Gräs tee på Ranchen

Recensera eller fråga om tips...
hampusunlimited
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 jul 2018, 14:40

Hej,

Min gamla hemmabana där jag började spela golf för 10 år sen hade gräs tee och då hade jag så mycket bättre bollträff än vad jag har idag. Vill tillbaka dit! Så, Vilka klubbar har egentligen gräs att slå från på ranchen?

Gärna runt Stockholm men det kan ju vara intressant att veta för övriga Sverige också.

Mvh

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

hampusunlimited
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 jul 2018, 14:40

Hittar inte hur jag editerar inlägget och korrigerar särskrivningar från telefonen!

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Håller helt med. Jag är i stort behov av att slå från gräs just nu för att försöka hitta bollträff just nu men vet inte var man hittar det. Kungsängen hade sin gräsrange öppen på tisdagar, men tyvärr är den rangen stängd säsongen ut så jag behöver också hitta ett alternativ. Måste ju finnas fler ställen?
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Vad är det som gör att underlaget förändrar bollträffen? :D
hampusunlimited
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 jul 2018, 14:40

Haha blir grillad av en pro direkt!! Jag tycker verkligen att det är stor skillnad på att slå från matta och gräs. Slog en mycket mer konsekvent torva när jag kunde få direkt feedbackpå hur jag slagit bollen. Det är alldeles för förlåtande med matta. 1 cm Duff blir ju fortfarande ett bra slag från mattan..

Varför har jag aldrig sett ett pga proffs träna från matta?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Mjuka, tjocka mattor är helt ok om man är ärlig med sig själv om man duffar för det känner man.

Problemet är hårda mattor som gör att man ofrivilligt flackar ut svingen så man inte slår hårt ner i mattan hela tiden. Vet att jag har spelat som bäst efter jag tränat från gräs, så någon skillnad är det ju.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Gräs är oslagbart för direkt feedback. På matta blir de flesta slag rätt bra.

Bro-Hof har grästee som alltid är öppen för medlemmar. Det har sina fördelar att vara medlem på en bra klubb :)

Bro-Bålsta har en grästee som jag "tror" är öppen för alla. Ligger längst bort efter mattorna.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Viksberg och Kyssinge brukar ha sin gräsrange tillgänglig.
Viksbergs är riktigt bra faktiskt.

Bro Hofs är överlägsen.
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

MaxP skrev: 29 aug 2018, 07:37 Vad är det som gör att underlaget förändrar bollträffen? :D
Detta! 8-)

Att träna in bollträff ska inte påverkas av underlaget. Visst jag förstår vad ni är ute efter, men i realiteten är det mer mentalt ni upplever att gräs tee är bättre för er. Även om matta är mer förlåtande borde ni känna när bollträffen är sämre men pga mattan blir slaget inte lika dåligt som om ni stått på ett gräs tee.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Ok, vi kan säga så här. För att kolla sitt svingspår vill man träna från gräs. Man lär sig mycket på att titta på sina torvor.
Hcp: ~12
Skriv svar