Video-lektioner med Max P

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Tråden viewforum.php?f=19 - Fråga instruktören vill jag försöka hålla riktad till frågor om de tekniska bitarna rent generellt, upplägget på lektioner, träningshjälpmedel med mera.

Denna tråd tänkte jag fokusera mer på personliga tips och idéer efter era egna svingar - där ni laddar upp videos (bäst vore genom YouTube) och jag analyserar dessa ger tips på förbättringar och övningar, antingen genom text eller genom mitt svinganalysprogram.

Välkomna med videos!
Senast redigerad av MaxP den 28 dec 2014, 17:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Här har du något att börja med!
Som du ser har vi lagt upp lite klubbor för att hålla koll på stans och riktning, så allt är square.

Hon har en tendens att slå monsterhookar alternativt träffa bollen med helstängt klubbhuvudet vilket resulterar i att bollen inte kommer upp i luften utan bara sticker iväg till vänster längs marken. Det här slaget är ett av de bättre. Men ser du några tendenser i slaget. T.ex hur hon ligger på toppen och svingspår på väg ner?

Som vanligt är det inte tjejen i filmen som skrivit brevet.

MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Down the line är det svårt att avgöra de stora delarna till bladet, som verkar vara felet här. Annars tycker jag om spåret generellt (lite på insidan på vägen bak) ner till bollen, jag tycker även att positionen på toppen är godkänd.

Jag får av det jag ser en känsla av att greppet är väldigt högerroterat eller starkt som det kan kallas. Jag skulle även vilja ha henne med lite mindre vikt på den främre foten, även om jag gillar en centrerad sving så ser det ut som att detta nästan går fram för långt och skapar mer linkandet ett stack n tilt-slag. Vikten lite mer mitt mellan fötterna på toppen av bassningen och ett mer vänsterroterat grepp så tror jag att det kan likna någonting.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Trevlig tråd!

På klippet slår jag en bra drive, rakt runt 160-170m. Tycker jag har rätt bra slag, fast kort. Har en väldigt flack sving, som jag just nu försöker få lite brantare...brukar kunna slå in till ut ibland. Hcp 20

Så vad jag skulle vilja ha är mera längd.

MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Intressant. Jag har aldrig sett en casting/early release på detta sättet förut.

Som du själv säger är svingen till slut väldigt flack, du plockar upp den ganska bra men runt P4 så kollapsar den ned och blir väldigt flack. Att du sen sänker händerna något mycket på vägen fram gör som du säger att du kommer inifrån och ut väldigt och jag tror helt enkelt du lärt dig kontrollera bladet så pass att det blir ett rakt slag.

Fokuserar vi endast på längdaspekten så ser det ut som att det är en early release/casting som pågår i armarna som gör att det inte finns något lag kvar och ingen release lagom till bollen.

Jag hade velat att du börjar försöka få din högra arm mer sammankopplad/närmare kroppen under baksvingen för att hamna i en bättre position från toppen. Högerarmen där den är idag blir väldigt lätt dominant och precis som det blir för dig, rätar den sig alldeles för tidigt och stjäl kraften innan du är framme vid bollen. Detta kan lösas lite lättare som sagt med en bättre sammankoppling samt en lite bättre uppställning, mer framåtlut i ryggen så att du kan svinga "connected" utan att bli så flack som du blir. När uppställning och sving har uppdaterats lite grann kan vi kika igen på hur vi ska skapa ytterligare fart.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

KinG-NothinG skrev:Intressant. Jag har aldrig sett en casting/early release på detta sättet förut.

Som du själv säger är svingen till slut väldigt flack, du plockar upp den ganska bra men runt P4 så kollapsar den ned och blir väldigt flack. Att du sen sänker händerna något mycket på vägen fram gör som du säger att du kommer inifrån och ut väldigt och jag tror helt enkelt du lärt dig kontrollera bladet så pass att det blir ett rakt slag.

Fokuserar vi endast på längdaspekten så ser det ut som att det är en early release/casting som pågår i armarna som gör att det inte finns något lag kvar och ingen release lagom till bollen.

Jag hade velat att du börjar försöka få din högra arm mer sammankopplad/närmare kroppen under baksvingen för att hamna i en bättre position från toppen. Högerarmen där den är idag blir väldigt lätt dominant och precis som det blir för dig, rätar den sig alldeles för tidigt och stjäl kraften innan du är framme vid bollen. Detta kan lösas lite lättare som sagt med en bättre sammankoppling samt en lite bättre uppställning, mer framåtlut i ryggen så att du kan svinga "connected" utan att bli så flack som du blir. När uppställning och sving har uppdaterats lite grann kan vi kika igen på hur vi ska skapa ytterligare fart.
Vad menar du med P4?

Var och testade få högerarmen närmare kroppen, tyckte jag fick den bättre men när jag filmade var det exakt samma som förr. Ska ta och försöka vara mer framåtlutad. Varför jag inte är mer framåtlutat nu är för att jag har early extension och försökt få bort det. Varför jag sänker händerna vet jag inte.

Men återkommer när jag kollat lite närmare när jag testat bli lite mer framåtlutad.

Tackar för infon:).
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev: Vad menar du med P4?

Var och testade få högerarmen närmare kroppen, tyckte jag fick den bättre men när jag filmade var det exakt samma som förr. Ska ta och försöka vara mer framåtlutad. Varför jag inte är mer framåtlutat nu är för att jag har early extension och försökt få bort det. Varför jag sänker händerna vet jag inte.

Men återkommer när jag kollat lite närmare när jag testat bli lite mer framåtlutad.

Tackar för infon:).
P4 skulle egentligen stå P3, det refererar till när din främre arm är parallell mot marken.

Early extension är inget som du löser genom att ställa dig mer upprätt och det är inte heller något problem för en spelare med 20 i HCP att ha. Så böj dig mer framåt, det kommer du tjäna på i längden. Annars kommer du ha svårt att få ett bra svingspår. Om det är svårt att få ett jämnare svingplan bakåt ändå så hade jag sagt att du ska försöka lyfta klubban lite mer i baksvingen. Kika på många av proffsen där, majoriteten har ett betydligt tydligare lyft i klubban än vad du har.

Hoppas det hjälper lite tll.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

KinG-NothinG skrev:
trippelhej skrev: Vad menar du med P4?

Var och testade få högerarmen närmare kroppen, tyckte jag fick den bättre men när jag filmade var det exakt samma som förr. Ska ta och försöka vara mer framåtlutad. Varför jag inte är mer framåtlutat nu är för att jag har early extension och försökt få bort det. Varför jag sänker händerna vet jag inte.

Men återkommer när jag kollat lite närmare när jag testat bli lite mer framåtlutad.

Tackar för infon:).
P4 skulle egentligen stå P3, det refererar till när din främre arm är parallell mot marken.

Early extension är inget som du löser genom att ställa dig mer upprätt och det är inte heller något problem för en spelare med 20 i HCP att ha. Så böj dig mer framåt, det kommer du tjäna på i längden. Annars kommer du ha svårt att få ett bra svingspår. Om det är svårt att få ett jämnare svingplan bakåt ändå så hade jag sagt att du ska försöka lyfta klubban lite mer i baksvingen. Kika på många av proffsen där, majoriteten har ett betydligt tydligare lyft i klubban än vad du har.

Hoppas det hjälper lite tll.
Har nu försökt stå framåtlutad och försöker stå lite längre från bollen, får bra slag men har fått jävla ont i ryggen. Först kände jag av det i vänster sida, tänkte då reverse spine angle. Har nu ont bak på ryggen också vänster sida. Kan det ha att göra med att jag har överdrivit framåt lutningen?

Ska försöka få fram ett klipp idag eller de kommande dagarna.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev: Har nu försökt stå framåtlutad och försöker stå lite längre från bollen, får bra slag men har fått jävla ont i ryggen. Först kände jag av det i vänster sida, tänkte då reverse spine angle. Har nu ont bak på ryggen också vänster sida. Kan det ha att göra med att jag har överdrivit framåt lutningen?

Ska försöka få fram ett klipp idag eller de kommande dagarna.
Det låter som du börjar få träningsvärk, bål och ländrygg jobbar mycket hårdare när du lutar dig mer framåt. Speciellt om du inte är vana att använda bålen för att stabilisera så blir det ännu mer tryck på ländryggen. En reverse spine eller reverse pivot kan det naturligtvis vara men det vågar jag inte säga för än jag fått se dig svinga igen.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

KinG-NothinG skrev:
trippelhej skrev: Har nu försökt stå framåtlutad och försöker stå lite längre från bollen, får bra slag men har fått jävla ont i ryggen. Först kände jag av det i vänster sida, tänkte då reverse spine angle. Har nu ont bak på ryggen också vänster sida. Kan det ha att göra med att jag har överdrivit framåt lutningen?

Ska försöka få fram ett klipp idag eller de kommande dagarna.
Det låter som du börjar få träningsvärk, bål och ländrygg jobbar mycket hårdare när du lutar dig mer framåt. Speciellt om du inte är vana att använda bålen för att stabilisera så blir det ännu mer tryck på ländryggen. En reverse spine eller reverse pivot kan det naturligtvis vara men det vågar jag inte säga för än jag fått se dig svinga igen.
Så det behöver då inte betyda något dåligt?. Jag stretcha inte heller efteråt, borde jag göra det isåfall vilka övningar. Tycker jag har bra koll på reverse spine och tycker inte jag har det.
Skriv svar