Hur långt slår du din drive?

Här snackar vi allmänt om golf...
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

Hur långt slår du din drive om du skulle ange en medellängd?
Medellängden ligger på ca 215 m carry, man hade varit avsevärt längre om det alltid var vindstilla :D
Vilket märke och modell är det på din driver?
Taylormade Aeroburner, Letar dock efter en ny driver då denna inte går att ställa ner i loft och jag slår så förbannat högt.
Vilken loft kör du med?
10,5.
Vilket skaft och styvhet kör du med?
Aeroburner std stiff, 45 3/4 tum
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
david.gustavsson
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 jun 2017, 13:40
Ort: Malmö

Blev lite nyfiken och Snabb-ögnade carry-snittet på PGA touren, lagt länk längst ner, av 194 reggade spelare så har vi Cameron Triangle som median (plats 97) på en snittcarry 278,3 yards (~255 meter).
https://www.pgatour.com/stats/stat.02409.html

Dessvärre fanns inget Carry-snitt på ET-s hemsida bara totaldistans.
Spelar golf i jeansshorts
HCP: 10,4
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

• Hur långt slår du din drive om du skulle ange en medellängd?

220-230

• Vilket märke och modell är det på din driver?

Callaway X-2hot

• Vilken loft kör du med?
10.0

• Vilket skaft och styvhet kör du med?

Speeder 565 Evoloution Regular (Mörkrött)
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
Baagz
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 feb 2016, 14:30

Träffar jag bra så 220-230. Carry 200-210. Men når lika långt med min spoon när jag träffar den perfekt så kör mest spoon. Har en Taylor Made M2 som åker fram och då och då när drive-suget smyger på.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Efter ett par dagar av tråden (och tre rundor på hemmabana) så inser jag att min medellängd inte är något att komma med på detta forum. Men skam den som ger sig, mer fys i vinter! 8-)
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

MaxP skrev: 16 sep 2018, 17:22 Efter ett par dagar av tråden (och tre rundor på hemmabana) så inser jag att min medellängd inte är något att komma med på detta forum. Men skam den som ger sig, mer fys i vinter! 8-)
Nu blir jag ärligt nyfiken, för din del hur mycket tror du är fysik och hur mycket tror du är teknik?

Min gamla pro som jag växte upp med och som är den som lagt grunden för min sving kunde aldrig slå speciellt långt eller ens spela speciellt bra. Han fokuserade på att träna andra (från oss knattar till äldre damer och allt där emellan...). Däremot hade han en riktigt fin sving tekniskt sett, han bara tränade inte nog mycket för att kunna vara konsekvent.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

e-Fredde skrev: 16 sep 2018, 19:56
MaxP skrev: 16 sep 2018, 17:22 Efter ett par dagar av tråden (och tre rundor på hemmabana) så inser jag att min medellängd inte är något att komma med på detta forum. Men skam den som ger sig, mer fys i vinter! 8-)
Nu blir jag ärligt nyfiken, för din del hur mycket tror du är fysik och hur mycket tror du är teknik?

Min gamla pro som jag växte upp med och som är den som lagt grunden för min sving kunde aldrig slå speciellt långt eller ens spela speciellt bra. Han fokuserade på att träna andra (från oss knattar till äldre damer och allt där emellan...). Däremot hade han en riktigt fin sving tekniskt sett, han bara tränade inte nog mycket för att kunna vara konsekvent.
För mig är det som för majoriteten av andra golfare teknik, men det stoppar mig inte från den fysiska biten. ;) Drivern går långt nog som det är. Bara kortare än för de flesta andra medlemmar på forumet vad det verkar.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Ok, folk slår väldigt långt på det här forumet. Särskilt för att vara snittlängd (jag menar det inkluderar totalmissade drives, slicear och hookar också).

Eller så slår jag kortast på forumet och det är väl bara att acceptera. Min bästa drive igår var runt 240 meter, men det var nog medvind och tror inte mitt snitt för hela rundan var bättre än 200 meter fortfarande. Som mest.
Hcp: ~12
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Niklas skrev: 17 sep 2018, 07:27 Ok, folk slår väldigt långt på det här forumet. Särskilt för att vara snittlängd (jag menar det inkluderar totalmissade drives, slicear och hookar också).

Eller så slår jag kortast på forumet och det är väl bara att acceptera. Min bästa drive igår var runt 240 meter, men det var nog medvind och tror inte mitt snitt för hela rundan var bättre än 200 meter fortfarande. Som mest.
Finns ju en viss risk att alla lyckas ta i lite för mycket och vi bör dra bort en 20% av det angivna värdet :)

Sedan är det förmodligen så att medelsnittet framför allt är normala utslag, dvs inte sorkdödare och andra typer av utslag som drar ner snittet.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

MaxP skrev: 16 sep 2018, 17:22 Efter ett par dagar av tråden (och tre rundor på hemmabana) så inser jag att min medellängd inte är något att komma med på detta forum. Men skam den som ger sig, mer fys i vinter! 8-)
Hallå vad jag sett och hört så driver du ut de flesta här skulle jag tro.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Skriv svar