Din golfsving är konsekvent

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag har dragit igång bloggen på www.mxpgolf.se igen och ett av de mest intressanta inläggen där just nu (tycker jag) täcker en fråga som många golfare har. Tanken att vi inte riktigt är jämna nog för att nå "nästa nivå". Min åsikt och erfarenhet säger raka motsatsen, du är jämn och din golfsving är konsekvent. Kanske bara inte riktigt på det sättet du vill.

Läs hela blogginlägget http://www.mxpgolf.se/konsekvent-men-inkonsekvent/

Diskussionen börjar vi ganska enkelt, håller du med mig eller tycker du att jag snackar i nattmössan?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Just nu så tycker jag att min golfsving är väldigt konsekvent men resultatet väldigt ojämnt. Så jag håller med.
Om jag får gissa vad det beror på just nu är det energinåver, dagsform i tajming och känslor snarare än teknik som påverkar resultatet.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag hann läsa några rader men sen tog det stopp. Din analys är säkert helt ok men det du skriver i början stämmer inte.

Med över 30 år inom styrketräningsvärlden så har jag förkovrat mig i ändlöst antal vetenskapliga undersökningar om hur vår kropp fungerar. Det du skriver om att kroppen intuitivt vill skydda sig mot skador är korrekt men den gör det genom att följa invanda mönster och aktivera de muskler som brukar användas. Det här genomsyrar hela vår vardag och är ett tecken på att mammor kan bära barn i oändlighet medan den mycket starkare pappan sällan klarar mer än 5min.

Det är samma med golf, gång och kondition. Det är inget svårt att orka 36 hål för en gubbe över 60 när en 20-åring knappt orkar 9hål. Ålder har iofs. inget med det att göra men det är rätt talande för när vana och ovana ger en effekt. En 20-åring som springer maraton eller spelar fotboll har ingen som helst garanti för att orka med en så lågintensiv ansträngning som golf.

Så... När vi pratar golfsving så pratar vi ofta ”muskelminne”. Att nöta in svingen så att kroppen svingar utan att hjärnan är direkt inblandad. Detta kan liknas vid att lära sig att cykla, jonglera etc. och där inser de flesta att när vi lärt oss så kan vi det livet igenom.

Till motats mot din ingress så menar jag på att det är vetenskapligt bevisat att kroppen hellre jobbar i invanda mönster.
Det förkastar möjligen inte din analys men det kanske sätter den i ett annat perspektiv?

Egon
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Egon skrev: 23 sep 2018, 12:07 Jag hann läsa några rader men sen tog det stopp. Din analys är säkert helt ok men det du skriver i början stämmer inte.

Med över 30 år inom styrketräningsvärlden så har jag förkovrat mig i ändlöst antal vetenskapliga undersökningar om hur vår kropp fungerar. Det du skriver om att kroppen intuitivt vill skydda sig mot skador är korrekt men den gör det genom att följa invanda mönster och aktivera de muskler som brukar användas. Det här genomsyrar hela vår vardag och är ett tecken på att mammor kan bära barn i oändlighet medan den mycket starkare pappan sällan klarar mer än 5min.

Det är samma med golf, gång och kondition. Det är inget svårt att orka 36 hål för en gubbe över 60 när en 20-åring knappt orkar 9hål. Ålder har iofs. inget med det att göra men det är rätt talande för när vana och ovana ger en effekt. En 20-åring som springer maraton eller spelar fotboll har ingen som helst garanti för att orka med en så lågintensiv ansträngning som golf.

Så... När vi pratar golfsving så pratar vi ofta ”muskelminne”. Att nöta in svingen så att kroppen svingar utan att hjärnan är direkt inblandad. Detta kan liknas vid att lära sig att cykla, jonglera etc. och där inser de flesta att när vi lärt oss så kan vi det livet igenom.

Till motats mot din ingress så menar jag på att det är vetenskapligt bevisat att kroppen hellre jobbar i invanda mönster.
Det förkastar möjligen inte din analys men det kanske sätter den i ett annat perspektiv?

Egon
Jag håller med dig i mycket av det du säger Egon. Jag är fullt enig i att kroppen föredrar att använda invanda mönster, det finns mycket tyngd i "path of least resistance". Det är något jag själv måste arbeta med dagligen med golfare på olika nivåer och helt klart något det finns mycket forskning kring.

Och där kanske jag var otydlig i mitt inlägg. Jag menar självklart inte att spelare ibland använder en muskel och ibland en helt annan. Faktum är att precis som jag skriver är vi väldigt konskeventa i det generella genomförandet av en golfsving. Precis som det är i de flesta rörelser. En människa som inte kan böja sig ifrån höften på grund av en eller annan orsak kommer t.ex. inte göra det på golfbanan eller för den delen i gymmet eller hemma. Men att små förändringar sker i rörelser och/eller muskelaktivitet finns det gott om forskning som stödjer också. Och som du vet är det i golf små marginaler vilket i sin tur påverkar slutresultatet.

Om den naturliga variationen kommer ifrån kroppens egen vilja att undvika skador eller inte vet jag precis som du nämner att det inte finns alls mycket stöd om i forskning just nu, men det är också något som jag förstått inte heller varit särskilt aktuellt förrän på senare år. Precis som vi har idag har mycket forskning som motbevisar de "Klassiska rönen" mot ryggont (läs stark bål) som i sin tur det också finns mycket forskning som stödjer så tror jag vi kommer se en skiftning även här.

För att förtydliga hur jag menar: En person gör ett utfall tre gånger i rad kommer med hög sannolikhet inte att göra samtliga tre exakt likadana. En golfare jag har MySwing på kommer inte alltid att rotera höften exakt 38 grader i baksvingen eller en spelare i TrackMan kommer inte alltid komma 1,8 grader inifrån med järnsjuan. Om dessa förändringar görs för att undvika skador (genom repetitiv belastning) som vi vet är en bidragande orsak idag, det vet jag inte till 100%, troligen något vill aldrig heller kommer veta i min mening varför det sker. Det är ju trots allt det som är det mest fascinerande med forskning på kroppen och mänsklig prestation generellt, dels att vi hela tiden lär oss nya saker men även att vi troligen aldrig kommer ha svaret till 100%.

Om jag förstår dina exempel när det gäller föräldrar och äldre vs yngre golfare så håller jag helt med om att vi är starka på olika sätt. Även diskussionen kring uthållighet och vilka fysiska förmågor som golfare bör ha ur den synpunkten är en väldigt intressant diskussion.

Du har tyvärr också helt rätt i att golfare, tränare och medier använder ordet "muskelminne" väldigt mycket. Även det är ju motbevisat gång efter annan genom olika vetenskapliga undersökningar och kanske bör det inte läggas in i just denna diskussion då målet med inlägget i grund och botten var att hjälpa golfare förstå hur kroppen förändrar saker och ting. När jag tänker på det vore det väldigt intressant att se forskning på hur mycket av en spelares medvetna motorik förändrar rörelser och hur mycket det sker undermedvetet. Det finns redan en del intressanta studier kring hur vårt medvetna fokus påverkar vår muskelaktivering av olika delar i kroppen.

Det korta svaret på din kommentar:
Jag håller med om att kroppen gärna arbetar med invanda mönster och min mening i bloggen är inte att dessa mönster helt förändras. Det jag menar är att små förändringar sker i det mesta vi människor genomför motoriskt och det i en sport som golfen kan innebära stora förändringar i resultat med en svingrörelse som i det stora hela är väldigt lik. Du har helt rätt i att variation i rörelse som ett skadeförebyggande koncept inte är alls lika välstuderat men det händer en hel del intressanta saker där och jag ser fram emot var det ska ta vägen.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

När det gäller själva svingen har jag väl inte så mycket att tillföra, men nåt ex. ur egen synvinkel kanske funkar!?

Jag kan lappa till bollen rätt illa ibland. Tekniken är väl helt ok men ibland ramlar man in i ett rörelsemönster som skapar följdfel. Jag brukar då styra upp hållningen (kvastskaft i arslet, typ) och vips så träffar jag bollen bra igen. Problemet för mig är att min kropp inte har den mobiliteten att svinga så ”vackert” hela tiden. Kroppen säger emot och det blir jag smärtsamt medveten om. :roll:

När det gäller styrketräning generellt och detsamma för golf, så är det lite mer komplicerat. Man kan göra svingrörelser på gymmet, träna bålrotation och balans.. sen går det åt pipan iaf. när våren kommer. Kroppen måste vänjas/tränas vid/av en rörelse som är likvärdig med en sving. Det bästa alla kat. ... u bet... svinga golfklubban.

Generellt sett är all styrketräning ok. Spelar ingen roll om det är tunga knäböj eller lätta balansövningar. Att stärka kroppen är syftet och det uppfylls av all träning oavsett belastning och intensitet.

Btw.
Jag har haft många diskussioner (på andra forum) i just frågan om styrketräning. Folk tror att golf är unikt och därför behöver man en unik träningsfilosofi. BS.
Försökte en gång förklara för en viss F.W att träning mha. isolationsövning i maskin är bättre än ingen träning alls. Det gick inte hem.... :roll:
Insnöad är inte den bästa egenskapen även om man skriver böcker i ämnet.
Colting är väl ett annat lysande ex. på det! :lol:

Egon
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Egon skrev: 24 sep 2018, 20:07 När det gäller själva svingen har jag väl inte så mycket att tillföra, men nåt ex. ur egen synvinkel kanske funkar!?

Jag kan lappa till bollen rätt illa ibland. Tekniken är väl helt ok men ibland ramlar man in i ett rörelsemönster som skapar följdfel. Jag brukar då styra upp hållningen (kvastskaft i arslet, typ) och vips så träffar jag bollen bra igen. Problemet för mig är att min kropp inte har den mobiliteten att svinga så ”vackert” hela tiden. Kroppen säger emot och det blir jag smärtsamt medveten om. :roll:

När det gäller styrketräning generellt och detsamma för golf, så är det lite mer komplicerat. Man kan göra svingrörelser på gymmet, träna bålrotation och balans.. sen går det åt pipan iaf. när våren kommer. Kroppen måste vänjas/tränas vid/av en rörelse som är likvärdig med en sving. Det bästa alla kat. ... u bet... svinga golfklubban.

Generellt sett är all styrketräning ok. Spelar ingen roll om det är tunga knäböj eller lätta balansövningar. Att stärka kroppen är syftet och det uppfylls av all träning oavsett belastning och intensitet.

Btw.
Jag har haft många diskussioner (på andra forum) i just frågan om styrketräning. Folk tror att golf är unikt och därför behöver man en unik träningsfilosofi. BS.
Försökte en gång förklara för en viss F.W att träning mha. isolationsövning i maskin är bättre än ingen träning alls. Det gick inte hem.... :roll:
Insnöad är inte den bästa egenskapen även om man skriver böcker i ämnet.
Colting är väl ett annat lysande ex. på det! :lol:

Egon
Intressanta tankar om din egen sving och jag håller helt med. För somliga lär de fysiska förutsättningarna vara en del av problemet, för andra tekniska och för en del även mentala. Det är en fascinerande sport vi håller på med.

Jag håller även med dig i mycket av det du skriver om fysträning för golfare. #1 all träning är bättre än ingen träning, men för att citera Philip Widenstam på Styrkelabbet så känner jag ibland "jag hatar hur du tränar, men jag älskar att du gör det". (För övrigt känner jag så om golfare som tränar på golfbanan ibland också).

Ska vi nörda ner oss mer än så så kommer vi till min filosofi om träning för golfare som är ganska enkel - gör sakerna golfspecifikt (fult ord) men inte golflikt. Även om jag inte gillar golfspecifikt som ord så lyckas jag inte hitta ersättning för det i mitt huvud just nu. Jag håller dessutom med dig om att vi har en bild av att golfen är unik och så även i gymmet vilket även det är fascinerande. Det jag menar med golfspec men inte golflikt är att få med delar av kroppens rörelse från en golfsving även i så mycket träning vi kan. Det går i sin tur att göra på i runda slängar miljontals sätt.
Skriv svar