Bevittnade HIO’s?

Här snackar vi allmänt om golf...
The Swedish Golfer
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 aug 2018, 19:51

Många av oss drömmer om att göra en HIO! Jag har bevittnat två live av olika karaktär.

1. För tre år sedan tog min lillebror grönt kort och vi skulle dagen efter ut och spela tillsammans. Vid tidpunkten var han en total nybörjare som blandade Shankar med rullare om vartannat och envisades med stt ta 6-8 provswingar inför varje slag. Det skulle bli en lång dag. Nåväl på det första par 3 hålet som var strax under 100 m får han för en gångs skull till ett ok slag som passerar flaggan med ca 10 m högst upp på en sluttning på greenen. Långsamt, långsamt ser vi bollen börja rulla ner för sluttningen och det måste tagit minst 7-8 sekunder innan bollen rullade nedför hela sluttningen och in i hål. Jag stod helt mållös och brorsan firade lite grann och sa ”golf är ju kul”.

2. Dålig stämning på banan mot en supertävlingsinriktad barnsdomskompis som konstant pratat ”trash” på banan och som inte varit superhjälpsam med att leta bollar. Vid ett av de sista hålen på banan - par3 - har vi solen rakt i ansiktet och han slår ut först på ett ca 150 m hål. Vi ser inte var bollen landar eller hör någon duns på green. Jag är nöjd över att han ser mäkta stressad ut när han skyndar mot green och minsann påpekar hur viktigt det är stt hjälpa till att leta. Vi letar överallt och särskilt in i en skogsdunge. Kallt räknar jag in hålet som vunnet när jag till slut går fram för att lyfta upp flaggan och såklart ligger bollen i koppen!

Har ni gjort någon HIO själva eller bevittnat en sådan?
Youtube: The Swedish Golfer Channel
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Aldrig gjort någon själv, aldrig ens varit nära ärligt talat.
Men aldrig heller sett någon göra en som tur är. :lol:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Förra säsongen när jag fick se min egen wedge spinna tillbaka i hål på hål 16 på Arboga GK. Det var under en SGF H30 Tour tävling och jag låg typ dödssist så det var en skön avslutning på en helg med annars visset spel. 110 meter tror jag det var..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Har gjort en HIO men aldrig sett någon, inte ens min egen. :roll:

Min HIO var iallafall på Uddevalla GK's tredje hål för 8-9år sedan innan banan byggdes om, jag och en kompis spelade en 2-manna scramble. Hålet spelades runt 155m med en del höjdskillnad ner till green. Jag slår en hygglig J8 som fint drawar in mot green, vi ser dock inte landningen pga eftermiddagsssol men hör att det låter lite udda strax efter landningen. Vi går fram och ökar tempot allt eftersom vi ser att inget ligger på green och hittar bollen i hål! Därefter gör vi ett par och 10 raka birdies och kommer till slut in på 58 slag :D
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
olle54
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 feb 2018, 11:35

Bevittnat 1 och gjort 1 själv. :-)
K0kk0
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 jul 2014, 12:12
Ort: Göteborg (Vallda)

Har gjort två och bevittnat en. Mäktigt som fan
Driver PING G, Spoon PING G30, 3-PW PING i25, Wedgar 50* 54* 60* Ping Glide och Titleist Vokey, Boll ProV1x
Användarens profilbild
HappyAlba
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2017, 12:21
Ort: Visby
Kontakt:

Jag såg en i lördags när vi körde en intern matchspelstävling över 9 hål, jag ledde med 1 när jag drog upp bollen i greenkant på hål 3 och kände att jag hade bra utgångsläge, han kliver upp och slår det perfekta slaget, behöver jag säga att jag förlorade hålet:-).

Gjorde själv en albatross för 6 år sedan, mäktig känsla det också.
Skriv svar