Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Nu har golfsäsongen 2018 hållit på ett tag. 2017 var säsongen då jag skulle nå singelhandicapp, det gjorde jag. Slutade på 7,9.
Säsongen 2018 har jag som mål att gå ner till 6,0. Starten har varit allt annat än tillfredställande. På dom 15 rundor jag spelat (Väldigt lite jag vet) så har jag höjt mig med 0,8. Hunnit spela en tävling, poängbogey, vilket inte gick så väldans bra. Slutade på en delad 21:a plats.

Anledningen till så lite spel är att jag fick nytt jobb i maj och därmed inte har någon semester i år. Så det blir bara spel på helgerna.

Jag började fundera på varför jag spelade så dålig golf och kom väl fram till att delvis var svingen, men även utrustningen. I tisdags var jag till den lokala golfbutiken och bad om att få hjälp med att prova ut nya klubbor där känsla och kontroll var det primära. Slutade med att jag gjorde en custom fitting och dagen efter så fick jag mina nya klubbor, Taylormade Psi med KBS Tour C-Taper 105 Stiff kortade med 0,5". Precisionen i slagen blev bättre. Jag drog bollen väldigt lite vänster jämfört med gamla klubborna som hade ett True Temper Uniflex skaft. Så nu har jag bättre precision i slagen tack vare ett bättre skaft. Känslan och ljudet vid bollträff var riktigt skön. Klubborna är mer loftade än mina gamla Wilson Staff Ci9, vilket gör att längderna blir mer normala än med mina gamla. Ska boka in en lektion med Klubbens pro och mäta upp hur långt jag slår med varje klubba, så jag kan börja jobba på längdkontroll, vilket är en del av spelet jag inte har jobbat speciellt på.

Ska ut till Söderby GK efter jobbet och testa klubborna på banan. Återkommer sen med en uppdatering hur dom kändes på banan.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Spännande att se om det ger resultat.

Jag tyckte mitt besök hos Matz i Västerås var riktigt givande och tror mycket det är tack vare klubborna jag spelar som jag gör just nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

I tisdags var jag ut och spelade en runda på kvällen med mina nya TaylorMade PSi järn med KBS Tour C-Taper 105 Stiff. Först tänkte jag bara spela 9 hål, men sen blev det ändå 18 hål. Nya järnen funkar fin fint. Vilken precision och klubborna känns lättare att svinga. Känns inte längre som jag måste kämpa för att svinga klubborna. EN helt otroligt skön känsla. Känslan vid bollträff är helt underbar, speciellt om man verkligen träffar mitt i. Precisionen är enormt mycket bättre nu än med mina gamla klubbor som kändes svajiga, dessa känns mer styva men ändå en bra kick i bollträffarna. Första 9 gick så där, hade 46 slag, medans sista 9 gick jag på 39 slag ( 3 över par). Jag slutade på 85 slag och 34 poäng. Jag slog många bollar kort om green pga att jag har svårt för längdkontroll. Då är det tur man har en app som Hole 19 där man med hjälp av GPS:en kan mäta upp slagen i avancerat läge, samt föra anteckningar. Slog jag ett slag kort om green så slängde jag ner en till boll och valde en klubba mer och längderna på slagen in mot green blev bättre.

Ikväll efter jobbet ska jag ut på en ny runda.


Två videos från uppvärmningen på rangen i tisdags.

Järnklubba - TaylorMade PSi


Hybrid - Ping G H4 22 grader
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade dagboken. Men mins senaste rundor har gått hyfsat bra trotts att jag har svårt att träffa greenerna samt inte kan slå ett enda wedge slag utan att det blir en socker eller duff. Utslagen har funkat fint efter att jag plockade ut drivern och bara spelar spion och hybrid från tee. Hybriden är riktigt grym och set är sällan jag missar med den klubban.

Senaste rundorna: 85, 82, 88, 86, 88, 86.
Inga direkt dåliga scorer. Alla över 30 poäng.
Men känns som jag kan bättre om jag bara får till inspelen bättre. Puttningen är stabil och kan ligga mellan 25-34 puttar. Kan naturligtvis bli bättre på att sätta 1,5-2 meter puttarna.

Ska i slutet av månaden göra en custom fitting av driver så det blir rätt för mig. För någon säsong sedan hade jag en Taylormade Aeroburner linidriver på 12 grader med 43,5 tum skaft som jag verkligen kunde slå rakt och långt med.

Så min idé är att skaffa en driver med just ett 43-43,5 tum skaft. Jag vet att jag kommer slå längre med den än spoon och den kommer även ersätta min spoon på 14 grader helt och hållet. Idag slår jag spoon endast från tee och använder min 22 graders hybrid från fairway och ruffen. Har en tanke att stoppa ner en 19 graders hybrid i bagen istället för en trä 5:a med lika gradantal.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Stabilt spel. Hur många greenträffar har du per runda ungefär?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 12 aug 2018, 12:45 NMen mins senaste rundor har gått hyfsat bra trotts att jag har svårt att träffa greenerna samt inte kan slå ett enda wedge slag utan att det blir en socker eller duff.
Låter som ett klassiskt resultat av bara armar och ingen kroppsrotation, kan det stämma?
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

JohanAdministratör skrev: 13 aug 2018, 08:25 Stabilt spel. Hur många greenträffar har du per runda ungefär?
Har typ 1-3 greenträffar/runda. Men då missar jag inte så mycket. Kan va att jag rullar av green eller missar kort. Oftast kan jag chippa eller putta från lägena där missarna hamnar.
Vill träffa betydligt fler naturligtvis, allt för att ha två puttar för att kunna göra par. Något jag behöver träna på. Brukar ha allt från 25-34 puttar/runda.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev: 13 aug 2018, 08:27
svingit skrev: 12 aug 2018, 12:45 NMen mins senaste rundor har gått hyfsat bra trotts att jag har svårt att träffa greenerna samt inte kan slå ett enda wedge slag utan att det blir en socker eller duff.
Låter som ett klassiskt resultat av bara armar och ingen kroppsrotation, kan det stämma?
Känns som det är mycket armar i dom längre wedgeslagen. Kan komma ifrån chipptekniken där jag kör en mer pendelliknande rörelse.
Har haft sockets även med korta järn som Pw och j9. Men inte längre.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Igår hade Callaway demodag på våran klubb. Perfekt tänkte jag som är ute efter en ny driver. Jag testade en Callaway Rogue 10,5 graders driver. Först testade jag med x-stiff på 45,5 tum och hade en carry på 232 meter och skaftet kändes lite hårt. Min svinghastighet visade 103 mph så representanten från Callaway som hjälpte mig monterade i ett stiff skaft på 44,5 tum. Nu hade jag en carry på 250 meter i lätt motvind. Genom att byta skaft så ökade jag carry med 18 meter med samma driver. Jag carrade dessutom ca 15-20 meter längre än med min gamla driver, en FG F5 Tour från Wilson Staff.

Men det som slog mig mest var att Rogue gick väldigt stabilt och rakt och jag hade en spinn på mellan 1700-2200 med dynamisk loft på 14-15 grader.
Ljudet vid träff var det inte heller något fel på. Riktigt härligt och kraftfullt ljud.

Så idag ringde jag min lokala golfbutik och såg till att dom la undan en ny Callaway Rogue 10,5 grader kapat till 44,5 tum till löningen på fredag. Min plånbok svettas redan :D
Senast redigerad av svingit den 21 aug 2018, 08:43, redigerad totalt 3 gång.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

svingit skrev: 20 aug 2018, 14:25 Igår hade Callaway demodag på våran klubb. Perfekt tänkte jag som är ute efter en ny driver. Jag testade en Callaway Rouge 10,5 graders driver. Först testade jag med x-stiff på 45,5 tum och hade en carry på 232 meter och skaftet kändes lite hårt. Min svinghastighet visade 103 mph så representanten från Callaway som hjälpte mig monterade i ett stiff skaft på 44,5 tum. Nu hade jag en carry på 250 meter i lätt motvind. Genom att byta skaft så ökade jag carry med 18 meter med samma driver. Jag carrade dessutom ca 15-20 meter längre än med min gamla driver, en FG F5 Tour från Wilson Staff.

Men det som slog mig mest var att Rouge gick väldigt stabilt och rakt och jag hade en spinn på mellan 1700-2200 med dynamisk loft på 14-15 grader.
Ljudet vid träf var det inte heller något fel på. Riktigt härligt och kraftfullt ljud.

Så idag ringde jag min lokala golfbutik och såg till att dom la undan en ny Callaway Rouge 10,5 grader kapat till 44,5 tum till löningen på fredag. Min plånbok svettas redan :D
Visst är det underbart när ny teknik kan hjälpa oss framåt med golfen. Själv ska jag iväg och testa nya Titleist TS imorgon.
Skriv svar