En tjejs jakt på singel hcp

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Emma-Mathilda
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 sep 2018, 07:41

Godmorgon alla golfare :)

I dag tänkte jag det var dags att börja dela mina tankar kring världens bästa sport Golf.
Eftersom jag tänker att det finns vissa skillnader mellan killar och tjejer när det kommer till sporten så vore det intressant att se vad ni killar tycker och har för tipps och idéer.

Men tänkte först dra min bakgrund då den är ganska kort inom golf.

Min resa inom golfen tog fart förra säsongen då min tjejkompis inte hade nån att spela med efter sin separation med sin golfande man.
Jag körde en del beachvolleyboll och hade en häst jag red kontinuerligt då, men kände att jag ville testa nåt nytt.

Så blev det och efter att ha handlar allt från kläder, skor, ett grymt bra ping sett till ursnygga peggar som jag hittade på nätet så var det dags att åka till golfbanan för första gången.

3 veckor hade jag på mig att ta grönt kort innan en knäoperation skulle ske.
Så varje morgon före jobbet och varje kväll efter jobbet nötte jag på rangen.
Efter två helgkurser en överansträngd handled och ett lillfinger som gått ur led så var kortet mitt och jag var grymt nöjd över att ha lyckats.

Jag måste säga att jag var helt fast redan efter första perfekta bollträffen när jag lyckades få iväg den där lilla bollen som en liten kanonkula.
Nästan 500 timmar la jag på golfen första året + en ansökan till ”gör om mig” där jag inte kom med :(
Helt sjukt vad beroendeframkallande golf är :)

I år har det blivit över 60 rundor, två golfresor och har åkt landet runt och spelat flera av Sveriges bästa banor.
Jag startade även ett golfbolag (Green Queens Golf) i våras tillsammans med två golftjejer.
Det har gått grymt bra och vi har i dag ca 700 golfande tjejer i åldern 22-39 år som är medlemmar hos oss.
Och årets tävling på Kungsängen GK blev super lyckad med 150 tjejer och killar anmälda, 40 sponsorer och en efterfest som avslutades på Rose nattklubb inne på Stureplan fram till kl 05.

Men min jakt på hcp har bara börjat och målet är singel.
Men som tjej och dessutom inte en tjej med en bra grundsving så är det tufft att kriga sig ner.
Målet var under 25 i år och det har jag lyckats med så nästa steg i ordningen ligger nu på under 20 men nu börjar det gå trögt.

Det största problemet är att jag är okonstant i min sving och svårt att få perfekt bollträff.
Tar tacksamt emot alla tipps jag kan få :)

Det andra problemet är att jag svingar för snabbt och högt i baksvingen. Där har kroppen svårt att hinna med och resultatet blir gärna att armarna hinner före höften.

Utrustning är A och O som den materialsportare jag är så till denna säsong blev det customfitting som ledde till att ping settet byttes ut till titleist AP1 P-5 med regular skaft.
En titleist H1 hybrid 4:a som gick grymt bra i studion men som står kvar i bagen då jag inte får till den på banan :(
Köpte även en 60 och 56 gradare + en nya driver, Bildping G 400 med regular skaft (som jag för övrigt älskar) så nu ligger mina bra utslag på mellan 180-230m
Problemet är väl just att det är endast vissa dagar som jag gör bra utslag :/ och de dagarna är inte så många tyvärr.

Glappet mellan 56 och P är tyvärr för stort så snart dyker det upp en 50 gradare också <3

Hur som helst så just nu ligger fokus på att få ihop alla delar och plocka poäng på varje hål i stället för min berg och dalbana med att gå på par till att strecka hålen.
En ny svårighet som jag lagt till är även att inte regga 9-håls rundor där jag ofta sänker mig medens 18-hål ofta hamnar på höjning.

Hoppas kunna få pepp och tipps här inne så mitt hcp börjar vandra neråt igen <3




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vad kul att du hittat hit Emma-Mathilda!

Hoppas du hittar massor av bra inspiration här på forumet.
Användarens profilbild
Emma-Mathilda
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 sep 2018, 07:41

JohanAdministratör skrev:Vad kul att du hittat hit Emma-Mathilda!

Hoppas du hittar massor av bra inspiration här på forumet.
Tack Johan.
Jag är övertygad om att alla duktiga och hängivna golfare här inne kommer bidra till att få inspiration till sänkning BildBild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jerry77
Inlägg: 25
Blev medlem: 02 nov 2017, 17:09

Bra jobbat på en säsong att komma ner till 25!!! Sjukt beroende framkallande är denna underbara sport:)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Emma-Mathilda
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 sep 2018, 07:41

Jerry77 skrev:Bra jobbat på en säsong att komma ner till 25!!! Sjukt beroende framkallande är denna underbara sport:)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Tack.
Detta är min andra säsong men i början av våren så spelade jag inte ens på 54 BildBild

Denna vecka har saker dock släppt och fick gå en runda där det innehöll både dubbla birdies och dubbla par på första 9:e BildBild
Sjuk känsla efter den andra birdie så jag streckade rejält på hålet efter Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jerry77
Inlägg: 25
Blev medlem: 02 nov 2017, 17:09

Emma-Mathilda skrev:
Jerry77 skrev:Bra jobbat på en säsong att komma ner till 25!!! Sjukt beroende framkallande är denna underbara sport:)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Tack.
Detta är min andra säsong men i början av våren så spelade jag inte ens på 54 BildBild

Denna vecka har saker dock släppt och fick gå en runda där det innehöll både dubbla birdies och dubbla par på första 9:e BildBild
Sjuk känsla efter den andra birdie så jag streckade rejält på hålet efter Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Bra jobbat!!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Emma-Mathilda
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 sep 2018, 07:41

När man äntligen träffar bollen!

I dag infann sig den där underbara känslan när utslaget på Rikstens par 4a på hål nr 9 endast kändes som om det darrade till i skaftet på min G400Bild

För er som inte varit där, så slår man som tjej sitt längsta utslag för att försöka komma så nära som möjligt en krater/dike från helvetet, för att sedan lyckats gå över på slag två.
Oftast hamnar jag lite kort till vänster vilket gör att jag måste göra en layup först för att sedan gå över på slag tre.....
Vilket inte är kul när hålet är slopat efter de som är duktiga och tävlar.
Alltså de som inte har problem med sorkdödare på sina järnslag, sorkdödare som för en annan brukar går rakt ner i kratern från helvetet och sedan ska redas upp med ett pliktslag som gör att jag måste sätta ett inspel taget från british open för att lyckas gå på mitt hcp.

Men i dag så far bollen iväg med en obegriplig fart och den där sköna euforiska känslan som jag först hade, när jag kände mig som en golfgud som just dragit sin längsta drive på 240m, byts snabbt mot en panikartad känsla.....
Bollen ser ut att vara påväg över kratern från helvetet och går rakt mot några som befinner sig på andra sidan!

Jag hör mig själv skrika fore som en galning för jag ser att det är inga golfare som går där. Utan två kantarellplockare som uppenbarligen inte vetom att det är livsfarligt att gena över golfbanan.

Tillslut tittar de upp i samma veva som min monsterdrive landar några meter bredvid och så klart hoppar tillbaka ner i kratern från helvetet.
Men i dag hade jag turen på min sida eftersom jag låg där på ett och bara behövde göra mitt 3:e slag efter en plikt nere i kratern Bild



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Välkommen hit!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Välkommen hit ! Superkul att även tjejer kan hitta hit och till golfen.

Och ett stort grattis till eran satsning på green Queens, har läst lite om det och det var ju verkligen något sånt som behövdes.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Emma-Mathilda
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 sep 2018, 07:41

MaxP skrev:Välkommen hit!
Tack ska bli kul att följa er här inne :)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar