enligt denna Taylormade PSi iron review - Golfalot.com (scrolla ner en bit så hittar du tabellen) så är 5:an i PSi 37,75". Det blir ju då 0,75" kortare än Ci9.

Custom fittingen utgick aldrig från Ci9:orna, det var bara något jag kollade upp pga att jag tyckte PSi klubborna kändes kortare och därmed lättare att slå med. Jag carrade j7:an 148-150 både före och efter club fittingen.


Under club fittingen så mättes mina armar och jag hade långa armar och det kollades mot en tabell som då sa att jag borde ha 0,5 tum kortare klubbor. Slog även på en lie board och tejpen visade att jag inte behövde ändra lien då märket var mitt i tejpen.

Jag ska ut idag och spela min första runda med dom på banan. Startar en ny dagbok efter det och talar om hur det gick.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ok, betvivlar inte dina värden så sett utan mer att du rek. så korta klubbor.
Att du nämner din carry, i en l-m, som ”försvar” får klockorna att ringa. Har du blivit påverkad av fittern!?
Carry allena betyder inget och den roll-out l-m beräknar kan du inte lita på. Längden/carry verkar vara något som det tryckts på... men hur är det med svingspår, attack och peak hight? Ändras den med längden på klubborna?
Det enda som räknas är hur klubborna funkar irl.

Kommer klubborna buttkapas eller får du dem byggda på fabrik med svingvikt och flex justerat för den kortare bygglängden?
Många frågor... men man undrar lite om det du testat är det du kommer att få?

Enkelt uttryckt: En kortning av klubbor som redan är korta, till en normallång person (nåja, inom spannet iaf) låter overkill.
2 grader flat/up i lie är acceptabelt.
0.5” skaftlängd motsvarar 2 grader i lie.

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev:Ok, betvivlar inte dina värden så sett utan mer att du rek. så korta klubbor.
Att du nämner din carry, i en l-m, som ”försvar” får klockorna att ringa. Har du blivit påverkad av fittern!?
Carry allena betyder inget och den roll-out l-m beräknar kan du inte lita på. Längden/carry verkar vara något som det tryckts på... men hur är det med svingspår, attack och peak hight? Ändras den med längden på klubborna?
Det enda som räknas är hur klubborna funkar irl.

Kommer klubborna buttkapas eller får du dem byggda på fabrik med svingvikt och flex justerat för den kortare bygglängden?
Många frågor... men man undrar lite om det du testat är det du kommer att få?

Enkelt uttryckt: En kortning av klubbor som redan är korta, till en normallång person (nåja, inom spannet iaf) låter overkill.
2 grader flat/up i lie är acceptabelt.
0.5” skaftlängd motsvarar 2 grader i lie.

Egon
Carryn var bara något jag nämnde. Det fittern gjorde var att mäta armarnas längd (från golv till handleden) och jag hade långa armar jämfört med standard och därav kortades klubborna. Fittingen gjordes på golfbutiken och deras verkstad, så fick klubborna dagen efter. Så inget som beställts från Taylormade att göras. Kapningen gjordes från butten.

Jag har ett svingspår som är innefrån och ut, vilket inte ändrades något. Låg mellan 0,5-7 grader. Jag spelar naturligt med en draw. Attackvinkeln ändrades inte nämnvärt. Har en tendens att slå upp på bollen. Men hade värden på allt från +3 grader till -4 grader. Oftast någonstans där i mellan. Peak High enligt simulatorn var lika efter som innan kapning.

Men ska ut idag och testa klubborna. Återkommer med input efter det.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar