Driversving

Här snackar vi träning och övningar...
Skendarn
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 jun 2017, 13:51

Har haft problem med drivern ett tag då jag inte är speciellt säker med den. Slicar, hookar och allt möjligt. Har tagit lektioner men glömmer alltid bort att fråga efter det som ställer till det för mig. Vad ska höger arm göra? (om man spelar höger) Ska handen vara rak vid release? Ska jag knycka till den för mer fart? Ska jag tänka mig den som en tennissving? Ska jag tänka mig den som en baseballsving, ska den bara "följa med"?

För mig blir det ofta att jag får till drivern ett tag sen tappar jag "känslan" för vad den undre handen ska göra vilket leder till alla möjliga konstiga slag. Just nu har jag mest problem att bollen flyger för högt och ibland blir det en slice.
I bagen 2020
Driver: Cobra F9
FW3: Cobra F9
FW5: Callaway Rogue
H4: Cobra F7 22 grader
5-PW: TaylorMade P790
Wedgar: 50, 54, 58 Callaway MD4
Putter: Scotty Cameron Futura 6M
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

jag skulle nog säga att högerarmen mest bara ska hänga med i svingen, vänsterarmen är den som kontrollerar det mesta.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Felet är längre ner... ”Handen” ska inte göra nåt och ju fortare du kan inse det desto bättre kommer det att bli.
Förstå mig rätt.... handen/händerna gör nåt, men det är din aktiva tanke om vad de gör som ställer till det.

Ex.
Raka armar och stela handleder kan inte slå en slice blandat med en hook. Du kan få det ena resultatet men inte det andra.

För att skapa förståelse (awareness på engelska beskriver kanske bättre) så kan man nöta så på rangen och se hur ens kroppsliga release skapar en konsekvent bollbana. Väl där (troligtvis en lätt fade/slice) så kan man addera en wrist-cock/un-cock som rätar ut bollbanan. För vissa funkar det med bara så lite som att ändra bollposition.
Testa... men tricket är att utgå från något känt (en konstant) och inte från något okänt (en variabel) som det du har idag.

Egon
Davva89
Inlägg: 38
Blev medlem: 31 aug 2017, 09:13

Hade jätte problem med slice på mina driver,hybrid och träklubbor. Tog en lektion och fick då veta att min kropp rör sig inte lika fort som händerna vilket gör att jag kommer in försent med kroppen och lyckas inte trycka igenom slaget. Sen höll jag alldeles för hårt i klubban. Nu håller jag lösare i klubban och börjar alltid min sving med att röra kroppen först och sen klubba, detta resulterar i att jag slår rakar och längre. I början slog jag min träklubba ca 175M men ligger nu runt 190-200M carry. Jag slår ungefär lika långt med träklubba som med drivern vilket gör att jag oftare slår trä nu då den går planare och rullar således längre :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Klubbor
Järn: Callaway X Hot A-5
Järn: Callaway X Hot PRO 4-3
Hybrid: Callaway X Hot PRO 18°
Driver: Callaway Big Bertha Alpha 815 Double Black Diamond
Wedge: Solid Elite 56° Callaway X-series 52°
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Skendarn skrev: 03 jun 2018, 18:35 Ska jag tänka mig den som en baseballsving, ska den bara "följa med"?
Ja, enligt mig är detta ett mycket bra sätt att tänka. Och kanske inte bara händerna, utan hela armarna. De få dagar jag slår bra får jag till detta, och det enda jag behöver tänka är att höften startar svingen sen följer resten med.

Prova att svinga några baseball-svingar med golfklubban och prova sedan att slå en boll igen och prova samma sak och se om det hjälper.
Hcp: ~12
Skendarn
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 jun 2017, 13:51

Bumpar den här lite:

Nu är jag desperat. Har tagit säkert 5 olika driver lektioner och jag får aldrig riktigt svar på min fråga. Hur fan ska jag slå längre med drivern? Det som gör mig förvirrad är: Hur ska jag slå till bollen? Förra vintern när jag slog inne i hallen kunde jag få iväg raketer på 260m carry, dock med en push eller slice. Startade säsongen katastrof och fick göra om drivern vilket gör att jag nu kan slå en fade, draw och slå rakt om jag vill. Däremot har jag tappat ungefär 60 meter tack vare detta.

Saken som aldrig löste sig däremot är: Hur fan ska jag tänka kring hur jag slår till den? Ska jag tänka att jag slår som ett tennisslag som här https://www.youtube.com/watch?v=z_Oq4XfX-4A

Eller ska jag tänka baseball-sving som här: https://www.youtube.com/watch?v=GIHRgz6GqGk

Det känns aldrig riktigt rätt när jag slår och det är det som är problemet. Jag har noll problem med järnen och jag slår min j5a vid monsterträffar nästan lika långt som min driver just nu så det är något som är ruskigt fel. Min ballspeed med j5 är runt 125mph och drivern pendlar mellan 130-145 mph. Det är för dåligt.
I bagen 2020
Driver: Cobra F9
FW3: Cobra F9
FW5: Callaway Rogue
H4: Cobra F7 22 grader
5-PW: TaylorMade P790
Wedgar: 50, 54, 58 Callaway MD4
Putter: Scotty Cameron Futura 6M
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det kan naturligtvis finnas kraftläckor i rörelsen men... klubbhastighet är svaret.
Väl hemma med xxx mph kan du titta på vad du får ut. Det finns fakta att hämta om du t.ex googlar swing speed och trackman så hotar du säkert nåt.
När du väl har din swing speed på pränt så kan du se hur långt du bör kunna slå. Optimala siffror med bra smash, rätt spinn och landningsvinkel ger ett antal meter och det kanske inte är möjligt. men ändå.

Ibland måste man ge upp och börja om. Hitta orsaken och har du ss nog så ligger det i kraftöverföringen. Jag gissar dock på att din teknikförändring gjort att du svingar saktare än tidigare.

Btw.
Jag svingar långsamt med driver. Jag får upp min t5 i högre ss och det märks på carry. Så oerhört frustrerande att driva ut kompisars driver med t5 för att på hålet efter råka skava drivern o ligga kortast.

Egon
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Skendarn skrev: 26 dec 2018, 14:52 Bumpar den här lite:

Nu är jag desperat. Har tagit säkert 5 olika driver lektioner och jag får aldrig riktigt svar på min fråga. Hur fan ska jag slå längre med drivern? Det som gör mig förvirrad är: Hur ska jag slå till bollen? Förra vintern när jag slog inne i hallen kunde jag få iväg raketer på 260m carry, dock med en push eller slice. Startade säsongen katastrof och fick göra om drivern vilket gör att jag nu kan slå en fade, draw och slå rakt om jag vill. Däremot har jag tappat ungefär 60 meter tack vare detta.

Saken som aldrig löste sig däremot är: Hur fan ska jag tänka kring hur jag slår till den? Ska jag tänka att jag slår som ett tennisslag som här https://www.youtube.com/watch?v=z_Oq4XfX-4A

Eller ska jag tänka baseball-sving som här: https://www.youtube.com/watch?v=GIHRgz6GqGk

Det känns aldrig riktigt rätt när jag slår och det är det som är problemet. Jag har noll problem med järnen och jag slår min j5a vid monsterträffar nästan lika långt som min driver just nu så det är något som är ruskigt fel. Min ballspeed med j5 är runt 125mph och drivern pendlar mellan 130-145 mph. Det är för dåligt.
Som Egon skriver kommer det först tillbaka till swingspeed och att maximera det du faktiskt skapar, träffar du bollen bra och om du gör det hur är det med loft/infallsvinkel/spinn?

Ska vi sen titta på tekniken för att faktiskt skapa högre svinghastighet så hittar den stora majoriteten inte den kraften genom att använda armarna. Med det sagt är inte armarna irrelevanta, snarare tvärtom, men däremot krävs det att de föregående stegen i rörelsen funkar som dem ska först. Tar vi baseballexemplet ovan så är det i mina ögon inte hans högerarm som gör att han vunnit longdrive-VM, det är hela rörelsen. Att hans egen känsla sen är att tänka baseboll (en rörelse han känner igen) hjälper honom bevisligen väldigt mycket.

Börja att maximera det du har, kolla därefter kraftkällorna i svingen.
Skendarn
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 jun 2017, 13:51

Tack för svaren. När jag gjorde min customfitting på min driver förra vintern så hade jag en svinghastighet på 102 mph. Slog lite nu i november och då hade jag en svinghastighet med min j7 runt 83 och min driver gick runt 93 så något har ju hänt och inte åt det bättre hållet. Jag har bokat en ny lektion imorgon och då hos en som har tillgång till trackman, kanske det kan ge något svar. Känns ju som att jag har mer längd i mig men att jag tyvärr inte får ut det.
I bagen 2020
Driver: Cobra F9
FW3: Cobra F9
FW5: Callaway Rogue
H4: Cobra F7 22 grader
5-PW: TaylorMade P790
Wedgar: 50, 54, 58 Callaway MD4
Putter: Scotty Cameron Futura 6M
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Skendarn skrev: 27 dec 2018, 15:43 Tack för svaren. När jag gjorde min customfitting på min driver förra vintern så hade jag en svinghastighet på 102 mph. Slog lite nu i november och då hade jag en svinghastighet med min j7 runt 83 och min driver gick runt 93 så något har ju hänt och inte åt det bättre hållet. Jag har bokat en ny lektion imorgon och då hos en som har tillgång till trackman, kanske det kan ge något svar. Känns ju som att jag har mer längd i mig men att jag tyvärr inte får ut det.
Hur grova var problemen med missar i sidled? Jag har sett spelare som många gånger tappar svinghastighet när de fokuserar på kontrollen av ett slag. Det brukar dock vara något som ganska snart är tillbaka när ändringen du gjort sätter sig.
Skriv svar