Inga fler provisoriska bollar 2019

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Har ni koll på alla nya regler som kommer i spel 2019?
Här är en av mina favoriter.

Förenklat:
Istället för att slå en provisorisk boll får du välja att droppa en ny på fairway där den försvann.

Så här går det till:
Om du har slagit din boll till ett ställe där du är osäker om du kommer att hitta den eller om du är osäker på om den gick out of bounds får du droppa en ny boll mot två slags plikt.
Du får droppa antingen inom två klubblängder där du tror bollen har försvunnit/gått OOB eller gå till den punkt på fairway som är närmast där bollen försvann / gick OOB och droppa inom två klubblängder, dock ej närmare hål.

Syftet
Om du slår ett slag i dag som du är osäker på om du hitta bollen slår du en provisorisk boll. Den första kanske var en slice och den andra en hook. Då ska du först ut och leta efter den första bollen 5 min (nästa år max 3 min) sedan ska du till helt andra sidan och leta efter den andra bollen 5/3 minuter. Det här tar för lång tid enligt R&A och USGA. Då går det snabbare att istället låta spelare lägga ut en ny boll på fairway och spela vidare.

Tillägg:
Det måste vara en lokal regel uppsatt och bestämd av klubben för att det ska gälla på banan. Det är alltså inte en allmän regel.
Det gäller endast för nöjesspel. Tanken är inte att det ska gälla för proffs eller på elit-tävlingar, t.ex scratchtävlingar.
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Jag hade troligen sparat 5-6 slag på årets KM med denna regel. Jag lyckades slå en drive ut i ruff som jag var rätt säker på att vi skulle hitta, slog ändå en provisorisk helt åt helvete och hoppades hitta första bollen då man "alltid gör det där". Hittar inte första, inte heller provisoriska. Går 240 m tillbaka till tee med en annan klubba för att slippa samma problem igen. Slår den åt helvete till höger och tar ytterligare en provisorisk som jag lyckligtvis inte slår bort... 4 bollar, eller 7 slag, från tee. I frustration hackar jag ned bollen på 13 slag till slut. Hade jag droppat och slagit 4e från fairway är det mer troligt att scoren landat på 7.

Dessutom tog det en evighet... Förstörde nog inte bara min score där den dagen. Jag välkomnar den regeln, även för klubbtävling :)
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Men säger verkligen reglerna att du får leta 5 min för varje boll?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Ser två stora problem med den regeln:

1. Proffs och amatörer bör ha så lika regler som möjligt.

2. Man tjänar på att slå en provisorisk även med den nya regeln.
Om jag slår en boll som troligtvis är out eller försvunnen så är det med stor säkerhet inget bra slag. Då kan jag lika gärna slå en ny boll, tex från tee, och hoppas att den blir bättre. Blir den bättre slår jag mitt fjärde slag från ett bättre läge än vad jag hade gjort från det sämre läget.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

e-Fredde skrev: 14 sep 2018, 17:16 Men säger verkligen reglerna att du får leta 5 min för varje boll?
Ja, om de inte förmodas finnas i närheten av varandra.

Decision 27/4: Time Permitted for Search for Original Ball and Provisional Ball
Q.Is a player allowed five minutes to search for his original ball and five more minutes to search for his provisional ball, or just a total of five minutes?

A.If the two balls are so close together that, in effect, both balls would be searched for simultaneously, a total of five minutes for search is allowed. Otherwise, the player is allowed to search five minutes for each ball.
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Sandstream skrev: 15 sep 2018, 22:16
e-Fredde skrev: 14 sep 2018, 17:16 Men säger verkligen reglerna att du får leta 5 min för varje boll?
Ja, om de inte förmodas finnas i närheten av varandra.

Decision 27/4: Time Permitted for Search for Original Ball and Provisional Ball
Q.Is a player allowed five minutes to search for his original ball and five more minutes to search for his provisional ball, or just a total of five minutes?

A.If the two balls are so close together that, in effect, both balls would be searched for simultaneously, a total of five minutes for search is allowed. Otherwise, the player is allowed to search five minutes for each ball.
Då förstår jag mer varför det går så sakta numera på de flesta golfbanor :) Jag är upplärd att det är 5min att hitta sin boll (avsett om jag behöver leta 1 eller 3 bollar).
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev:
2. Man tjänar på att slå en provisorisk även med den nya regeln.
Om jag slår en boll som troligtvis är out eller försvunnen så är det med stor säkerhet inget bra slag. Då kan jag lika gärna slå en ny boll, tex från tee, och hoppas att den blir bättre. Blir den bättre slår jag mitt fjärde slag från ett bättre läge än vad jag hade gjort från det sämre läget.
Med största sannolikhet kommer ovan att stämma.

En annan sak som kan komma att hända är att om det är ett svårt utslag kan regeln utnyttjas. Låt säga att du slår ut en boll mot outen och då säger spelaren, jag är osäker om på den gick out så jag droppar en där framme på fairway eftersom spelaren inte tror att den kommer klara av utslagen vid nästa chans heller.



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jäkligt kluven när det kommer till detta. Jag tror jag behöver sätta mig in i nya reglerna bättre för att skapa mig en helhetsbild. Spontana reaktionen är dock inte positiv.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Insåg nu att regeln kommer vara väldigt praktiskt när bollar försvinner som inte borde försvinna.

För någon runda sedan slog jag ut en boll som slutade strax utanför fairway, i första klippningen men när vi kom dit så var den puts väck. Vi kunde inte hitta den. Det var ett riktigt bra utslag som skulle vara klart i spel. Antagligen gömde den sig i gräset någonstans. Då hade jag kunnat få lägga ut en ny boll och slå mitt fjärde slag därifrån istället för att gå tillbaka, som jag i och för sig inte gjorde.
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Hur funkar det på tävlingar, säg lokala klubbtävlingar & etc SGF H30 osv?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Saltar alltid en bra story
Skriv svar