Kosttillskott för golfare

Här snackar vi allmänt om golf...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag gillar att folk verkligen tror på det dom skriver men det finns faktiskt undersökningar/vetenskap som talar om hur det är.
Jag äter själv bönor och sånt men mest då för att det är gott och inte för att jag tror något mirakulöst om det som ett näringsämne.
Med det sagt... vegandebatten är ointressant och likaså kosttillskottsdebatten. Internet översvämmas av agendor som bygger på trosuppfattning.

Protein har ett biologiskt värde. Mat och kosttillskott innehåller olika sorters protein. Svårare är det inte.

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag tänker att kosttillskott är just ett tillskott av något som du annars inte hade fått i dig och som har andra egenskaper än den kost du normalt stoppar i dig. Jag skulle inte byta ut t.ex protein som jag till vardags äter via maten mot protein som kommer på burk. Då skulle jag kalla det för kostalternativ och inte kosttillskott.

Igelkottstaggsvampsextrakt är ju inget jag får i mig till vardags till exempel :) därför ska det bli intressant att se om de här extra tillskotten av nya ämnen har någon inverkan.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

JohanAdministratör skrev: 03 aug 2018, 08:23 Jag tänker att kosttillskott är just ett tillskott av något som du annars inte hade fått i dig och som har andra egenskaper än den kost du normalt stoppar i dig. Jag skulle inte byta ut t.ex protein som jag till vardags äter via maten mot protein som kommer på burk. Då skulle jag kalla det för kostalternativ och inte kosttillskott.
Måltidsersättningar eller tillägg är precis vad de är dvs. mat i annan form som är lättare att få i sig.
Det kommer från läkekonsten pga att det fanns ett behov. Det är inget annat än den välling man gett barnen när de var små.

Jag tycker att många krånglar till det och försöker hitta på saker som inte stämmer med verkligheten. De fattar helt enkelt inte vad näring är.

Men men, för argumentationens skull vill jag att ni tänker på alla de där hemska bilderna på barn som svälter. Vad är det för fel på den hjälp vi sänder. Är vi dumma i huvudet som ger dem ”kosttillskott” ... på bild... i tv!!!???

Nää, det är bara att inse hur illa det är med kunskap.

Egon
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Enannantanke skrev: 03 aug 2018, 06:57
joakim.pekkari skrev: 02 aug 2018, 13:47 Har testat det mesta från mackor och vatten till energidricka, proteinbars och annat kul. I dagsläget kör jag en variant som passar mig väldigt bra, några flaskor vatten (såklart) och en shaker med Huel (https://se.huel.com/) som jag dricker efter 7-8 hål. Det ger mig en bra mättnadskänsla och framförallt en väldigt jämn nivå av energi, inga extrema toppar eller dalar! Käkar/dricker dessutom Huel till frukost och stundtals som ett slags mellanmål.
Du har inte testat JimmyJoy/Plenny Shake eller vad de heter nu för tiden? Hur är Huels konsistens och smak?
Har tyvärr inte testat JimmyJoy/Plenny Shake så jag har inte så mycket att jämföra med. Jag kör med New Vanilla på mitt Huel som har en rätt trevlig vaniljsmak, vissa kan dock uppleva den som väldigt söt i början och jag har kompisar som blandar New Vanilla och Unflavoured 60/40 för att det inte ska bli så sött alternativt att man häller i lite kaffe om man tycker att det är gott. Konsistensen går att variera rätt bra beroende på hur mycket vatten du har. Jag dricker min ganska krämig med ca 500-520ml vatten och låter den stå över natten för att bli lite lenare i strukturen, dricker man den nyskakad kan den upplevas som lite "kornig".
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Egon skrev: 03 aug 2018, 08:05 Jag gillar att folk verkligen tror på det dom skriver men det finns faktiskt undersökningar/vetenskap som talar om hur det är.
Jag äter själv bönor och sånt men mest då för att det är gott och inte för att jag tror något mirakulöst om det som ett näringsämne.
Med det sagt... vegandebatten är ointressant och likaså kosttillskottsdebatten. Internet översvämmas av agendor som bygger på trosuppfattning.

Protein har ett biologiskt värde. Mat och kosttillskott innehåller olika sorters protein. Svårare är det inte.

Egon
Precis, göra något väldigt enkelt väldigt komplicerat samtidigt som vi skrämmer livet ur människor.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Det jag egentligen skulle vilja veta är ju vilket näringsämne som gör "golfspecifika" kosttillskott eller annat så unika?
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Det innehåller "Eagle"kottstaggsvampsextrakt tyckte jag att Johan skrev.

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk

Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ja det här igelkottssvampextraktet verkar anses som ett mirakel. Youtube:a lions mane som det heter på engelska...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Man har hu tyvärr varit inne på kosttillskotts-spåret tid. då jag gymmade som enda motion. Tränade 5-6 dagar i veckan, åt bra mat och tillskott på det. Pinnade upp 20kg och la på mig rätt mycket muskelmassa utav dessa.

När muskler/styrka är syftet finns det tillskott som hjälper.

Efter 10-15 år med moderat ökning insåg jag att ALLA som blev stora tog det där man bara hade hört talas om.

Men men, för att svara MaxP lite bättre.
En dietist för idrottsmän (som golfare på elitnivå är) exkluderar inte tillskott. De är för bra för det. Så, det är bara att köpa vilket protein man vill och sen ta det som mellanmål. Tar man sen ett känt märke är man home free. Bars är som nyttogodis och energidryck är lite bättre än bara läsk.

På min tid åt man flapjacks och nåt mjölkprotein från skip sports. Idag är det whey-protein, kreatin och pwo’s som gäller. Det är betydligt bättre gjort idag och ger bra effekt.

Edit/
Nutrilett och nyheterna i mataffären är för hemmafruar som Allers-bantar.

Egon
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Jag är ett stort fan av bcaa på golfbanan och dricker det regelbundet men jag vet innerst inne att det egentligen är ungefär lika bra som dyr hallonsaft. Gillar smaken och är ofta less på vatten.

Placebo effekten är också viktigt att ta med i bilden. Tror du själv att det är bra för dig så kör på det. Annars skippa det och få samma effekt av vanlig mat.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk



Senast redigerad av Rasmus Mildek den 04 aug 2018, 13:53, redigerad totalt 2 gång.
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Skriv svar